Harley vznikl v boudě. Dnes staví motorky, na kterých se nebourá

aktualizováno 
Symbol svobody, nezávislosti, ale i Spojených států vůbec, to je Harley-Davidson. První z těchto kultovních strojů byl vyroben před 110 lety. Harleye mají velmi silnou pozici i v našich končinách. V meziválečném období bylo Československo nejdůležitějším zahraničním trhem značky.

Harley-Davidson Softail Breakout | foto: Harley-Davidson

Ve světě motorek není známější značky. "Harleyářský" přístup k motorkaření a životu vám nemusí sedět, ale určitě ho každý zná a respektuje. Žádná jiná značka nedosáhla takového úspěchu a slávy. A letos je tomu 110 let od doby, kdy z továrny v Milwaukee vyjel první stroj se jmény dvou zakladatelů na nádrži. Při té příležitosti připravila značka několik výročních modelů motocyklů a zároveň i velké oslavy po celém světě. O světě harleyů a oslavách kulatých narozenin vypráví exkluzivně pro iDNES.cz šéf českého zastoupení značky Martin Heřmanský.

Šéf českého zastoupení Harley-Davidson Martin Heřmanský

Začalo to v dřevěné boudě

Firmu, tehdy ještě dílnu v dřevěné boudě, založili v roce 1903 v Milwaukee ve státě Wisconsin třiadvacetiletý William Harley a jeho o rok mladší kamarád Arthur Davidson, k nimž se později přidali i další dva bratři Davidsonovi, Walter a William. Jejich první závodní stroj ještě do konce roku doplnily další dva motocykly a o rok později vyrobili rovněž tři kusy, které získaly přezdívku Silent Grey Fellow (tichý šedý společník).

Motorky H-D si postupně získávaly stále víc příznivců a proslavila je i řada sportovních úspěchů. Rozvoji firmy hodně napomohl zájem o motocykly ze strany policie, pošty a především armády, která objednávala stovky a v době světových válek i desetitisíce strojů. V období druhé světové války vyrobil Harley-Davidson 90 tisíc motocyklů pro vojenské použití.

Vousáči jsou v menšině

Martin Heřmanský je sympatický urostlý chlapík a harley mu sluší. V rukou třímá řídítka zastoupení značky Harley-Davidson a určuje směr pro celou pro střední a východní Evropu.

Kdo je typický majitel harleye? Je to stále ten potetovaný čtyřicátník v kožené vestě a s šátkem kolem hlavy?
Tohle je hodně dobrá otázka. Přesně se dotýká dnes už nepravdivých stereotypů, které mají nějaké historické kořeny a jsou s naší značkou spojované. Škála našich zákazníků je strašně široká. Jsou tu lidé, kteří se chtějí lišit, ale nemají vztah ke sportovním motocyklům a neláká je rychlost. Naopak si chtějí užít samotnou jízdu a v klidu se projet sami nebo s partou kamarádů stejného ražení. Ale je tu i stále víc něžného pohlaví. Mezi řidiče Harley-Davidson přibývá stále více slečen. Asi se tu najde i určitá část toho tradičního tvrdého jádra, ale není jich moc.

Harley-Davidson Softail Breakout

Je to spíše předsudek, že harleye jsou jen pro "starší vousatý chlápky v kůži". I to sice je součást celkového obrazu naší značky, ale rozhodně to není dominantní prvek. Zároveň to souvisí i s řadou dalších předsudků vůči našim motorkám, které říkají, že harley je těžká a neovladatelná mašina, která nebrzdí.

Ale zase na druhou stranu, řadě našich zákazníků právě to, že to je těžká a silná motorka, vyhovuje díky jejich stylu jízdy. Protože se nechtějí zabít ve dvoustovce, ale jde jim spíš o to vychutnat si jízdu ten "vítr ve vlasech", jak se říká.

Fotogalerie

S tím asi souvisí další otázka: Proč Harleye nebourají? V evropských statistikách patří mašiny vaší značky k těm nejméně rizikovým.
Na začátku bych chtěl říci, že mě mrzí celkově hodně negativní atmosféra ve společnosti vůči motorkářům. A proč Harleye relativně málo bourají? To má dva hlavní důvody. Zaprvé: průměrný jezdec na Harley-Davidson je z mého pohledu relativně vyzrálá osobnost, která už má nějaké zkušenosti a něco odježděného, třeba i na jiných značkách. A pak styl jízdy na harleyi je něco, co svým způsobem eliminuje spoustu rizik spojených s nehodami. Hodně se jezdí volnou krajinou, v nižších rychlostech, nebo i ve skupině, kde jsou jezdci přeci jen lépe vidět. Takže roli tu hrají zkušenost, věk řidičů a nakonec i ten produkt samotný.

Co tedy mají vaši zákazníci společného?
Každý zákazník je individualita, každý si Harley-Davidson kupuje z jiného důvodu. Určitě tu hraje roli ten pocit, že vlastním ikonickou legendární značku, a tím i vyjadřuji nějaký svůj postoj. Pro jiného je zase důležitý styl jízdy na harleyi: pohodovka, žádný stres, jízda s partou podobně naladěných lidí. To je něco, při čem můžete po každodenním stresu v práci hodit všechny starosti za hlavu a krásně si provětrat hlavu. Loajalita zákazníků k naší značce je přitom opravdu vysoká, zhruba 80 až 85 procent. To znamená, že z deseti zákazníků jich osm až devět zůstane u naší značky a jako další stroj si pořídí opět harley.

Vládne statistikám

Americká značka v prvním čtvrtletí podle statistik Svazu dovozců automobilů ovládla český trh motocyklů v nejvyšší objemové kategorii nad 800 ccm. I přes nepříznivé chladné počasí se v Česku prodalo přes 70 nových harleyů, což je zhruba stejně jako loni. Zatím prodejní rekord zaznamenala značka na tuzemském trhu v roce 2008, kdy prodala 500 strojů.

Podle odhadů jezdí v Česku kolem 6000 motocyklů značky Harley-Davidson, z toho je přes 4000 mladších deseti let.

Komunita kolem naší značky je opravdu něco svérázného. Když třeba potkáte ve světě člověka oblečeného do něčeho s logem Harley-Davidson, je úplně přirozené se s ním dát do řeči o motorkách. Nikdo neřeší nějaký společenský status, nikdo neřeší, zda je jeden chirurg a druhý zedník. To je fenomén, kdy Harley-Davidson lidi nějakým způsobem spojuje.

Hraje tu nějakou roli i to, že jde o USA a "amerického ducha"?
Určitě. Zvláště Česká republika totiž ke značce Harley-Davidson i určitému stylu amerikanizace již historicky velmi tíhla. Projevovalo se to už za první republiky, pak to ještě posílila druhá světová válka, osvobození Plzně a další. Máme zde velmi bohatou historii. První dealer Harley-Davidson v České republice byl otevřen již v roce 1924, za dva roky tedy budeme slavit devadesáté výročí. A tento dealer v třicátých letech prodával až pět set motocyklů ročně! Tento jediný dealer v Československu! To je meta, kterou musíme obdivovat a rádi bychom se jí někdy přiblížili.

Jak je to možné? V třicátých letech tu byly vyšší prodeje než dnes?
Ten dealer (Rudolf Tesárek - pozn. red.) musel být opravdu dobrý, a za druhé: atmosféra tomu byla neskutečně nakloněná. Ta motorka tehdy stála téměř stejně jako barák v Praze! A ten poměr průměrného disponibilního příjmu a ceny byl přitom mnohem horší než dnes. Československo ovšem tehdy byla průmyslová i ekonomická velmoc. Dokonce šlo o největší zahraniční trh značky Harley-Davidson. První bylo USA, kde se prodávalo třeba několik desítek tisíc strojů, a hned pak bylo Československo.

Pak už chápu, že tady má značka a třeba i Harley-Davidson klub tak zavedenou tradici.
Harley klub vznikl v roce 1928 a určitě tady udělal pro naši značku obrovský kus práce a je oficiálně uznávaný jako vůbec první a nejstarší Harley-Davidson klub na světě. Ať se dělo, co se dělo, měnily se režimy a poměry, oni se neohnuli a jezdili dál. Dokázali jezdit, opravovat i dovážet motorky i za těch nejtěžších poměrů. (Vůbec první klub, který vznikl v roce 1924 v San Francisku, ukončil činnost v roce 1978 - pozn. red.)

Harley-Davidson Street Bob Special Edition

Co tedy platí pro ceny motocyklů Harley-Davidson?
Jak se řekne Harley-Davidson, spousta lidí si hned bude představovat sumy přes půl milionu. A přitom naše motorky začínají na dvou stech tisících. Mýtus luxusních drahých motocyklů se ale hrozně těžko boří. Samozřejmě, na jedné straně jsme prémiová značka a jsme na to hrdí, ale na druhé straně se snažíme všem ukázat, že naše stroje jsou dostupné pro každého. A právě díky té dostupnosti pak můžeme oslovovat i stále mladší skupiny zákazníků. Na harleyi tak může jezdit nadšenec při splátkách tři a půl tisíce měsíčně.

Jakou mašinu řídíte?
Já osobně jsem majitelem modelu Road King Classic. Tahle mašina se mi moc líbí a zároveň je na moji mohutnou postavu dost velká. No a kromě Road Kinga jsem v minulé sezoně hodně jezdil na CVO Street Glide, to je opravdu moje srdeční záležitost.

Novinky k narozeninám

Výroční sezona už sice začala, ale to nebrání tradičnímu americkému výrobci přidat další dva modely do nabitého katalogu. Nejsou to sice zcela odlišné stroje, ale rozhodně stojí za povšimnutí.

Harley-Davidson Softail Breakout
Díru po modelu Rockser, který před pár lety z nabídky zmizel, bude vyplňovat právě Softail Breakout. S chromem se na motorce tentokrát poměrně dost šetřilo. Ale to dodává motorce na agresivním vzhledu, který dokreslují lak a černé výfuky. Na první pohled zaujmou kola a zejména zadní, 240 mm široká pneumatika. Vepředu je pak 21" ráfek se 130 mm širokým obutím. K pohonu bude sloužit motor Twin Cam 103B o objemu 1 690 cm³. Samozřejmě jde o vzduchem chlazený dvouválec do V. Přenos síly na zadní kolo zajistí šestistupňová převodovka.

Harley-Davidson Street Bob Special Edition
Opravdovou lahůdkou je druhá novinka, která se stala nejdostupnějším modelem tradiční řady Dyna. Speciální verze oslavuje rock’n’roll a je třeba uznat, že nápad se designérům opravdu podařil. Minimalistické doplňky dělají z nové motorky opravdovou klasiku.

Do nových barev se oblékl snad nejrozšířenější model Sportster. Za povšimnutí stojí ještě model CVO Roadking, který dostal nově upravený větrný štít a audiosoustavu s 8GB iPodem a reproduktory v bočních kapotách. Nechybí samozřejmě ani klasické rádio.

Další modely se dočkaly drobných změn, ať už šlo o barevné kombinace, úpravu plexištítů nebo jiné výfuky. Nejdůležitější je však výroční edice 110 Anniversary Edition, v rámci které vyráží na silnice hned deset modelů Harley-Davidson. Kromě speciálních barevných kombinací je poznáte i podle bronzových štítků na nádrži. Zde budou vyražena sériová čísla. Tato řada totiž bude přísně omezená a na světové trhy se dostane jen 1-2 tisíce kusů od každého modelu.

Autoři:

Harley přivezl na CES horské kolo bez pedálů

Harley-Davidson Livewire představil výrobní parametry.

VIDEO Amerikou hýbou dva populární trendy – prvním je ekologická doprava díky elektrickým vozidlům,...

Panasonic představil první elektrickou motorku Harley-Davidson

LiveWire EV motocykl značky Harley-Davidson

Las Vegas (Od zpravodajů Technet.cz) Japonská společnost Panasonic se stále více profiluje i jako dodavatel technologií pro třetí...

Vyhozené peníze, nebo tahák na turisty. V kraji se přou o podporu motorkářů

Spanilá jízda motorek Harley Davidson centrem Prahy, kterou vrcholily oslavy...

Vedení Středočeského kraj čelí kritice kvůli desetimilionové dotaci na soukromou oslavu výročí...

Američana podezřelého z vraždy čtyř lidí v Brně zatkli ve Washingtonu

Američan Kevin Dahlgren je podezřelý z vraždy čtyřčlenné rodiny v Brně.

VIDEO Dvacetiletého Američana podezřelého z vyvraždění čtyřčlenné rodiny v brněnských Ivanovicích dopadla...

Stíhaný Novák žije v luxusu, jeho rodina má nový dům a prodává harleye

Alexandr Novák u Krajského soudu v Ústí nad Labem (červenec 2012)

VIDEO Bývalý senátor Alexandr Novák, který je stíhaný kvůli dotačním podvodům v kauze ROP Severozápad,...

Na model Jawy 250 ve skutečné velikosti potřeboval truhlář 22 druhů dřeva

Na dřevěnou maketu Jawy 250 zvané pérák použil truhlář Pavel Svoboda z Horní...

VIDEO Před pár lety přistála v e-mailové schránce Pavla Svobody z Horní Cerekve na Pelhřimovsku zpráva od...

Koncerty i jízda moto skvostů. Harley-Davidson oslaví v Praze 115. výročí

Příprava na oslavy 115. výročí Harley-Davidson v Praze

VIDEO Během svátků 5. až 8. července přivítá Praha celosvětové oslavy 115. výročí Harley-Davidson, kam se...

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají...

Další z rubriky

Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů

Honda CB650R Neo Sports Café

Podzimní motovýstava v Miláně každý rok ukáže nové trendy v oblasti techniky, ale také designu. Letos se módní kreace...

Jawy od indické Mahindry ukázaly kejvačku, forty-two i budoucí Perak

Nová JAWA 300

Nová Jawa 300 stojí v přepočtu jen něco málo přes padesát tisíc a oživila nádherné tvary „kejvačky“ z padesátých let s...

V Chile startuje motocyklová olympiáda. Na Šestidenní míří i Češi

Letos startuje už o 93. ročník. Šestidenní se poprvé konala ve Velké Británii v...

Mezinárodní šestidenní motocyklová soutěž ISDE 2018 se do Chile vrací podruhé v historii. Premiéru si tu odbyla před...

Najdete na iDNES.cz