Po válce byl u nás totiž obrovský nedostatek nákladních vozů střední tonáže a starší Praga RN, se kterou později vraždila Olga Hepnarová, už nemohla veškerou práci zastat sama.
Paga S5T v číslech
|
Praga S5T byla technicky velice podobná a v zásadních věcech i shodná s typem V3S – maximální unifikace byla žádoucí v zájmu úspory nákladů. Přesto je zde řada zásadních odlišností, z nichž některé jsou patrné na první pohled.
S5T neboli silniční pětituna je předně pouze dvounápravový vůz, u něhož jsou poháněna pouze zadní kola, a liší se také upravenou budkou pro posádku, která má širší masku a chybí jí například také kulatý pozorovací poklop ve střeše nebo výklopná přední okna.
Fotogalerie |
Mimo to měla „espětka“ o něco výkonnější vzduchem chlazený motor Tatra T-912 o výkonu 98 koní, který umožnil valník, trojstranný sklápěč, fekální vůz či pojízdnou prodejnu rozparádit až na 70–80 km/h, podle provedení. Postupem času byla silniční pragovka vylepšována, takže uvezla až šest tun, dostala lépe odhlučněnou kabinu s nastavitelným sedadlem řidiče nebo podtlakový posilovač brzd.
Pragu S5T původně vyráběla továrna Automobilové závody Klementa Gottwalda, národní podnik (dříve Auto-Praga, n. p.), už v roce 1961 ale proběhl přesun jejich výroby do Automobilových závodů Letňany, n. p., kvůli potřebě uvolnění výrobních kapacit pro nabíhající vozy Avia A15 a A30.
Právě potřeba vyrábět licenční francouzské náklaďáčky nastupující generace stála vedle konstrukční zastaralosti v roce 1972 za zastavením výroby „espětky“. Začátkem devadesátých let někdejší všudybyl rychle vymizel z našich silnic a nemnoho dochovaných kusů dělá dnes parádu na četných srazech nákladních veteránů. Zdický exemplář první generace S5T patří mezi ty vůbec nejhezčí i nejvzácnější.
5. dubna 2018 |
O muzeu Středočeské Zdice jsou tradičním železničním uzlem a mimo jiné zde byly zbrojeny parní lokomotivy – odtud název muzea Výtopna Zdice. V milé atmosféře si zde na své přijdou milovníci železniční i silniční vozové techniky dob minulých. Z řad silničních vozidel jmenujme například hasičský vůz ŠKODA 706 RTH, legendární autobus ŠKODA RTO, kloubový autobus Ikarus 280, malý autobus Avie-Ikarus 543.20, tahač TATRA 813 6×6, techniku hasičskou i něco osobních vozů. |