Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza

Před pár lety byla čínská auta Evropanům k smíchu. Kopie evropských nebo amerických aut z mnohdy nefunkčními částmi nemohly být brány jako konkurence zavedeným značkám. Dnes je ovšem Čína největším automobilovým trhem celkově i pouze pro elektrická auta a tamní výrobci se chtějí prosadit v Evropě.
Momentálně MG4 Electric prochází intenzivním testováním v Evropě s českými...

Momentálně MG4 Electric prochází intenzivním testováním v Evropě s českými registračními značkami! | foto: MG

Autoprůmysl prochází největší proměnou od svého vzniku. Elektromobilita a digitalizace zásadně přetváří byznysmodel, na kterém evropské automobilky doposud stavěly svůj úspěch. „Pokud EU a jednotlivé členské země nepodpoří výrobní kapacity evropských koncernů, výstavbu infrastruktury a továren na baterie, hrozí, že evropské automobilky předežene konkurence z Číny, a to i v Česku,“ tvrdí Vít Havelka, analytik thinktanku Europeum.

Přesun výroby aut reálně hrozí. Drahý plyn dusí dodavatele, dorazí je Čína

iDNES.cz získal přístup k analýze, kterou na toto téma experti think tanku Europeum vypracovali. Podle ní se diskuze o elektromobilitě v České republice doposud točily především kolem toho, jaký mají elektroauta dojezd, jestli jsou skutečně ekologičtější než jejich spalovací verze, nebo zdali si je bude moci dovolit běžný smrtelník. Zatímco taková debata je jednoznačně důležitá, přehlíží naprosto základní otázku: jakým směrem se bude vyvíjet globální konkurence a kdo bude auta na světový trh dodávat.

Analýza evropského trhu s elektromobily

A tahounem je v tomto směru Čína. Jen pro představu – zatímco v roce 2021 se v Evropě prodalo kolem 12 milionu nových vozů, v Číně to bylo ve stejném roce 21,5 milionu. Navíc čínský trh celkově roste, a tak už letos má skoro trojnásobný objem ve srovnání s EU. Když čínští řidiči začali masivně přecházet na elektroauta, profitovali z toho zpočátku mimoasijští výrobci jako třeba Tesla.

Při dnešním pohledu na strukturu čínského trhu s elektromobily je jasné, že leaderem je v současné době čínská automobilka BYD – společnost, o které v ČR málokdo slyšel, ale z hlediska elektromobility je jednou z mála, které se podařilo ovládnout prakticky celý výrobní proces aut. To znamená, že vyrábí vše od softwaru, přes baterie až po samotná auta. Tesla a Volkswagen jsou pak jedinými západními značkami s alespoň nějakým významnějším podílem na trhu elektromobilů.

Čínský elektrický drak míří do Maďarska. Nio baterie nenabíjí, ale vyměňuje

„Zatímco Tesla má status luxusní a prémiové značky s velmi loajální klientelou, VW ani zdaleka nedosahuje prodejů lídrů trhu a sdílí pozici s dalšími čtyřmi až pěti čínskými výrobci, kteří navíc velmi dynamicky rostou,“ popisuje analytik Vít Havelka. „Společně s navyšujícími se prodeji elektromobilů klesá také celkový podíl evropských automobilek na trhu s novými auty celkově. VW mezi nimi stále vede, ale prodeje kontinuálně padají. Oslabení pozice koncernu globálně může negativně dopadnout i na tuzemskou Škodovku.“

Za nižší prodeje cizích značek může vkus Číňanů

Proč se to ale děje? Analýza Europeum na to odpovídá: „Někteří by mohli namítnout, že hlavní automobilové trhy světa včetně Číny nějakým způsobem elektromobilitu podporují dotacemi, parkovacími místy zdarma a podobně. A tudíž, že trh je zde vlastně pokřivený. To ovšem platilo před několika lety, dnes je situace jiná. Právě v Číně se vedou debaty o zrušení dotací, protože elektroauta se dobře prodávají i na základě čistě tržní poptávky.

Analýza evropského trhu s elektromobily

Nástup elektromobilů je způsoben především tím, že právě třeba čínští řidiči začali poptávat něco jiného, než evropské automobilky nabízí. Zatímco v prvních dekádách po konci studené války toužili spotřebitelé v Číně po západním designu a výrobcích a přizpůsobovali tomu svoje preference, dnes si pomalu začínají vytvářet vlastní styl – elektromobil s digitálními službami srovnatelnými s tím, co nabízejí třeba dnešní smartphony.

Ostatně to odpovídá zvyklostem ve společnosti, která je v online prostředí extrémně progresivní a velkou část svého života si organizuje v aplikacích. Pro Evropany to může znít jako naprostá hloupost, ale třeba funkce karaoke nebo her na displeji auta je extrémně žádaná. A stejné je to s elektromobilitou – podíl prodaných bateriových vozidel v Číně roste extrémním tempem a v řádu několika let celkové prodeje předběhnou klasické spalovací motory. A to ne kvůli tomu, že by to čínská vláda nakázala, ale prostě proto, že elektromobily v Číně nabízí dostatečný dojezd a mnohem větší komfort spojený s digitálními vychytávkami.“

Analýza evropského trhu s elektromobily

K tomu se přidává ještě jeden nový faktor. Na rozdíl od minulosti, kdy čínští zákazníci vzhlíželi k zahraniční produkci, je dnes v kurzu kupovat domácí výrobky, podporovat čínské firmy.

Elektromobil za cenu spalováku

Čínská elektroauta také stojí prakticky stejně jako její spalovací ekvivalenty, včetně těch, které známe z Evropy. Třeba takové BYD Dolphin pořídíte v Číně v přepočtu stejně draho, jako VW Polo. Nejlevnější elektrický Volkswagen stojí výrazně víc než BYD a nenabízí žádné funkce nebo lepší interiér navíc. Jediný rozdíl je prakticky jen ve velikosti baterky.

Analýza evropského trhu s elektromobily

„Z hlediska českých konzumentů a třeba takové automobilky Škoda je to zásadní zpráva – čínská konkurence již dnes dokáže nabídnout e-auta za stejnou prodejní cenu jako Evropané klasické spalovací motory. Je přitom jisté, že takové BYD do Evropy bude expandovat, a dočkáme se tu brzy jeho elektromobilů za cenu kolem půl milionu korun,“ domnívá se Michal Hrubý.

Číňané postaví v Maďarsku za 7,3 miliardy eur závod na baterie elektroaut

„Čína se za posledních 20 let stala automobilovou, bateriovou i těžební velmocí. Oproti tomu, jak se dnes v EU otáčíme zády směrem k Rusku, se ale otáčíme čelem k Číně. Nebo jsme se spíš už otočili. Teď musíme dělat vše, abychom naši relativní pozici v automobilovém průmyslu udrželi, a to především skrze moderní technologie, jako např. baterie, čipy nebo palivové články. Jsou to i jednotlivé státy, které mohou pro mezinárodní firmy (jako je Volkwagen) připravit vhodné „domácí“ podmínky pro rozvoj nového výrobního a hodnotového řetězce,“ dodává další z autorů, analytik Michal Hrubý z EUROPEA.

Evropské výrobce budeme porážet

Jednou z mála značek, jejíž produkty vznikají v Číně a prodávají se v České republice, je původně britská MG. „Strategie značky MG je přes značné odlišnosti mezi Evropou a Asií zcela přesně definována,“ vysvětluje zástupce značky Marek Vodička.

„Základem je uvádět v Evropě jen takové modely, které jsou navržené a vyvinuté pro náročné evropské zákazníky. Dovedeme si představit, že v některých parametrech a použitých technologiích bude MG v dohledné době evropské výrobce porážet. Jedná se nejen o využití softwaru infotainmentu, propojení vozidel mezi sebou, nebo propojení na různé internetové služby, ale také v tradičních oblastech pohonů, konstrukce baterií, elektromotorů atd, kde je již nyní MG na špičce.“

Britská klasika v čínském podání. MG v Česku zabojuje cenou

Modelové portfolio MG se nyní skládá z tradičně benzinových motorizací, plug-in hybridních i elektrických modelů, a to v podobě SUV s názvy ZS a EHS. „To je nyní velká výhoda v nabídce pro zákazníky, kteří si ještě nemohou elektrifikovaný model dovolit nebo ho jednoduše nevyužijí, ale ve velmi krátkém horizontu 2-3 let uvedeme na trh až 10 nových plně elektrifikovaných modelů,“ dodává Marek Vodička.

Analýza evropského trhu s elektromobily

Nejnověji se v Číně představil elektrický kompaktní model Mulan, který se v Evropě objeví pod označením MG4. Hatchback o délce 4,29 m, šířce 1,84 m a výšce 1,52 m je postavený na nové platformě MSP skupiny SAIC a bude konkurovat modelům Volkswagen ID.3, Nissan Leaf či Cupra Born. Pohon jeho zadních kol obstarává vzadu umístěný elektromotor o výkonu 125 nebo 150 kW.

Lithium-iontové baterie v podlaze mají kapacitu buď 51, nebo 64 kWh a zajistí dojezd cca 350 a 450 km. K pohonu slouží elektromotor o výkonu 125 nebo 150 kW. Vůz o hmotnosti 1665 kg podle prvních informací zrychlí z nuly na 100 km/h za méně než 8 sekund.

Minimalisticky působící palubní deska MG4 Electric

Hatchback MG4 Electric charakterizují svěží sportovní proporce, zdůrazněné mimo jiné linií střechy napodobující styl kupé.

MG4 Electric by se mělo začít prodávat ve Velké Británii od konce letošního roku a během toho příštího objevit i na dalších evropských trzích. Cílem značky MG, která v posledních letech zaznamenává velký nárůst odbytu, je letos prodat v Evropě až 120 tisíc aut. A model MG4 by měl výrazně podpořit tento růst. Čínská značka najíždí testovací kilometry s maskovanými prototypy i v Česku.

Analýza evropského trhu s elektromobily

Kde je záchrana?

Klíčem pro záchranu evropského, ale i českého autoprůmyslu do budoucna bude podle Europea především zajištění dostatečných výrobních kapacit. Tím se myslí zejména vznik takzvaných gigafactory, továren schopných vyrábět obrovské množství autobaterií každý rok. Automobilky totiž sice mohou plánovat milionové prodeje nových elektromobilů, bez nastaveného dodavatelského řetězce a přístupu k masivnímu zdroji baterií ale nic nevyrobí.

Spása českého autoprůmyslu naráží na odpor. Boj o továrnu na baterie vrcholí

Zadruhé bude nutné zapracovat na dodavatelském řetězci primárních surovin jako jsou lithium, mangan, kobalt nebo fosfor. Čína má dnes pod palcem velkou část jejich produkce, včetně těžby. To ale neznamená, že nemůže dojít k alespoň částečné nápravě. Pravděpodobný je další vývoj ve složení baterií, aby se podíl prvků jako je lithium nebo kobalt snižoval, a dá se rovněž předpokládat, že použité baterie se v horizontu 10-15 let začnou ve velkém recyklovat, takže nebude nutné nové suroviny těžit v takovém objemu.

Analýza evropského trhu s elektromobily


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Čína si stěžuje na Spojené státy, vadí jí dotace na elektromobily

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

Čína podala ke Světové obchodní organizaci (WTO) stížnost na Spojené státy. Vadí jí americké dotace...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...