Spolujezdce chrání auta hůř než řidiče, zjistil netradiční crashtest

  12:30
Německý autoklub ADAC varuje: ani moderní auta vás neochrání při bočním nárazu. Crashtesty totiž ukázaly na mezery v metodice, podle které jsou autům přidělována hvězdičková hodnocení Euro NCAP. Strana spolujezdce je méně bezpečná než ta u řidiče.

Automobilky ladí své vozy přesně podle metodiky crashtestů, aby při nich vykazovaly co nejlepší výsledky. Evropská organizace EuroNCAP provádí boční crashtesty na levou stranu, německý autoklub ADAC ovšem zkusil auta nabourat z opačné strany. A ukázalo se, že výsledky jsou rozdílné. Přitom na stranu spolujezdce jde až třetina nárazů.

Kde sedět?

Nejbezpečněji je uprostřed

Výzkumníci z univerzity v Buffalu zkoumali přes šedesát tisíc nehod z let 2000 až 2003, ve kterých bylo auto plně obsazené.

Zjistili, že místo vzadu uprostřed je o 25 procent bezpečnější než další dvě po stranách. A v porovnání se všemi ostatními místy ve vozidle je bezpečnost lepší o 16 procent. Cestující na zadním prostředním sedadle má totiž větší deformační zónu kolem sebe. Navíc při nehodách, ve kterých dojde k převrácení vozidla, působí na jeho tělo menší odstředivé sily.

Nejzákladnějším předpokladem dobré ochrany posádky je používání bezpečnostních pásů na všech sedadlech ve vozidle.

Základní bezpečnostní systémy moderních aut, jako je pás nebo airbag, jsou totiž podle německých expertů nastaveny v duchu procedur Euro NCAP na boční náraz na stranu řidiče. Pokud však dojde ke srážce ze strany spolujezdce, nefungují správně. Pasažéři totiž v takovém případě mohou vyklouznout zpod bezpečnostních pásů a zranit se o různé součásti palubní desky, výplně dveří nebo dokonce navzájem (to platí zejména v nejmenších autech se stísněnými interiéry). Airbagy sice vystřelí, ale posádce neposkytnou žádnou ochranu. Hrozí jí zranění hlavy, hrudníku, pánve nebo v oblasti pasu.

Němečtí experti na základě série simulovaných nárazů, při kterých posílali 1,3 tuny těžký vozík padesáti a pětašedesátikilometrovou rychlostí proti dveřím spolujezdce dvou kompaktních vozů (Volkswageny Golf V a VII generace) a jednoho roadsteru, vypracovali i návrh opatření, kterým by automobilky mohly rizika zranění snížit. Jednoduchým řešením je aktivace přepínačů bezpečnostních pásů při bočním nárazu. Cestující by tudíž zůstali i při nárazu pevně na svých místech.

Konstrukce sedadla je věda

Sedadla dnes patří k prvkům pasivní bezpečnosti ve vozidle. Při nárazu musí jeho konstrukce zůstat neporušená, velmi vysoké nároky jsou na ně kladeny hlavně při bočních nárazech. Sedačka se nesmí deformovat, aby ochránila tělo cestujícího. Zároveň úchyty sedadla k podlaze musí být navržené tak, aby při působení přesně definovaných sil nárazu povolily a umožnily boční posun sedadla. Při návrhu deformačních zón karoserie se dnes počítá i s deformací středového tunelu.

Již nyní se můžete bezpečněji cítit ve vozech s výrazným středovým tunelem (proto ten test roadsteru BMW Z4). Ten totiž brání pohybu cestujících. Riziko zranění by v takovém případě mohly do budoucna ještě zvýšit tunely s integrovanými airbagy.

ADAC již svá zjištění s Euro NCAP konzultoval. Od roku 2020 by se tedy ochrana proti bočnímu nárazu ze strany spolujezdce měla dostat mezi sledované parametry a ovlivnit bezpečnostní hodnocení nových aut.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...