Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

  • 161
Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se přitom o elektromobil, jehož éra pro některé řidiče právě přichází, jiní tento trend odsuzují. Po celý rok budeme sbírat zkušenosti s Teslou Y, kterou si pořídil spolupracovník iDNES.cz.

Pro svého majitele je zkoušená Tesla prvním elektromobilem. Test se pokusí odpovědět na otázku, co vše takový přechod od spalovacího motoru k užívání vozu na elektřinu přináší.

Sledovat budeme zkušenosti se základním provedením modelu Y od amerického výrobce. Tesla Y SR (Standard Range) přišla na 1 070 400 korun včetně DPH. Mezitím však Tesla s cenami zahýbala a stejný model je v současnosti o 50 tisíc korun dražší.

Evropa i svět mají nového krále. Model Y od Tesly vzal všem vítr z plachet

Svůj první elektromobil si majitel pořídil s využitím aktuálního dotačního programu. Podnikatelé mohou od letošního března na nákup elektromobilu čerpat příspěvek ve výši 200 tisíc korun. Dotace poskytovaná Národní rozvojovou bankou kromě toho přispívá podnikatelům až 50 tisíci korunami na pořízení nabíjecí stanice.

Zásluhou meziročního nárůstu ve výši 64 % se Tesly Model Y prodalo 1,23 milionu kusů.

Vyřízení dotace – šest týdnů papírování

Od vyhlášení dotačních podmínek Národní rozvojovou bankou (NRB) do získání testované tesly uběhly zhruba dva měsíce. Žádost o dotaci u NRB zpracovávala banka, která na nákup nové Tesly Y poskytla úvěr. Bez úvěru ve výši alespoň 300 tisíc korun totiž nelze o dotaci zažádat.

Dotace na elektrovozy budí rozpaky, reálně auta nezlevní, peníze sebere úvěr

Se zcela novým dotačním titulem se banka poskytující úvěr teprve seznamovala, podání dotace jí zabralo několik týdnů. Vícekrát bylo nutné žádost doplňovat a částečně přepracovávat.

Ačkoliv žadatel o dotaci má sídlo podnikání v Praze, přešlo její vyřizování na plzeňskou pobočku Národní rozvojové banky. Podle sdělení pracovnice, která dotaci vyřizovala, bylo na vině velké vytížení pražského zastoupení NRB. Do Plzně bylo nutné dva týdny po podání žádosti osobně zajet a podepsat smlouvu.

Po podpisu smlouvy s Národní rozvojovou bankou už to vypadalo, že vyzvednutí objednaného auta bude otázkou pár dní. Banka poskytující úvěr peníze rychle převedla na žadatelův účet a jakmile obdrželo pražské dealerství vozů Tesla zprávu o schválení dotace, zákazníkovi ihned přidělilo termín převzetí vozu. Ten se však ještě jednou změnil a čekání na nové auto se nakonec protáhlo na tři týdny.

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

Samotné pořízení vozu americké značky probíhá trochu jinak, než jsou zákazníci zvyklí. Auto si lze jednoduše objednat přes aplikaci v mobilním telefonu. Po celou dobu v aplikaci zákazník sleduje, jak se vyvíjí jeho koupě, má přehled o smlouvách a o plánovaném termínu dodání. Nechybí ani podrobné návody k použití vozu.

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

Kolik kilometrů najede?

V dlouhodobém testu se zaměříme na každodenní užívání nejprodávanějšího elektromobilu na světě i v Evropě. Verze SR v testované konfiguraci s 19palcovými koly slibuje dojezd až 455 kilometrů. „Skutečný dojezd se může lišit v závislosti na faktorech, jako jsou rychlost, povětrnostní podmínky a změna nadmořské výšky,“ uvádí na svých internetových stránkách výrobce k udávanému dojezdu. Test porovná spotřebu v letních a zimních měsících, bude monitorovat rozdíly na dálnici a ve městě.

VIDEO: Tesla Y má parádní kliky, trochu nepraktické a na každé straně jinak

Tesla Y SR má pohon zadních kol, elektromotor umístěný u zadní nápravy dává výkon 220 kW (299 koní). Z klidu na 100 km/h zrychlí podle výrobce za 6,9 s, maximální rychlost činí 217 km/h. Baterie má využitelnou kapacitu 57,5 kWh. Testovací vůz váží 1909 kilogramů.

Co na té Tesle všichni vidí? V testu potěšily zrychlení i nezvyklé aplikace

Svou délkou 475 centimetrů a karoserií vysokou 162 centimetrů se Tesla Y řadí do kategorie středně velkých vozů SUV. Pro srovnání: Nová Škoda Kodiaq je o necelý centimetr delší, o pět a půl centimetru vyšší, do šířky má naopak o bezmála šest centimetrů navrch Tesla Y. Právě s největším SUV od Škody je vnějšími rozměry americký elektromobil srovnatelný.

Škoda výrazně vylepšila Enyaq, na pohled to nepoznáte

Kodiaq však neexistuje v čistě elektrické variantě. Elektromobily zastupuje v nabídce Škody model Enyaq, který je o deset centimetrů kratší než Tesla Y.

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

Kolik stojí ujetý kilometr?

Teslu Y vyrábí pro evropský trh továrna nedaleko Berlína. Odtamtud pochází také testovaný vůz. Portál iDNES.cz bude přinášet po celý rok články o nasbíraných zkušenostech s testovaným vozem. Nový článek se objeví vždy zhruba jednou za měsíc.

Přineseme také zkušenosti s tím, co majitele elektromobilu čeká – jak si zajistí nabíjení vozidla, jak je to s pojištěním, dálniční známkou a s vydáním registrační značky začínající písmeny EL, která řidiče například v Praze opravňuje do konce letošního roku parkovat v modrých zónách zcela zdarma.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Čtenářům postupně představíme zkušenosti s dojezdem elektroauta, s jeho nabíjením na různých typech dobíjecích stanic. Test se zaměří na spotřebu elektrické energie, ale také na odlišnosti v ovládání elektroauta. Články přinesou zkušenosti z cestování po zahraničí i po tuzemských silnicích.

S elektromobilem na dovolenou? Bez problémů, jen s trochou přípravy

Dlouhodobý test představí výhody i nevýhody elektromobility. Zimní měsíce ukážou, jak se zvýší spotřeba a jak se ruku v ruce s tím zvýší nutnost pravidelnějšího nabíjení a také náklady na provoz Tesly Y. Na mušku si vezmeme jízdní vlastnosti vozu s pohonem zadních kol, který má v podlaze těžkou baterii. Pokusíme se také vysledovat, jak rychle stárne a klesá kapacita baterie elektroauta.

Ohněm proti technofašistovi Muskovi. Sabotáž k MDŽ je proti patriarchátu


Elektromobil