Sedět správně za volantem vám může zachránit život. I airbagy ubližují

Špatné sezení za volantem vás může stát život. Nastavení pracoviště řidiče je potřeba věnovat velkou pozornost, zejména máte-li netypickou postavu.

Simulovaný výbuch airbagu | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Před několika týdny začal u městského soudu ve britském Buckinghamshire proces s automobilkou Peugeot kvůli nehodě, při které přišla o život Angličanka Judith Evansová.

Na začátku roku čelně narazila ve svém Peugeotu 107 do protijedoucího Vauxhallu (Opelu) Vectra a svým vážným zraněním podlehla. Řidička vectry vyvázla "jen" se zlomeninami kolenní čéšky a pohmožděninami. Oba vozy jely těsně před kolizí rychlostí kolem 30 mil za hodinu (asi 48 km/h).

Podle odborníků vše ukazuje na to, že za smrt paní Ewansové může špatná pozice za volantem, pozůstalí se ale snaží svést vinu na automobilku. Obhájce pozůstalých tvrdí, že za smrt řidičky může francouzská automobilka, která netestovala Peugeot 107 tak, aby ochránila řidiče s vyšší tělesnou váhou. Žena totiž vážila 102 kilogramů, hmotnost testovacích figurín pro homologaci vozu je přitom skoro o třicet kilo nižší.

Crashtest škodovek: yeti vs. superb

Automobilka se hájí tím, že podle právních předpisů je všechno v pořádku. Peugeot 107, který Evansová řídila, prošel i renomovanými nezávislými testy EuroNCAP (na které většina motoristické veřejnosti spoléhá a orientuje se podle nich při nákupu auta) se čtyřmi hvězdami; stejně jako jeho dvojčata Citroën C1 a Toyota Aygo. Vůz byl vybaven předními i bočními airbagy, nechyběly předpínače bezpečnostních pásů.

K soudu byla pozvaná i společnost VSC, která se zabývá poradenskou činností v oblasti bezpečností vozidel. A podle jejího technika byla zranění, kterým Judith Evansová podlehla, při tomto typu nehody neobvyklá. Jindy účinný bezpečnostní systém, (airbag, pásy, sedadlo) v tomto případě pravděpodobně selhal. Vypovídají o tom mnohačetné zlomeniny a poranění břicha, v těchto rychlostech neobvyklá.

"Tato nehoda vyvolala otázky, zda jinak bezpečný systém dokáže poskytnout kvalitní ochranu také pasažérům s mohutnější stavbou těla nebo vyšší váhou," komentoval Peter Gloyns z agentury VSC.

Peugeot ale poukazuje na to, že systém v pořádku byl, protože airbag vystřelil a pásy zafungovaly správně. Podle vyšetřovacího týmu ale řidička seděla příliš vepředu. Mnohem blíž k volantu než bývá obvyklé a její zranění tak mohl způsobit vystřelující airbag. Obhájce pozůstalých pro změnu tvrdí, že Judith Evansová seděla ve správné pozici, zády opřená o sedadlo, které se dokonce mohlo posunout ještě blíž k volantu.

Crashtest Kia Sorento

A trvá na tom, že za smrt řidičky může nízká hmotnost testovacích figurín. Konstruktér Peugeotu s ním ale nesouhlasí. "Při výrobě tohoto vozu jsme zjistili, že ochrana je adekvátní pro většinu obyvatel. Pracovali jsme s figurínami, které odpovídají normám."

Testy pro moc velké lidi jsou drahé

Alchymie crash testů a zranění při nehodách je velmi složitá. Při nešťastné události mohlo hrát roli víc faktorů, které na figuríně ani nejde nasimulovat. "Nevíme přesně, jaká vnitřní zranění utrpěla, jaká byla její psychická a fyzická kondice, jakým způsobem přesně na sedadle seděla. Důvodů její smrti mohly být tisíce," řekl pro iDNES.cz konstruktér a odborník na bezpečnost, který nechce být jmenován.

"U některých levnějších modelů se zkrátka crash testy provádějí jen s pětasedmdesátikilovou figurínou," vysvětluje. "A to nejen ty homologační, ale i spotřebitelské (EuroNCAP), které jsou náročnější v jiných kritériích, jako je například vyšší nárazová rychlost. Nadstandardní testy totiž stojí automobilky spousty peněz a přitom je k nim nikdo nenutí."

Většina značek z euro-americké zóny prý ale provádí nadstandardní testy hned s několika druhy figurín, z nichž ty nejtěžší váží 100 kilogramů. Odborníci ale zdůrazňují, že na hmotnosti řidiče nezáleží při nehodě tolik jako na správném posezu a přiklání se k názoru, že váha řidičky malého peugeotu ani v tomto případě patrně nehrála až takovou roli.

Podle jejích zranění je totiž pravděpodobné, že ji zranil airbag. A to by se pravděpodobně nestalo, kdyby seděla ve skutečně správné pozici. Co tedy udělala špatně?

"Lidé s nestandardními rozměry nebo váhou budou vždy v nevýhodě. A měli by se podle toho i zařídit," říká bezpečnostní expert. Podle něj by si zejména malí lidé s větší váhou měli řádně seřídit polohu volantu a sedačky, aby tak zabránili stejným zraněním, jako měla Ewansová.

jak správně sedět za volantem

Seřiďte si řádně sedačku - VIDEOKURZ ZDE

Problémem je totiž síla airbagu, která sice dokázala zachránit tisíce životů, ale valná většina řidičů ji podceňuje. "Je neuvěřitelně rychlý a silný a proto při nehodách stihne zabránit nejhoršímu. Ale pokud vám míří přímo na břicho nebo na hrudník, a navíc sedíte blízko volantu, říkáte si o vážná zranění," varuje odborník. A právě to mohl být i případ mohutné paní Ewansové.

Stejnému nebezpečí se vystavuje řidič, který se nepřipoutá. Jakou má vystřelující airbag sílu, sledujte na videu:

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...