Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Figuríny pro crashtesty tloustnou kvůli vypaseným Američanům

Jeden Američan ze tří je obézní, celkem jich zatěžuje severoamerický kontinent na 87 milionů. Situací se musí zabývat i automobilky, aby se jim zákazníci na jednom z nejdůležitějších trhů světa vůbec do aut vešli. Riziko úmrtí při autonehodě je u obézních lidí vyšší o hrozivých 78 procent.

Testovací figuríny jsou nezbytnou součíástí vývoje vozu. Ty barevné fleky na „obličeji“ nejsou bojové zbarvení ani je nenosí pro parádu, je to jednoduchý indikátor střetu hlavy s airbagem. | foto: EuroNCAP

Tlustá Amerika a Čína

Na světě žije 2,1 miliardy lidí s nadváhou, z toho 671 milionů je obézních. Z toho víc než polovina žije v pouhých deseti zemích. Druhá za USA je Čína, s 62 miliony tlouštíků. Znamená to, že 9 procent všech obézních na Zemi žije v Číně. Životní styl Číňanů ze „zamerikanizoval“. Rytmus života se zrychlil, namísto kola a domácí stravy dnes většina „nových Číňanů“ jí v restauracích, vozí se autem a dny tráví u počítače, píše zdravotnický magazín The Lancet. Před padesáti lety byl v Číně hladomor a maso na stole bylo velkým svátkem.

Oproti osmdesátým letům váží dnes průměrný Číňan o tři kila víc, je o deset centimetrů vyšší a obvod hrudníku Číňanek roste od roku 1992 o centimetr za rok, uvádí The Lancet.

Experti odhadují, že v roce 2010 nadváha zavinila na světě 3,4 milionu mrtvých, většina z nich připadá na kardiovaskulární choroby. Nadváhou si ale zahráváme, i když sedáme za volant. „Obézní lidé mají při nehodě o 78 procent vyšší riziko úmrtí,“ udává Chris O’ Connor, šéf společnosti Humanetics (dokazují to lékařské studie - čtěte zde). Podle odborníků jsou obézní řidiči náchylnější ke zdravotním problémům, což přispívá k vyššímu nebezpečí úmrtí v případě nehody. Poukazují také na horší funkčnost bezpečnostních pásů v případě závažné nadváhy.

Tento významný výrobce speciálních figurín používaných při crashtestech aut  (říká se jim po anglicku Crash Test Dummies) tedy představuje nový model vážící 124 kilogramů.

Crashtesty na roh ukázaly slabiny moderních aut:

27. května 2014

“Důvod je v tom, jak tloustneme,“ vysvětluje pro CNN Chris O’ Connor. „Tuk se nám ukládá v centrální části těla a to ovlivňuje naši polohu, ve které sedíme v autě.“

Humanetics tedy vyvíjí figuríny s jinou stavbou těla než doposud. Ty automobilky využijí pro zkoumání a vývoj nových modelů, které lépe ochrání obézní pasažéry.

 Nejnovější model figuríny od americké firmy tedy má při 124 kilech index tělesné hmotnosti BMI 35, pro srovnání: běžné hodnoty jsou přibližně mezi 18 a 25. 

Většina značek z euro-americké zóny provádí nadstandardní testy hned s několika druhy figurín, z nichž ty nejtěžší váží 100 kilogramů, standardní dnes používaná mužská figurína má přibližně 78 kilogramů. Odborníci ale zdůrazňují, že na hmotnosti řidiče nezáleží při nehodě tolik jako na správném posezu. Před několika lety se kvůli úmrtí obézní řidičky za volantem malého Peugeotu 107 dokonce francouzská značka dostala před soud - čtěte zde.

Crash test dummies

Dnes používaná mužská figurína je vysoká 175 centimetrů a váží 78 kilogramů, používá se také větší varianta s výškou 188 cm a centem váhy. Ženská figurína je 152 cm vysoká a váží padesát kilogramů. Dětská figurína o hmotnosti 21 kg reprezentuje šestileté dítě, patnáctikilová tříleté.

Analytici mají ještě další zajímavé údaje: nebezpečí vážného zranění vzrůstá u padesátníka za volantem o dvacet procent a u osmdesátníka o čtyřicet procent. Věkovitou testovací figurínu chce Humanetics představit v příštím roce. Vzrůstající věk řidičů si uvědomují i automobilky, samy pracují například se speciálními obleky, které vývojářům simulují zhoršenou hybnost starých lidí.

Od mrtvol k robotům

V třicátých letech používaly automobilky při testech bezpečnosti živé odvážlivce. Když se rychlosti a s tím rostoucí síly působící při nehodě zvyšovaly, začaly se shánět po mrtvolách. Ano, automobilky je v nárazových testech používaly ještě před pár desítkami let.

Crashtest dokazuje, že po nárazu zůstává prostor pro cestující v Mercedesu SL...

Figuríny se používají už dlouho, zpočátku ale nebyly tak sofistikované.

Dnes se používají sofistikovaní „roboti“ schopní měřit obrovské množství údajů. Bez ověření bezpečnosti v přesně popsaných crashtestech se dnes auta nedostanou do provozu.

Nejmodernější testovací figuríny umí měřit až 130 různých údajů, dnes zpracovávají až pětkrát více informací než před lety. Pro automobilky je tedy jejich pořízení velmi nákladné, jedna vyjde na půl milionu dolarů a má jen omezený počet použití. Na jejich vývoji výrobci spolupracují mimo jiné s pojišťovnami, z jejichž statistik čerpají data o nehodách.

Vývojáři dnes ve stále větší míře spoléhají na počítačové simulace, které se dokážou velmi blízce přiblížit reálným testům. Dnes tak mohou virtuální figuríně „přidat sádlo“, které ovlivní její chování při modelaci nehody. 

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...