Spolujezdce chrání auta hůř než řidiče, zjistil netradiční crashtest

  12:30aktualizováno  12:30
Německý autoklub ADAC varuje: ani moderní auta vás neochrání při bočním nárazu. Crashtesty totiž ukázaly na mezery v metodice, podle které jsou autům přidělována hvězdičková hodnocení Euro NCAP. Strana spolujezdce je méně bezpečná než ta u řidiče.

Automobilky ladí své vozy přesně podle metodiky crashtestů, aby při nich vykazovaly co nejlepší výsledky. Evropská organizace EuroNCAP provádí boční crashtesty na levou stranu, německý autoklub ADAC ovšem zkusil auta nabourat z opačné strany. A ukázalo se, že výsledky jsou rozdílné. Přitom na stranu spolujezdce jde až třetina nárazů.

Kde sedět?

Nejbezpečněji je uprostřed

Výzkumníci z univerzity v Buffalu zkoumali přes šedesát tisíc nehod z let 2000 až 2003, ve kterých bylo auto plně obsazené.

Zjistili, že místo vzadu uprostřed je o 25 procent bezpečnější než další dvě po stranách. A v porovnání se všemi ostatními místy ve vozidle je bezpečnost lepší o 16 procent. Cestující na zadním prostředním sedadle má totiž větší deformační zónu kolem sebe. Navíc při nehodách, ve kterých dojde k převrácení vozidla, působí na jeho tělo menší odstředivé sily.

Nejzákladnějším předpokladem dobré ochrany posádky je používání bezpečnostních pásů na všech sedadlech ve vozidle.

Základní bezpečnostní systémy moderních aut, jako je pás nebo airbag, jsou totiž podle německých expertů nastaveny v duchu procedur Euro NCAP na boční náraz na stranu řidiče. Pokud však dojde ke srážce ze strany spolujezdce, nefungují správně. Pasažéři totiž v takovém případě mohou vyklouznout zpod bezpečnostních pásů a zranit se o různé součásti palubní desky, výplně dveří nebo dokonce navzájem (to platí zejména v nejmenších autech se stísněnými interiéry). Airbagy sice vystřelí, ale posádce neposkytnou žádnou ochranu. Hrozí jí zranění hlavy, hrudníku, pánve nebo v oblasti pasu.

Němečtí experti na základě série simulovaných nárazů, při kterých posílali 1,3 tuny těžký vozík padesáti a pětašedesátikilometrovou rychlostí proti dveřím spolujezdce dvou kompaktních vozů (Volkswageny Golf V a VII generace) a jednoho roadsteru, vypracovali i návrh opatření, kterým by automobilky mohly rizika zranění snížit. Jednoduchým řešením je aktivace přepínačů bezpečnostních pásů při bočním nárazu. Cestující by tudíž zůstali i při nárazu pevně na svých místech.

Konstrukce sedadla je věda

Sedadla dnes patří k prvkům pasivní bezpečnosti ve vozidle. Při nárazu musí jeho konstrukce zůstat neporušená, velmi vysoké nároky jsou na ně kladeny hlavně při bočních nárazech. Sedačka se nesmí deformovat, aby ochránila tělo cestujícího. Zároveň úchyty sedadla k podlaze musí být navržené tak, aby při působení přesně definovaných sil nárazu povolily a umožnily boční posun sedadla. Při návrhu deformačních zón karoserie se dnes počítá i s deformací středového tunelu.

Již nyní se můžete bezpečněji cítit ve vozech s výrazným středovým tunelem (proto ten test roadsteru BMW Z4). Ten totiž brání pohybu cestujících. Riziko zranění by v takovém případě mohly do budoucna ještě zvýšit tunely s integrovanými airbagy.

ADAC již svá zjištění s Euro NCAP konzultoval. Od roku 2020 by se tedy ochrana proti bočnímu nárazu ze strany spolujezdce měla dostat mezi sledované parametry a ovlivnit bezpečnostní hodnocení nových aut.

Autoři: ,

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Další z rubriky

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Ekologičtí aktivisté protestují proti autům, blokovali přístup na autosalon

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti...

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti automobilovému průmyslu a zablokovali hlavní vchod...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Najdete na iDNES.cz