Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mercedes F700: benzinový nafťák a kybernetická asistentka

F700 odhaluje mnohé z budoucnosti Mercedesu, přináší rafinovaná řešení pro automobilovou high society, ale hlavně: převratný motor Diesotto.
Mercedes F700

Mercedes F700 | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Určitě ho nepotkáte na silnici zítra, ale až na ni jednou vyrazí, určitě ho nepřehlédnete. Je to totiž opravdový KUS AUTA. Velký, majestátní, sršící novými nápady a technologiemi.

Je správně nabubřelý, jak jen mercedes umí být. Cítíte k němu obdiv, respekt a jste jím okouzleni. Na frankfurtském autosalonu se kolem něj neustále odehrávala bitva o lepší místo k focení, pohledu, dotyku...

Dobrého pomálu
Podle internetové encyklopedie Wikipedia vytvořil Mercedes od roku 1970 patnáct prototypů. To na víc než stoletou automobilku moc není, podobné množství prototypů vychrlí třeba japonští výrobci za pět let.

Když už ale koncept v podání Mercedesu, tak je to koncept se vším všudy. Auto nabité technologiemi budoucnosti, které osloví i sci-fi snílky.

Na pohled je impozantní, každý mu přiřadí na čumák třícípou hvězdu automobilky ze Stuttgartu. Možná něčím vzdáleně připomíná šéfovskou třídu S, něco si vypůjčil z ladného CLSka. Způsobu tvarování linií konceptu říkají u Mercedesu Aqua Dynamic, má připomínat mistrovská díla nejlepšího designéra - přírody.

Na pohled předních světel z LEDek si možná budeme brzy zvykat na chystané nové třídě E, vypiplanou aerodynamiku připomíná spojler integrovaný do víka kufru, stejný funkční úkol mají překryty zadních kol z čirého plastu.

Létající koberec
Mercedes-Benz říká, že je to suverénní limuzína budoucnosti, některé technoogie tomuto sebevědomému prohlášení dávají za pravdu.

5,17 metru dlouhý F700 dovede s předstihem rozpoznat stav vozovky a její nerovný povrch pomocí aktivního podvozku PRE-SCAN ho doslova vyžehlit.

Dvě laserová čidla umístěná ve světlech mapují jízdní dráhu před autem a elektrohydraulicky řízený podvozek eliminuje odhalené překážky a podporuje komfortní chování vozu.

Ohromující není jen délka auta, od jednoho kola ke druhému (rozvor) je to 345 centimetrů, což je o 28,5 cm víc než u sériové třídy S.

Pro Vás vše
Velký rozvor jde všechen ve prospěch výhradně čtyřčlenné VIP posádky. Nejdůležitější pasažér má vždycky sedět vpravo vzadu a právě jeho sedadlo je tak trochu kouzelné.

Umí se všeljak posouvat a otáčet, podle toho, jak se cestujícímu zrovna zamane. Když má místa málo, odsune a sklopí si i sedadlo předního spolujezdce a při tom sleduje odpolední zprávy na 51centimetrové televizi. Opírat se bude o ušlechtilé materiály, mimo jiné kůži a korek.

Hýčkání se dočká i řidič. K ruce má Avatar, což je mladá asistentka - bohužel jen virtuální - které je možné pokyny k obsluze palubních systémů zadávat hlasem. Když budete chtít, přečte vám třeba e-maily.

I dveře mají oči
Také dveře u řidiče pečlivě pozorují okolí. Na spodní straně zpětného zrcátka jsou čidla, která kontrolují oblast do které se otevírají. Pokud by hrozila kolize s nějakou překážkou, hydraulika otevření dveří zabrání. Za pozornost stojí i jejich uspořádání. Ty na levé straně se otevírají "postaru" po směru jízdy. Ty napravo ale proti sobě, aby se smetánce lépe nestupovalo

Čtyřválcový zázrak
To nejzajímavější ale bzučí, brumlá a přede pod kapotou. Správný koncept dneška je hybridní. Pouze s pohonem kombinujícím spalovací a elektromotor se ale "ef-sedmistovka" nespokojí.

Mercedes F700 totiž představuje především unikátní motor, do kterého šéf autkomobilky Dieter Zetsche a jeho tým vkládají velké naděje.

DIESOTTO - už název říká, že má něco společného s dieselovým motorem a Ottovým neboli zážehovým motorem.

Dvoustupňově přeplňovaný čtyřválec s objemem 1,8 litru spojuje nízké emise benzinového motoru s předností motoru naftového ve spotřebě. 127 gramů CO2 na 100 kilometrů jízdy odpovídá spotřebě pouhých 5,3 litru benzinu na 100 kilometrů.

Při rozjezdu pomáhá spalovacímu motoru elektromotor. Spalovací motor dosahuje maximální výkon 175 kW (238 k), elektromotor přidává dalších 15 kW (20 k) a nejvyšší točivý moment systému je 400 Nm. Zrychlení na 100 km/h zvládá vůz během 7,5 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h.

U Mercedesu tvrdí, že nový motor poskytuje podobné výkony jako
atmosféricky plněný benzinový 3,5litr nebo 3,0litrový turbodiesel ve třídě S.

"Naším dalším cílem je nyní benzinový motor udělat tak hospodárným, jako je motor naftový. Všechny požadavky nutné pro splnění tohoto úkolu dává naše koncepce DIESOTTO, u níž každý z obou typů spalovacích motorů přináší svoje nejlepší vlastnosti", říká Herbert Kohler, vedoucí výzkumu u Mercedesu.

Při startu a plném zatížení je směs benzin-vzduch zažehnuta obdobně jako u konvenčního benzinového motoru zapalovací svíčkou. Na kontrolované samovznícení (homogenní hoření), které známe z dieselů, se motor přenastaví během pár pracovních taktů automaticky.

Toto nastává při provozu s požadavkem dílčího výkonu – tedy při nízkých a středních otáčkách. 

Mercedes F700 v číslech

délka x šířka x výška x rozvor (mm)

5180 x 1960 x 1438 x 3450
hmotnost (kg) 1700
pneumatiky 195/50 R21
objem (l) 1,8
max. výkon DIESOTTO
+ elektromotor
175 kW/238 k
+ 15 kW/20 k
max.točivý moment (Nm) 400
zrychlení 0-100 km (s) 7,5
max.rychlost  (km/h) 200
spotřeba (l/100 km) 5,3
emise CO2 (g/km) 127
emisní norma EURO 6

Autor:
  • Nejčtenější

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Kolínskou Toyotu poprvé povede Čech. Respektovaný odborník, co zná Japonsko

18. května 2024

Novým prezidentem kolínské automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic se od června stane...

Nebezpečí nepřijde samo, musí se vyhledávat. Štreku do Atén zdolal i trabant

18. května 2024

Zdvojnásobte cestu do Chorvatska, vynechte dálnice a vezměte auto, ve kterém jste na dovolenou...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Dva druhy vulgarit za volantem. Jeden uleví přetlaku, druhý je nebezpečný

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...