Úterý 1. prosince 2020, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 1. prosince 2020 Iva

Unikátní motor 1,5 litru: výkon šestiválce, spotřeba 6 litrů

Francouzská firma MCE-5 se na autosalonu v Ženevě chlubí prototypem motoru s proměnným kompresním poměrem. Vysoce přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru má výkon jako třílitr, ale velmi nízkou spotřebu.

Na nečekaně velkém stánku v "zeleném pavilonu", věnovaném ekologickým autům, stojí nenápadný černý Peugeot 407.

Firma z francouzského Lyonu v něm na Ženevském autosalonu předvádí unikátní zážehový motor. Má proměnný kompresní poměr, což výrazně snižuje spotřebu paliva a zvyšuje výkon. Několik takových konceptů jsme už měli možnost vidět, žádný z nich se však zatím nedostal do praxe. MCE-5 tvrdí, že jejich motor VCRi (Variable Compression Ratio intelligent) to změní.

Kompresní poměr

Kompresní poměr u spalovacích motorů udává poměr mezi objemem směsi nasáté a objemem směsi stlačené. U zážehových motorů se kompresní poměr pohybuje od 8:1 do 13:1. U vznětových motorů se kompresní poměr pohybuje od 14:1 do 23:1. Při tak vysoké kompresi se nasátý vzduch vlivem stlačení extrémně zahřeje, díky čemuž se vstříknuté palivo okamžitě samovolně vznítí.

Zdroj: Wikipedia

Problémem většiny motorů s proměnným kompresním poměrem je totiž jejich složitá konstrukce, která má za následek vysoké výrobní náklady nebo nízkou spolehlivost. Přidávají se i další obtíže. Z těchto důvodů třeba SAAB nikdy neuvedl v život svůj koncept motoru Saab Variable Compression z roku 2000.

MCE-5 však vyvinula motor s proměnným kompresním poměrem, jehož konstrukce není nijak výrazně složitější než konstrukce současných motorů. Důležitý je fakt, že blok motoru i hlava válců jsou jednolité nepohyblivé kusy, o změnu kompresního poměru se stará speciální mechanismus ukrytý uvnitř bloku.

Motor MCE-5 VCRi s proměnným kompresním poměrem

Čtyřválec MCE-5 VCRi podává obdivuhodné výkony. Výkon je 162 kW (220 koní) a točivý moment 420 Nm. To jsou hodnoty, které se dají porovnávat s třílitrovým šestiválcem, nebo dokonce osmiválcovým čtyřlitrem. Přitom všem však motor dosahuje průměrné spotřeby 6,7 litru.

A to ještě MCE-5 tvrdí, že je u motoru prostor pro výrazná zlepšení. Pro rok 2010 firma chystá vylepšenou verzi motoru s přímým vstřikováním paliva, optimalizovaným spalovacím prostorem a vylepšeným motor managementem.

Pak prý spotřeba klesne na 6 litrů a výkon přitom stoupne na 270 koní a točivý moment na hodnotu 460 Nm. Další vývoj může přinést ještě následná vylepšení. Počítá se například se zavedením úsporného Atkinsonova cyklu, který by měl přinést další snížení spotřeby.

Firma si na vývoji svého motoru dává opravdu záležet. Celý vývoj totiž začal už v roce 1997 a letošek chce firma ve spolupráci s motorářskými firmami a subdodavateli využít k praktickým testům, které určí opravdovou spolehlivost motoru VCRi. Dodavatelské firmy mezitím budou vyvíjet technologie, které by umožnily sériovou výrobu takového motoru. Podle zástupců firmy se VCRi objeví v sériové produkci asi za 6 let.

Motor MCE-5 VCRi s proměnným kompresním poměrem

Pro techniky

A jak tedy revoluční technologie VCRi funguje? Základem je změněný přenos síly z pístu na kliku. Kliková hřídel totiž není s pístem spojena přímo ojnicí, napojení se děje přes jakési vahadlo s ozubeným kolem.

Vahadlo je ovládáno mechanismem zabudovaným v bloku motoru a tím je umožněna změna kompresního poměru. Mechanismus pracuje na hydraulickém principu, ale k činnosti nepotřebuje žádné elektromagnetické ventily, což výrazně zvyšuje jeho spolehlivost. Pro každý válec lze navíc nastavovat kompresní poměr zcela individuálně, což u mnohých obdobných motorů nejde.

Systém má i další výhody. Píst je ve své dráze veden ozubenými koly, což znamená, že na něj nejsou vyvíjeny radiální tlaky, které normálně způsobuje ojnice. To znamená, že nedochází k nerovnoměrnému vybrušování válce do eliptické podoby, jako je tomu u běžných motorů.

To zvyšuje životnost motoru a dovoluje použít daleko vyšší přeplňovací tlaky. Díky mechanismu přenosu síly pomocí ozubeného kola vedeného vahadlem navíc mohl být zmenšen poloměr kliky u klikové hřídele. To znamená, že hřídel může být menší, přitom je ale pevnější než v běžném motoru.

Motor MCE-5 VCRi s proměnným kompresním poměrem

Konstruktéři se však museli vyrovnat s precizní konstrukcí ozubených kol, která by mohla být zdrojem nepříjemného hluku, a také představují potenciální nebezpečí z hlediska spolehlivosti. Celý motor je jen o něco málo větší než běžný čtyřválec, takže s jeho zástavbou pod kapotu auta by neměly být problémy. Veškeré příslušenství motoru a různá napojení přitom zůstávají zachována.

Během několika let se tak možná na trhu dočkáme hned několika různých motorů s proměnným kompresním poměrem. Ten lze totiž aplikovat třeba do motoru MUSIC - čtěte ZDE. Prototyp dvoutaktu s proměnným kompresním poměrem také předvedl Lotus a měnit kompresní poměr bude i unikátní motor DiesOtto od Mercedesu.

Vývoj v oblasti benzinových motorů v poslední době opravdu nabírá na obrátkách, a tak je jen otázkou několika let, než tyto motory porazí své momentálně technologicky vyspělejší dieselové protějšky.

Autosalon Ženeva 2009

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Řidiči zmateně blikají. Otestujte se na dalších místech

Nedávno jsme pro vás připravili videokvíz, kde jste si ověřili, zda umíte správně blikat, nebo naopak správně neblikat....

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

V Nizozemsku kamera odhalí řidiče s mobilem v ruce. Pokuty jsou vysoké

Nizozemská policie testuje systém, který dokáže identifikovat, kdy motorista řídí s mobilním telefonem v ruce....

Porsche Panamera: Komu sedne Turbo S a kdo ocení GTS?

Premium Na dně Myší díry jde Panamera Turbo S skoro až do dorazů tlumičů. Komprese auta přidá grip pneumatikám a my se tak bez...

Mrňousové z Bratislavy dostanou pokračování: Citigo jako elektrické audi

Exkluzivně Audi a Seat chystají malý elektromobil vycházející z trojčat vyráběných v bratislavském závodě koncernu VW. Podle...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Mívám silné sny. A přání se mi plní, říká MOgirl Ria

Chtěla být ajťačkou a díky úsilí si onu profesi i osvojila. „Pak jsem měla ještě malý, druhý sen stát před objektivem...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...