Autofotka týdne: Crashtest donutil Nissan ukončit výrobu legendy

aktualizováno 
Největší rozdíl mezi starými a novými auty je v bezpečnosti. Moderní mají výkonnější brzdy a nesrovnatelně lepší pneumatiky. Jsou hlavně mnohem pevnější. Dokázal to zajímavý crashtest: poslali proti sobě nejlacinější modely japonské automobilky Nissan.

Moderní model Versa prodávaný v USA vyhrál na celé čáře. Nissan Turu, nejlevnější model nabízený v Mexiku a dalších jihoamerických zemích, se raději automobilka rozhodla stáhnout z prodeje.

Petr Kraus, který má ve Škodě Auto na starost vývoj bezpečnostních prvků, uvádí, že přelomovým rokem pro výrazné posílení bezpečnosti moderních aut byl rok 2000 (čtěte zde). Výrazně se zlepšila pasivní bezpečnost, karoserie jsou pevnější, lépe odolávají nárazům a mají propracované deformační zóny.

Nissan Versa a Nissan Tsuru v netradičním crashtestu
Nissan Tsuru je ikona mexických silnic.
Nissan Versa

Mezi Nissany Turu a Versa (obě auta se v Mexiku vyrábí) je několik generací a také dlouhá léta vývoje. Crashtest ukazuje obrovský pokrok v ochraně posádky při nárazu.

Model určený pro rozvinutý náročný severoamerický trh je moderní vůz, i přesto, že jde o nejlacinější model značky v USA, musí plnit přísné bezpečnostní standardy. Mexiko je v tomto srovnání rozvojovým trhem a Tsuru nejlacinější nissan, který tam japonská značka nabízí. Rozdíl cen vozidel je několik tisíc dolarů, rozdíl v konstrukci a bezpečnosti je ovšem galaktický, první má mimo jiné ABS a airbagy, Tsuru nic.

Původ tsuru sahá do začátku devadesátých let, tehdy ho Nissan představil pod jménem Sentra, na jiných trzích ho prodávali jako Sunny. Tsuru je dnes v Mexiku velmi oblíbený, mimo jiné ho tam vídáme jako taxík. Hranatý nissan tam vlastně převzal roli lidového low-cost auta od legendárního VW Brouk. Dostal se dokonce do mexických anekdot.

Auta do sebe bourají s padesátiprocentním přesazením, suma rychlostí je 80 mil za hodinu, to je necelých 130 km/h. V hodnocení crahtestu se ovšem nesčítají rychlosti, ale hybnosti (energie).

„Cílem testu bylo zdůraznit významné rozdíly v bezpečnostních standardech mezi těmito dvěma základními modely, prodávaných stejným výrobcem na různých trzích,“ vysvětluje Petr Vomáčka z ÚAMK.

Test provedla vědecká a vzdělávací organizace zaměřená na omezení ztrát (úmrtí, zranění a hmotné škody na majetku) při dopravních nehodách IIHS (The Insurance Institute for Highway Safety) a organizace Global NCAP sdružující světové spolky rozbíjející v rámci zkoumání bezpečnosti auta (v Evropě EuroNCAP) podle standardizovaných kritérií.

Nissan Versa po crashtestu
Stará auta mají bez ohledu na velikost velmi měkké karoserie.

Nissan jen den před uveřejněním výsledků crashtestu oznámil, že prodej Tsuru v Mexiku ukončí v květnu příštího roku. Posledních tisíc kusů vyrobí ve speciální „vzpomínkové“ edici. Za 32 let jich Nissan vyrobil na 2,4 milionu. Mnozí ho opláčou. Taxikář z Mexico City Mauro Jimenez Aldama se na Nissan rozzlobil: “Nelíbí se mi to, nevím, proč se pro stažení Nissan rozhodl. Je laciné na provoz i údržbu,“ popsal hlavní výhody auta. Že tsuru organizace Latin NCAP, která je latinskoamerickým ekvivalentem Euro NCAP, označila za jedno z nejvíce nebezpečných aut na silnicích, mu je jedno.

Fotogalerie

Latin NCAP uvádí, že Tsuru má nejvyšší skóre smrtelných nehod ze všech aut prodávaných na mexickém trhu. V předchozích jednotlivých testech dostal Nissan Versa pět hvězdiček hodnotících bezpečnost, Tsuru se stal symbolem auta, které si z NCAP crashtestů odvezlo nulu. Letos na jaře v návaznosti na to uveřejnili bezpečnostní experti studii, podle které byl Nissan Tsuru jen v Mexiku zapletený v letech 2007 až 2012 do čtyř tisíc úmrtí při nehodách. Než do května model zmizí z prodeje, odhaduje se, že jich Nissan prodá okolo patnácti tisíc.

Latin NCAP se snaží vymoci u automobilek, aby prodávaly vozy splňující alespoň minimálními bezpečnostní standardy, mají mít minimálně airbagy, bezpečnostní pásy a zesílené boky. Podle odhadů by to v latinské Americe v letech 2016 až 2030 zachránilo 40 tisíc obětí a 400 tisíc vážně zraněných z autonehod. A ušetřilo by to také 143 miliard amerických dolarů.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz