Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Revoluce u harleyů. Motorky mluví a nově se chladí i vodou

Tradiční značka při představení novinek pro příští sezónu nečekaně odhalila spoustu inovací. Má nové motory s pomocným vodním chlazením, ale i infosystém, které rozumí lidské řeči. Ovšem navenek je to pořád neopakovatelná klasika.
Model Street Glide je opticky hodně odlehčený, znát je to ale i na hmotnosti...

Model Street Glide je opticky hodně odlehčený, znát je to ale i na hmotnosti motorky. | foto: Harley-Davidson

Až se nabízí otázka, zda si to Harley-Davidson u svých fanoušků trochu nerozhází. Ti značku milují právě kvůli návaznosti na historii a tradičním hodnotám.

Novou generaci nejvyšších cestovních modelů, kterou výrobce shrnul pod název "projekt Rushmore", jsme vyzkoušeli přímo na domovské půdě značky v horách amerického Colorada. A hned při prvním pohledu na zaplněné parkoviště nových motocyklů je jasné, že se "haryci" i nadále pevně drží tradičních tvarů, osvědčeného zvuku motoru a odzkoušených řešení.

Modely 2014 totiž designově vycházejí ze stávajících verzí a většina moderních inovací se důmyslně ukrývá uvnitř. Zvenčí je na první pohled poznáte vlastně jen podle pronikavých diodových denních světel a lehce pozměněných tvarů kapotáže. Že je všechno jinak, zjistíte, když se vyhoupnete do sedla a palubní počítač se vás zeptá, jestli má nahlas přečíst poslední textovou zprávu v mobilu.

Moderní palubní deska je oblečená do klasického kabátu.

Nejvyšší třída Harleyů se může pochlubit palubním informačním systémem Boom! Box s barevným dotykovým displejem s úhlopříčkou 6,5 palce. Ten kombinuje palubní počítač, audiopřehrávač, navigaci i komunikátor. Domluví se přes Bluetooth s vaším mobilem a můžete jej ovládat hlasovými povely z náhlavní sady v přilbě. Tím odpadá složité hledání funkcí a položek v nabídkách. Jednoduše anglicky řeknete "Telefonovat, redakce" nebo "Navigovat, nejbližší čerpací stanice", případně "Přečíst SMS zprávu".

Ale během dvoudenního testu jsem do mikrofonu hlásil hlavně pokyny typu "Přehrát, album, ZZ Top", protože stereosystém s ozvučením Harman-Kardon má úžasný zvuk. Nic takového jsem zatím na motorce nezažil. Tohle audio se může pochlubit například jen jednoprocentním zkreslením při maximální hlasitosti. A je to hodně znát. Díky novým tvarům kapotáže Batwing, vyvíjené dva roky v aerodynamickém tunelu, se dá hudba navíc v pohodě poslouchat i s otevřenou přilbou třeba v rychlosti 140 km/h.

Poprvé se osvěží i vodou

Po konstrukční stránce zaznamenal největší změny vrcholný model Harley-Davidson Electra Glide. Poprvé v historii totiž využívá kromě klasického chlazení válců vzduchem také pomocné kapalinové chlazení. Mohutný dvouválec Twin-Cooled Twin Cam 103 o zdvihovém objemu 1 690 ccm je však i v této verzi krásně odhalený, žádný chladič vepředu ho nehyzdí. Výrobce ukryl dva malé chladiče v bočních krytech nohou a hlavní část tepla stále odvádějí žebrované boky válců chlazené vzduchem.

Schéma systému chlazení hlav motoru kapalinou. Tohle je u H-D revoluce!

Chlazení hlav válců kapalinou umožnilo zvýšit sílu motoru a hlavní výhody to přináší při jízdě v horku, kdy se motor nebude přehřívat ani při popojíždění po městě a zachová si plný výkon. Elektrické větráčky spínané termostatem navíc odvedou část tepla z motoru stranou a posádka nebude tolik trpět horkem.

Pocitově je Electra Glide pořád ten tradiční velký a těžký cesťák se stejnou základní siluetou (už od roku 1988). Také motor zní i po modernizaci tím správným harleyáckým zvukem, i když u cestovních modelů s motorem Twin-Cooled je projev trochu tlumenější. Motocykl si tiše ševelí a výrazněji se ozve, až když pořádně vezmete za plyn. Motor je v porovnání s loňskou verzí celkově kultivovanější, má hladší chod a líbí se mu i vyšší otáčky.

Ale kde je ten nárůst síly? Upřímně řečeno, při jízdách kolem Beavers Creek nám připadalo, že motocykly spíš nestačí s dechem. Až večer jsme zjistili, že jezdíme v nadmořské výšce nad 2 500 metrů nad mořem a agregáty nemají takový přísun vzduchu do airboxu jako v nížinách. A opravdu, po sjezdu dolů na úpatí hor motory dostaly úplně jiný elán.

Harleye dnes už nesedlají jen vousáči s třásněmi na oblečení.

Touringy Harley-Davidson dále dostaly trochu jinou geometrii řízení a silnější přední vidlice. A při rychlejší jízdě v zatáčkách je to znát. Jízda v náklonu je jistější a přední kolo víc poslouchá, ale taky to spolu s pružnějším motorem trochu víc svádí k rychlejšímu tempu. Možná i proto se na kola nastěhoval nový kombinovaný systém ABS s poslední verzí elektroniky značky Bosch. Ten navíc při rychlosti nad 30 km/h chytře propojuje účinek přední a zadní brzdy, takže se motorka při brzdění tolik nezhoupne na předek. Při nižší rychlosti se pak okruhy oddělí a při manipulaci v malé rychlosti už máte klasické oddělené brzdy.

Odlehčený mamut

Během dvou dnů jsme vystřídali všechny verze Electra Glide a vyzkoušeli i model Street Glide bez horního kufru. Ten jezdí jen s malým plexištítem a s inovovaným motorem chlazeným výhradně vzduchem. I tady se řada věcí hodně vylepšila, kromě zmíněného infosystému například systém kufrů s pohodlným otevíráním jednou rukou nebo nový design kapotáže. A pří jízdě bez spolujezdce v horských zatáčkách s ním byla ještě o dost větší zábava, protože je o poznání lehčí než Electra Glide a víc se hodí pro sólovou jízdu.

Model Street Glide se hodí na výlety i dovolenou.

Značce z Milwaukee je třeba složit velkou poklonu. V nynější složité ekonomické době se rozhodla odstartovat hodně odvážnou modernizaci, která se bude v dalších letech rozšiřovat i mezi další modelové řady.

Zatímco v minulosti značka většinou zaváděla nové technologie a konstrukční řešení až po ostatních, teď se rázem vyšvihla mezi nejmodernější stroje ve své třídě. A při tom si stále zachovává svou tradiční image a nezaměnitelný americký styl, který se i přes nesčetné pokusy zatím nikomu nepovedlo tak úplně napodobit.

7. června 2013

Autoři:
  • Nejčtenější

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Dva druhy vulgarit za volantem. Jeden uleví přetlaku, druhý je nebezpečný

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Od každé páté nehody viník ujede, pokuta je až 25 tisíc

17. května 2024

Během uplynulých tří let, tedy v období 2021–2023, došlo na pozemních komunikacích v České...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...