Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nebezpečí nepřijde samo, musí se vyhledávat. Štreku do Atén zdolal i trabant

Zdvojnásobte cestu do Chorvatska, vynechte dálnice a vezměte auto, ve kterém jste na dovolenou jezdili ještě na zadních sedadlech. Řízení starého auta je mnohem intenzivnější, jízda mimo dálnice a hlavní tahy je krásnější a o dobrodružství díky vrtochům letitých vozů také nebude nouze.

Navíc, když se na cestu vydáte s partou podobně naladěných bláznů, je o zážitky postaráno. Vítejte na Oldtimer Express 2024.

Oldtimer Express 2024

Alpské průsmyky, jarní Tauernstrasse s minimálním provozem, smaragdová voda jezera Wörthersee, závodní okruh Grobnik, jadranská magistrála s úchvatnými výhledy, Boka Kotorska, ale i dopravní zácpy okolo Tirany i Atén a také nejkrásnější albánské hory a samozřejmě řecké pobřeží. To vše čekalo na posádky letošní vytrvalostní jízdy českých veteránů Oldtimer Express, když startovaly 4. května od Národního technického muzea v Praze.

„Nebezpečí nepřijde samo, to se musí vyhledávat,“ říká Pavel Ryšánek, který se na letošní Oldtimer Express vydal jako spolujezdec Oto Kuhna, kamaráda z žižkovského automoto klubu. Jako zkušení soutěžáci se rozhodli dva a půl tisíce kilometrů dlouhou trasu zdolat s Trabantem 601 S Combi (1979), který si hravě poradil jak s alpskými kopci, tak s aténskou dopravní špičkou. Ani v pestrém startovním poli nešel jejich typicky modrý bakelitový sympaťák přehlédnout.

Mezi porsche, jaguary, ferrari, alfami, ale i tatrami a škodovkami skvěle vystihoval podstatu Oldtimer Expressu. Vytrvalostní jízda má sice pět etap, měřené úseky a další soutěžní výzvy, ale určitě nejde o to být v cíli první. Důležité je dojet a užít si nejenom jízdu, ale také přátelskou partu lidí sdílící stejné nadšení pro stará auta a cestování.

Oldtimer Express

Letošní Oldtimer Express odstartoval v sobotu 4. května od Národního technického muzea v Praze na Letné a 43 posádek mělo před sebou pět etap přes Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko, Černou Horu, Albánii a Řecko. Slavnostní start odmávly hvězdy Zlatého volantu – pětinásobný vítěz Le Mans Emanuel Pirro, šéf mistrovství světa WorldSBK Gregorio Lavilla a čerstvá držitelka ceny Elišky Junkové česko-slovenská závodnice Katarína Kývalová.

Oldtimer Express, který před rokem založil majitel mosteckého autodromu Josef Zajíček se svým tureckým obchodním přítelem Turgutem se v druhém ročníku rozrostl na téměř dvojnásobek vozů a posádek. Zatímco loni jízda odkazovala na ikonický Orient Express a mířila do Istanbulu, v letošním olympijském roce se české veterány vydaly do Atén. Do cíle dorazil Oldtimer Express na Den vítězství ve středu 8. května.

„Chtěli jsme co nejpestřejší startovní pole a také proto jsem se snažil motivovat i majitele s vozy na 50 let, aby se k nám připojili a nebáli se vzít své miláčky na tak dlouhou cestu. Pro taková auta, ale i posádky je podobně dlouhá cesta už opravdu velká výzva,“ říká hlavní organizátor Oldtimer Expressu Josef Zajíček, který sám plánoval jet v BMW 327 Cabriolet z roku 1941. Bohužel těsně před startem ho technické problémy donutily vyměnit vozidlo a jízdu nakonec absolvoval v Porsche 944 S (1987).

Driftující Aston Martin a zachráněná Pikolka

Oldtimer Expressu se mohou zúčastnit vozy se stářím nad 25 let a z celkových 43 vozů byla téměř polovina dokonce starší padesáti let. Nejstarším startujícím poli byl impozantní Aston Martin 15/98 Bertelli z roku 1937, s kterým jel Lubomír Pešák s dcerou Vanesou. Vůz s dřevěným rámem a původní zakázkovou karoserií měl motor po generálce a jediný problém, který posádku na cestě potkal byla píchlá pneumatika na předměstí albánského Durrësu. Ještě bizarnější pak byla podívaná na driftující aston při soutěžních jízdách přesnosti, které posádky absolvovaly na okruhu Grobnik nedaleko Rijeky.

Jen s o rok mladším vozem se vydali do Atén manželé Zapletalovi. Jejich Praga Piccolo s výkonem 21 koní je rodinným dědictvím po dědečkovi, kterému se vůz podařilo zachránit na konci války před prchajícími Němci. Některé rychlejší části cesty do Atén Pikolka absolvovala na servisním voze, ale i tak Zapletalovi ujeli po vlastní ose přes 1 150 km a to včetně alpských úseků. „Do kopce se jede dobře, problém jsou prudká klesání, kde jsme s manželkou už občas brzdili oba, ale nakonec jsme to dali,“ popisoval se smíchem Michal Zapletal čerstvé dojmy z přejezdu Alp.

Atény nejsou Istanbul

Jestliže pro Zapletalovy a Lubomíra Pešáka byl letošní Oldtimer Express premiérou, tak ve startovním poli byla i velká část posádek, které absolvovaly už předchozí istanbulské dobrodružství. Jedním z nich byl i Ivo Tůma, který cestu do Istanbulu dal ve stařičké oktávii a pro letošní ročník Oldtimer Expressu se rozhodl postavit na start čerstvě zrenovovaný Renault 8 (1963).

Přípravné práce autě se však protáhly natolik, že sobotní start zmeškal a skupinu doháněl s více než dvanáctihodinovým zpožděním. Ani tak si nenechal ujít „start“ od technického muzea,, kam si nejprve zajel pro fotku a až pak vyrazil. „Cesta probíhala dobře, akorát mě na benzínkách všichni zdržovali, jak se chtějí pořád fotit a povídat,“ okomentoval stíhací jízdu krásného Renaultu 8 v úpravě Gordini. K účastníkům se připojil až v Chorvatsku, ale technické problémy bohužel pokračovaly a etapy tak pro něj občas končily až v časných ranních hodinách. Za svou houževnatost a odhodlání si však vysloužil uznání ostatních posádek, které mu přiřkly hlavní cenu pořadatele; hodinky ROBOT z limitované edice s individualizovanou sekundovkou.

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

Dalším z vozů, které se k Oldtimeru Expressu připojili již podruhé, byla Škoda Tudor Aloise Krejčího a jeho syna, kteří se řídí heslem „přestaňte leštit, začněte jezdit“. V jejich případě se bohužel ukázalo, že někdy ani dokonalá příprava nestačí a staré auto si postaví hlavu. Hned v první etapě je postihla porucha motoru, se kterou si ani zkušený servisní tým Tomáše Tochtara, jenž opět doprovázel posádky, nemohl během cesty poradit.

Do Atén Krejčí nakonec docestovali náhradním vozem a na slavnostním zakončení v aténském hotelu President si trochu paradoxně převzali cenu za nepřipravenější vůz, kterou uděloval servisní tým. „Tudor sice nedojel do cíle, ale podobná porucha může postihnout i tak dobře připravený a motivovaný tým jako byl Tudor a proto jsme se rozhodli jim věnovat tuto cenu,“ řekl při slavnostním vyhlášení vedoucí servisního týmu Tomáš Tochtar.

Nejen Oldtimery

Stejně početná a různorodá byla i skupinka youngtimerů, mezi nimiž dominovaly BMW a české zastoupení značky pro ně dokonce vypsalo vlastní kategorii v jízdě přesnosti. Jedním z nejmladších soutěžních vozů v poli pak byla Honda NSX z roku 1992, se kterou jeli Ivana a Radek Dvořákovi z Automoto Musea Lučany. Cenu elegance se stářím 30-50 let získalo Ferrari 512 Testarossa, ve kterém jízdu do Atén absolvovali manželé Karasovi. Cenu elegance mezi vozy nad 50 let získal krásně zrenovovaný Volkswagen T1 Bus (1965) Františka a Lenky Piškaninových.

„Moc mě těší, že se opět sešla skvělá parta lidí, kterou i přes její různorodost spojuje láska a nadšení ke starým autům, vzájemně si skvěle rozumí a podporují se. Podařilo se nám společně vytvořit unikátní atmosféru celé akce, která charakterizovala už první ročník Oldtimer Expressu,“ shrnul na slavnostním galavečeru průběh celé akce Josef Zajíček, který všem posádkám rozdal originální trofeje ve tvaru volantu vyrobené českým sklářským mistrem Jiřím Pačinkem.

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

Kam se Oldtimer Express vydá příští rok, plánuje Josef Zajíček oznámit v druhé polovině léta. Oldtimer Expressu bude také věnována zvláštní část na automobilovém festivalu The Most CLASSIC, který se uskuteční 27.–29. září na Autodromu Most a pro fanoušky zde budou k vidění posádky a jejich vozy.

Autoři:
  • Nejčtenější

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Autofotka: Šraňky dolů, a všichni z cesty! VW Bulli jako ajznboňácký dříč

2. června 2024

Největší hvězdou dnešního setkání fanoušků vozidel VW Bus v Hannoveru je „Bulli rail“ z roku 1955,...

Sraz automobilových pokladů oživily traktory a rozzářily bugattky

2. června 2024

Už pošesté se v Dobřichovicích sešla pestrá směsice zástupců automobilové historie. Konal se zde...

Filozofující cyklopoustevník Nelson putuje Evropou dvaadvacet let

1. června 2024

Exkluzivně Páteční mejdan ve drážďanském Neustadtu jede na plné pecky. Sedíme na parapetu výkladu obchodu,...

Americký mamut padl na kolena před 15 lety. Bankrot GM musela odvrátit vláda

1. června 2024

Americká automobilka General Motors byla několik desítek let světovou jedničkou a se svými vozy...

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...