Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Americké bombardéry, kterým se „nepoštěstilo“ shodit bomby na nepřítele

Největším letounem z období druhé světové války se stal prototyp XB-19. Na něj a další zajímavé prototypy amerických druhoválečných bombardérů se dnes podíváme.
Část 1/3

Douglas XB-19 na reklamním tisku (samozřejmě se jedná o reklamu zobrazeného nápoje, ne letadla).

Zdaleka ne každý výsledek práce nejen leteckých konstruktérů se dočká vytouženého cíle ve formě objednávky sériové výroby daného typu. Už z principu potom mnohé z takových letadel široká veřejnost ani nezná, a pokud svého času znala, jako to bylo zrovna u XB-19, tak časem stejně upadají v zapomnění. Je totiž logické, že v souvislosti s druhou světovou válkou se hlavně připomínají například létající pevnosti nebo mitchelly, zkrátka letouny, kterých byla „plná obloha“ a vrhaly se na nepřítele, co to dalo.

Již dříve jsme si zde představili prototypy amerických druhoválečných stíhaček, jednak stíhací stroje určené pro armádní letectvo a v druhém článku stíhací stroje určené pro námořnictvo a námořní pěchotu. Dnes se podíváme opět na stroje připravované pro armádní letectvo, a to z již avizované kategorie, tedy z letadel bombardovacích. Řazeno podle data prvního letu to konkrétně budou: těžký bombardér Douglas XB-19, výškový střední bombardér North American XB-28 Dragon a rychlý, v podstatě experimentální bombardér Douglas XB-42 Mixmaster.

Douglas XB-19

North American XB-28

Douglas XB-42

Obr XB-19 obsahoval tři miliony nýtů

Douglas XB-19, který měl vzdušnou premiéru za velkého zájmu diváků 27. června 1941, se stal doslova králem obrů. Posuďte sami, rozpětí křídla 64,62 metru, délka trupu 40,34 metru, prázdná hmotnost 39 tun, vzletová hmotnost 63,5 tuny a maximální vzletová hmotnost 73,5 tuny. Stal se tehdy největším letounem světa a tento titul si držel po celou druhou světovou válku. Toto žezlo od něj převzal až další americký stroj, bombardér Convair B-36 Peacemaker, jehož prototyp se poprvé vznesl 8. srpna 1946.

Kontrakt na stavbu prototypu XB-19 byl podepsán již v dubnu 1936. Americké armádní letectvo toužilo získat bombardér velmi dlouhého doletu. Tenkrát, na pozadí zhoršující se situace v Evropě, se mimo jiné objevovaly i takové nereálné myšlenky, že budou-li Spojené státy zataženy do války, mohlo by se to řešit třeba jen nasazením strategických bombardérů.

Na dlouhý dolet připravovaného stroje odkazovalo i původní označení projektu XBLR-2, tedy „Experimental Bomber, Long Range“. A proč ta dvojka v označení? Už v roce 1934 se totiž začalo pracovat na prototypu Boeing XBLR-1, později přeznačeném na XB-15, který měl rozpětí „jen“ 45,53 metru, prázdnou hmotnost 17,1 tuny a maximální vzletovou hmotnost 32,1 tuny. XB-15 byl zalétán už v říjnu 1937, ale ten s XB-19 víceméně nijak nesouvisí a tak se jím nemusíme zabývat.

Práce na projektu a stavba prototypu XB-19, která byla zahájena v roce 1938, se protahovaly. Překvapena, co s tím je práce, prý byla i samotná firma Douglas (a kdo taky jiný). Jenom nýtů se na stavbu jeho draku spotřebovalo přes tři miliony.

Mezitím rychlý rozvoj letectví zapříčinil a vypuknuvší válka v Evropě ukázala, že připravovaný letoun trochu zastarával a projekt bylo třeba upravovat, aby se to alespoň nějak eliminovalo. Navíc bylo zřejmé, že k objednávkám sériových strojů ze strany amerického armádního letectva nedojde. Douglas se tedy snažil práce na XB-19 jako neperspektivní předčasně ukončit, ale objednatel na dokončení prototypu vehementně trval.

Douglas XB-19 ve své první podobě, v barvě duralu

Krátce po útoku na Pearl Harbor byly boční a horní plochy XB-19 nastříkány zeleně a spodní plochy šedě.

O nelehkém vývoji svědčí i otázka motorové instalace. Prototyp začal létat se čtveřicí dvouhvězdicových osmnáctiválců Wright R-3350-5 Duplex Cyclone o výkonu po 2 000 koních, se kterými byl tak trochu podmotorovaný. V roce 1943 byly wrighty nahrazeny zdvojenými vidlicovými čtyřiadvacetiválci Allison XV-3420-11 s výkonem po 2 600 koních. S nimi se zvýšila hmotnost letounu a znatelně i jeho letové výkony, samozřejmě až na dolet, který se naopak dost snížil (výkonnější motory měly vyšší spotřebu). Po výměně motorů se letoun značil jako XB-19A.

Jak už také víme, XB-19 začal létat v června 1941. Po továrních zkouškách ho převzalo letectvo, kde sloužil jako stroj experimentální. Seznámily se tam s ním i chytré hlavy od Boeingu, které zohlednily nabyté poznatky při vývoji moderně řešeného těžkého bombardéru Boeing B-29 Superfortress.

Později došlo k výměně hvězdicových motorů za řadové, přičemž se typové označení změnilo na XB-19A.

Douglas XB-19A ve zbarvení používaném na letadlech pro meteorologický průzkum.

Po všech možných i nemožných zkouškách a testech si letectvo jednoduše převedlo XB-19, resp. to už se jednalo o XB-19A, do role letounu transportního/dopravního. Ale je tak trochu smutné, že v této roli nikdy použit nebyl. Fotografie XB-19A pořízené nedlouho před jeho uzemněním v roce 1946 ho zase ukazují ve zbarvení letadel používaných k meteorologickému průzkumu (s červenou přídí a svislou ocasní plochou). Definitivní tečku za jeho do té doby známou formou existence přinesla „šrotová“ recyklace v roce 1949.

Popis letounu XB-19, prototyp těžkého bombardéru; rozměry: rozpětí 64,62 m, délka 40,34 m, výška 12,80 m; hmotnosti: prázdná 39 t, vzletová 63,5 t, maximální vzletová 73,5 t. Pohon: čtyři motory Wright R-3350 s výkonem po 2 000 k. Letové výkony:– max. rychlost 360 km/h, cestovní rychlost 220 km/h, operační dostup 7 000 m, dolet 8 400 km, dolet (s malým nákladem pum 2 700 kg) 11 700 km, maximální dolet 12 400 km. Maximální teoretický náklad pum: 16 800 kg (z toho 8 400 kg v pumovnici a 8 400 kg pod vnějšími závěsníky). Obranná výzbroj: 2 kanony ráže 37 mm, 5 kulometů ráže 12,7 mm, 6 kulometů ráže 7,62 mm. Osádka: 16 mužů.

  • Nejčtenější

Ruské radary včasné výstrahy. Ani jim neprospívá válka proti Ukrajině

17. června 2024

V předposledním květnovém týdnu ukrajinské drony zřejmě zasáhly ruské radarové stanice u měst...

Hoffmann nechal vypnout rozhlas. Jako jeden z mála komunistů skončil ve vězení

15. června 2024

Před 100 lety se narodil Karel Hoffmann, člen konzervativní kliky uvnitř KSČ, který během okupace v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vyhlídkový raketoplán Richarda Bransona letěl naposledy

14. června 2024

Minulou sobotu se uskutečnil historicky poslední let raketoplánu SpaceShipTwo se čtyřmi pasažéry na...

Apple naučil sluchátka nové kousky a chystá se zaplavit vaše obrazovky

11. června 2024

Ačkoli byla konference WWDC především o novinkách v operačních systémech a představení „AI“ jako...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Možná jste ani netušili, že Microsoft Word umí tyto tři věci

18. června 2024

Je těžké narazit na někoho, kdo by neznal Microsoft Word. Možná však bude stejně vzácné potkat...

Nedávno odepisovaná nejvzdálenější sonda Voyager zase posílá všechna data

18. června 2024  16:51

Přelom minulého a letošního roku byl pro sondu Voyger 1 velice dramatický. Pozemní tým se s ní...

Možná jste ani netušili, že Microsoft Word umí tyto tři věci

18. června 2024

Je těžké narazit na někoho, kdo by neznal Microsoft Word. Možná však bude stejně vzácné potkat...

Vědkyně o AI: Zatím nemáme technologii, která by najisto ověřila pravost videí

17. června 2024

Premium V dnešní době už je velmi složité a občas dokonce nemožné poznat falešné video či fotografii, jež...

Ruské radary včasné výstrahy. Ani jim neprospívá válka proti Ukrajině

17. června 2024

V předposledním květnovém týdnu ukrajinské drony zřejmě zasáhly ruské radarové stanice u měst...

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...