Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Konec spalovacích motorů bez investic do infrastruktury poškodí Česko

  10:00
Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) považuje zásadní omezení prodeje spalovacích motorů do roku 2035 za velmi ambiciózní cíl. K jeho splnění bude podle něj nutné splnění řady podmínek, jednou z nich je dostatečný rozvoj dobíjecí infrastruktury. V opačném případě hrozí ztráta konkurenceschopnosti a propouštění.

Škoda rozeběhla koncem uplynulého roku výrobu nové Škody Octavie. | foto: Škoda Auto

Státy EU vedené českým předsednictvím v uplynulém týdnu dohodly s Evropským parlamentem podrobnosti nových pravidel, která od roku 2035 výrazně prodraží jakékoli emise z nových vozů.

EU zpoplatní veškeré emise z nových aut, prodej chce omezit od roku 2035

Prezident AutoSAP Martin Jahn upozornil, že český automobilový průmysl se na přechod na čistou mobilitu intenzivně připravuje. Zhruba deset procent osobních vozidel se nyní vyrábí v bateriovém či plug-in hybridním provedení.

Související investice firem podle něj dosahují vyšších desítek až stovek miliard korun. „Aby však přechod na čistou mobilitu neznamenal pro ČR ztrátu HDP či pracovních míst, potřebujeme společně s vládou pracovat na řadě strategických témat implementace této tranzice, od podpory změny výrobních programů firem, až po programy přeškolení tisíců zaměstnanců,“ uvedl Jahn.

Inflace možná zachrání malá auta. Brusel kvůli ni řadí zpátečku s Euro 7

Český automobilový průmysl upozorňuje zejména na to, že je potřeba zásadně zrychlit výstavbu dobíjecí a plnící infrastruktury. Nejde jen o ultrarychlé dobíjení na hlavních evropských silnicích, ale i pomalé dobíjení například v garážích či na sídlištích měst.

Dosavadní rozvoj je podle AutoSAP nedostatečný. „Pokud se tempo výrazně nezrychlí, bude právě infrastruktura zásadní překážkou proto, aby nízkoemisní mobilita byla občany i firmami pozitivně akceptována,“ uvedl mluvčí AutoSAP Tomáš Jungwirth.

Europarlament odhlasoval konec spalovacích motorů v roce 2035

Evropská komise má v první polovině listopadu zveřejnit finální podobu přísnější emisní normy Euro 7. „Pokud by tato norma prošla v podobě některých již zveřejněných návrhů, znamenalo by to přitom ohrožení výroby celé řady zejména levnějších modelů vozidel se spalovacími motory ještě před rokem 2035,“ míní sdružení. Znamenalo by to podle něj stárnutí vozového parku a zhoršení životního prostředí i bezpečnosti na silnicích. Devastující dopad by to pak mohlo mít na segment těžkých nákladních vozů a autobusů pro dálkovou dopravu.

Některé státy původně usilovaly o odklad zpoplatnění emisí, neboť se obávaly hospodářských dopadů tohoto kroku. Unijní instituce se shodly na tom, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit.

Budoucnost bez aut. Elektromobil bude jen pro bohaté, přiznali šéfové automobilek

Nařízení počítá také s pobídkami pro automobilky, které rychle začnou vyrábět ekologické vozy. Pokud bude nějaká firma prodávat alespoň čtvrtinu nízkoemisních či bezemisních aut a 17 procent dodávek, budou pro ni do roku 2030 platit mírnější limity týkající se CO2. Tuto možnost AutoSAP oceňuje. „Podobně pozitivně vnímáme i zachování možnosti výroby spalovacích motorů i po roce 2035 za podmínky, že budou moci spalovat syntetická, nikoliv fosilní paliva, byť bude zapotřebí ještě dodatečného legislativního upřesnění v dohledné době tak, aby se výrobci stihli na takovou možnost realisticky připravit,“ dodalo sdružení.

Přesun výroby aut reálně hrozí. Drahý plyn dusí dodavatele, dorazí je Čína

Omezení prodeje spalovacích motorů je první z řady vyjednávaných částí klimatického balíku, kterou se českému předsednictví a europoslancům podařilo uzavřít. Podle diplomatů je šance na brzkou shodu také u normy stanovující národní emisní cíle nebo u pravidel týkajících se pohlcování emisí lesy. Naopak rozdílnější jsou postoje států a EP v otázce reformy trhu s emisními povolenkami a jejího rozšíření na silniční dopravu a provoz budov.

Víc než polovina hyundaiů z Nošovic je elektrifikovaných

Automobilka Hyundai Nošovice letos plánuje výrobu více aut než v posledním předcovidovém roce a zatím se jí plán daří naplňovat. Zatímco v roce 2019 vyrobila přes 309 000 aut, letos by to mělo být 321 000. Loni jich vyjelo z továrny 275 000.

„Za poslední dva roky se také výrazně zvýšil podíl elektromobilů a hybridů a už tvoří mírně přes 50 procent produkce. V roce 2018 přitom ještě tvořila auta se spalovacím motorem 99,5 procenta,“ řekl zástupce firmy Petr Michník. Příští rok má podíl čistých elektromobilů dvojnásobně růst.

Tím, že automobilka vyrobí více aut než v předcovidovém roce, ač nebyl rekordní, se vymyká situaci v automobilovém průmyslu. Většina automobilek totiž po covidu i kvůli problémům v dodavatelských řetězcích vyrábí méně.

Podle Michníka trápí Hyundai stejně jako ostatní automobilky problém s dodávkou čipů. „Ale daří se nám je nakupovat tak, že jsme nemuseli letos zrušit ani jednu směnu. Ale je to velmi komplikované,“ řekl Michník.

Postupným přechodem na výrobu elektroaut výrobce už zrušil část výroby převodovek a postupně přechází na výrobu baterií. „Lidé, kteří vyráběli převodovky, se mohli přemístit do jiné části výroby a výroba baterií navíc bude znamenat vytvoření dalších stovek pracovních míst,“ řekl Michník. Globálně automobilka vyvíjí a testuje i vodíková auta a vyvíjí různé elektrické platformy.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...