Autofotka týdne: Crashtest donutil Nissan ukončit výrobu legendy

aktualizováno 
Největší rozdíl mezi starými a novými auty je v bezpečnosti. Moderní mají výkonnější brzdy a nesrovnatelně lepší pneumatiky. Jsou hlavně mnohem pevnější. Dokázal to zajímavý crashtest: poslali proti sobě nejlacinější modely japonské automobilky Nissan.

Moderní model Versa prodávaný v USA vyhrál na celé čáře. Nissan Turu, nejlevnější model nabízený v Mexiku a dalších jihoamerických zemích, se raději automobilka rozhodla stáhnout z prodeje.

Petr Kraus, který má ve Škodě Auto na starost vývoj bezpečnostních prvků, uvádí, že přelomovým rokem pro výrazné posílení bezpečnosti moderních aut byl rok 2000 (čtěte zde). Výrazně se zlepšila pasivní bezpečnost, karoserie jsou pevnější, lépe odolávají nárazům a mají propracované deformační zóny.

Nissan Versa a Nissan Tsuru v netradičním crashtestu
Nissan Tsuru je ikona mexických silnic.
Nissan Versa

Mezi Nissany Turu a Versa (obě auta se v Mexiku vyrábí) je několik generací a také dlouhá léta vývoje. Crashtest ukazuje obrovský pokrok v ochraně posádky při nárazu.

Model určený pro rozvinutý náročný severoamerický trh je moderní vůz, i přesto, že jde o nejlacinější model značky v USA, musí plnit přísné bezpečnostní standardy. Mexiko je v tomto srovnání rozvojovým trhem a Tsuru nejlacinější nissan, který tam japonská značka nabízí. Rozdíl cen vozidel je několik tisíc dolarů, rozdíl v konstrukci a bezpečnosti je ovšem galaktický, první má mimo jiné ABS a airbagy, Tsuru nic.

Původ tsuru sahá do začátku devadesátých let, tehdy ho Nissan představil pod jménem Sentra, na jiných trzích ho prodávali jako Sunny. Tsuru je dnes v Mexiku velmi oblíbený, mimo jiné ho tam vídáme jako taxík. Hranatý nissan tam vlastně převzal roli lidového low-cost auta od legendárního VW Brouk. Dostal se dokonce do mexických anekdot.

Auta do sebe bourají s padesátiprocentním přesazením, suma rychlostí je 80 mil za hodinu, to je necelých 130 km/h. V hodnocení crahtestu se ovšem nesčítají rychlosti, ale hybnosti (energie).

„Cílem testu bylo zdůraznit významné rozdíly v bezpečnostních standardech mezi těmito dvěma základními modely, prodávaných stejným výrobcem na různých trzích,“ vysvětluje Petr Vomáčka z ÚAMK.

Test provedla vědecká a vzdělávací organizace zaměřená na omezení ztrát (úmrtí, zranění a hmotné škody na majetku) při dopravních nehodách IIHS (The Insurance Institute for Highway Safety) a organizace Global NCAP sdružující světové spolky rozbíjející v rámci zkoumání bezpečnosti auta (v Evropě EuroNCAP) podle standardizovaných kritérií.

Nissan Versa po crashtestu
Stará auta mají bez ohledu na velikost velmi měkké karoserie.

Nissan jen den před uveřejněním výsledků crashtestu oznámil, že prodej Tsuru v Mexiku ukončí v květnu příštího roku. Posledních tisíc kusů vyrobí ve speciální „vzpomínkové“ edici. Za 32 let jich Nissan vyrobil na 2,4 milionu. Mnozí ho opláčou. Taxikář z Mexico City Mauro Jimenez Aldama se na Nissan rozzlobil: “Nelíbí se mi to, nevím, proč se pro stažení Nissan rozhodl. Je laciné na provoz i údržbu,“ popsal hlavní výhody auta. Že tsuru organizace Latin NCAP, která je latinskoamerickým ekvivalentem Euro NCAP, označila za jedno z nejvíce nebezpečných aut na silnicích, mu je jedno.

Fotogalerie

Latin NCAP uvádí, že Tsuru má nejvyšší skóre smrtelných nehod ze všech aut prodávaných na mexickém trhu. V předchozích jednotlivých testech dostal Nissan Versa pět hvězdiček hodnotících bezpečnost, Tsuru se stal symbolem auta, které si z NCAP crashtestů odvezlo nulu. Letos na jaře v návaznosti na to uveřejnili bezpečnostní experti studii, podle které byl Nissan Tsuru jen v Mexiku zapletený v letech 2007 až 2012 do čtyř tisíc úmrtí při nehodách. Než do května model zmizí z prodeje, odhaduje se, že jich Nissan prodá okolo patnácti tisíc.

Latin NCAP se snaží vymoci u automobilek, aby prodávaly vozy splňující alespoň minimálními bezpečnostní standardy, mají mít minimálně airbagy, bezpečnostní pásy a zesílené boky. Podle odhadů by to v latinské Americe v letech 2016 až 2030 zachránilo 40 tisíc obětí a 400 tisíc vážně zraněných z autonehod. A ušetřilo by to také 143 miliard amerických dolarů.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Nenechte se rozptylovat hudbou, hlasitost a rychlé tempo jsou nebezpečné

Hudba, kterou posloucháte v autě, ovlivňuje styl vašeho řízení, pozornost i...

Řidiči, kteří si pouští oblíbené hity za volantem, by měli zpozornět. Ne všechny písně jsou bezpečné. Britská studie...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Najdete na iDNES.cz