Dotace na elektrovozy budí rozpaky, reálně auta nezlevní, peníze sebere úvěr

Dotace na elektromobily? Ano, ale jen pro podnikatele a na úvěr. Český stát se rozhodl podpořit prodej elektromobilů, ovšem zvolil formu, ke které má řada lidí výhrady.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: MG

Při oznámení začátkem loňského prosince slibovalo ministerstvo průmyslu a obchodu, že přijímání žádostí o dotace na pořízení elektromobilu bude spuštěno 1. ledna 2024 (zde). To se ovšem nestihlo. Nový termín spuštění je teď stanoven na březen.

Kromě diskuse, jestli jsou dotace dobré, nebo špatné, zda rozhýbou trh, nebo naopak zvyšují cenu dotovaného produktu, se rozpoutala polemika nad formou v Česku poskytované dotace.

Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Národní rozvojovou bankou vyhlásily záruční program Elektromobilita. Je na něj připraveno celkem 1 950 000 000 Kč, z toho 1 650 000 000 Kč na pořízení bezemisních vozidel a 300 000 000 Kč na dobíjecí infrastrukturu. Dobíjecí stanice však musejí být neveřejné, tedy nikoli na parkovištích, v obchodních domech apod. A žadatel o dotaci o ni musí žádat společně s dotací na auto, nepodporuje se samostatná výstavba.

U aut platí, že vozidlo musí být nové nebo skoro nové (dodáno do 6 měsíců ode dne prvního uvedení do provozu a má mít najeto méně než 6 tisíc km), nesmí být dražší než 1,5 milionu Kč bez DPH a pohánět ho může pouze elektřina nebo vodík. Zároveň platí 24měsíční podmínka zákazu prodeje podpořeného vozidla. V dalších podmínkách jsou pak i takové podrobnosti, že podporu nedostanou třeba firmy provozující výrobu zbraní a střeliva nebo herny a sázkové kanceláře. Žadatelské firmy také třeba musí mít uzavřená dvě účetní období, nesmí dlužit zaměstnancům výplatu nebo být v exekuci.

Elektromobil pro chudé za hubičku. Ve Francii spustili dotační revoluci

Podpora je poskytována formou portfoliové bankovní záruky za komerční úvěr od leasingové společnosti či banky a současně s tím obdrží žadatel finanční příspěvek. Ovšem maximálně 200 tisíc Kč na vozidlo kategorie M1, max. 250 tisíc Kč kategorie N1 a max. 300 tisíc Kč na vozidlo FCEV. Příspěvek bude vyplacen (po splnění podmínek) přímo na účet příjemce podpory po registraci vozidla a po předložení kupní smlouvy, dokladu o uhrazení kupní ceny dle této smlouvy a osvědčení o registraci vozidla dokládajícího vlastnictví pořizovaného majetku příjemcem podpory.

A právě forma dotace spojená s financováním pomocí úvěru je předmětem kritiky. Část lidí má za to, že si ji vylobbovaly finanční instituce a automobilky a co zákazník dostane v dotaci, to zaplatí za dobu trvání úvěru na úrocích.

„Cesta, kterou zvolilo ministerstvo průmyslu a obchodu, má svá ALE.“ říká mluvčí značky KIA v ČR Kateřina Vaňková. „Tím hlavním je, že poskytování podpory se váže pouze na pořízení automobilu formou úvěru. Ne každý podnikatel využívá nebo chce využívat automobil kupovaný na dluh. Dejme lidem šanci, aby se rozhodovali sami, a ne aby to za ně dělal někdo jiný. Druhým velkým ALE je, že podpora se týká pouze podnikatelů. Stát by měl mít zájem, aby se elektromobilita rozšířila co nejvíce napříč společností. Jen tak na okraj. Česká republika vychází co do počtu prodaných elektromobilů na množství obyvatel jako druhá nejhůře hodnocená v Evropě. Je to mimo jiné i kvůli tomu, jak slabá je zatím jejich podpora. Většina zemí v Evropě, ale také USA a Čína to už pochopily a nějakou formu motivace k nákupu spustily.“

Zda a případně kdo se oficiálně či neoficiálně na podobě dotačního programu podílel, samozřejmě nelze ověřit, náhodně oslovené společnosti však tvrdí, že k přípravě pozvány nebyly. „Podmínky dotace s námi nebyly nijak konzultovány a jsme čistým příjemcem informací a podmínek,“ říká třeba mluvčí českého Volkswagenu David Valenta. „Společnosti sdružené v České leasingové a finanční asociaci (ČLFA) na programu spolupracovaly, ale my jako Arval úvěr jako finanční nástroj neposkytujeme,“ sdělil iDNES.cz generální ředitel leasingové společnosti Arval Aleš Polák.

Oficiální zdůvodnění ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu ČR je následující: „Zvolená forma zajištěného úvěru s dotační složkou umožní poskytnout podporu co nejširšímu okruhu potenciálních žadatelů, tedy i těm, kteří nedisponují dostatkem vlastních zdrojů. Díky této formě dochází také k výraznému snížení administrativní zátěže žadatelů oproti standardní žádosti o poskytnutí dotace. Tím, že úvěry budou zajištěny zárukou Národní rozvojové banky, umožní úvěrujícím institucím poskytnout výhodnější úvěrové podmínky (oproti standardním úvěrům bez záruky), a tedy i úrokové zatížení bude nižší, a nedojde tak k výraznějšímu snížení celkové výhody obdržené dotační složky,“ uvedla Petra Milcová z odboru komunikace.

To ovšem nevysvětluje, proč tvůrci podmínek dotace stanovili model zcela pomíjející zájemce o koupi elektromobilu, kteří si chtějí auto koupit a zaplatit ze svých zdrojů a nechtějí jej pořizovat na splátky. Právě v jejich případě by dvousettisícová úspora byla nejmarkantnější a opravdu by jim auto „zlevnila“. Plnohodnotný elektromobil se dá dnes koupit od třičtvrtěmilionu, právě taková dotace by jej zlevnila na cenovou hladinu ekvivalentních spalovacích aut.

Důvodem, který ovšem nikde není oficiálně řečený, může být také logická „pojistka“, aby byly vozy nakoupené s dotací skutečně provozovány na území ČR a nebyly jen obratem prodány se slevou do zemí, kde dotační program není a prodávající nevydělal okamžitě na rozdílu cen.

Na druhou stranu je třeba dodat, že firmy ve většině případů auta nekupují napřímo „za hotové“, ale právě s využitím financování. „Nutnost využití úvěru nevidíme jako problém, většina firem a podnikatelů využívá pro financování firemních vozů externí zdroje, tedy i úvěry nebo úvěrové rámce,“ uvedl pro iDNES.cz manažer pro elektromobilitu v Louda Auto David Nerad a dodal: „Současně chápeme, že se stát chrání před vývozem dotovaných aut do zahraničí, třeba do Německa, kde státní podpora nedávno skončila.“ Prodejci aut podle něj jakoukoliv podporu elektromobility vítají a upozorňují, že dodací doby na většinu plně elektrických modelů jsou momentálně příznivé.

Samotný problém, zda dotace nepadne na úroky, budou zřejmě alespoň zčásti řešit samotné automobilky buď slevami na vozy jako takové, nebo dotováním úroků. Jednou z mála automobilek, které už na svých webových stránkách nabízejí pořízení elektromobilu s dotací prostřednictvím vlastní finanční společnosti, je MG. „Jak moc tato forma dotace pomůže rozvoji elektromobility v Česku je v tuto chvíli těžko odhadovat. V MG každopádně umíme auto s dotací nabídnout, navíc nyní pro všechny zákazníky o 50 tisíc Kč zlevňujeme elektrické modely MG5 a ZS EV. Kromě toho ve spolupráci s Arvalem nabízíme i operativní leasing na elektromobily MG5 a MG4 s dotovaným úrokem 2,99 %,“ říká ředitel Marketingu a PR značky Marek Vodička.

Podle neoficiálních zákulisních informací se některé automobilky chystají pokrýt zákazníkům i úrok „dotačního“ úvěru, na trhu se čeká třeba Škoda Enyaq s úrokem 0 %.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis zastavil výrobu čínských elektromobilů v Polsku. Je to msta za cla?

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Evropsko-americká automobilová skupina Stellantis zastavila výrobu malých elektromobilů T03 svého...

Zákaznici stále častěji objednávají přes internet vozy ze zahraničí


Čím konkrétnější představa o autě, tím menší šance najít jej v Česku. Při koupi nového vozu si...

Vtipná korejská kaše. Funky hatchback s lůžkovou úpravou cílí na mladé

Hyundai Inster

VIDEO Hyundai posílá k nabíječkám svůj nový malý model Inster. Funky hatchback v malém balení přiváží...

První kontakt: BYD Sealion ukazuje, o kolik jsou čínské elektromobily napřed

BYD Sealion 7

VIDEO Čínská automobilka BYD zintenzivňuje své tažení Evropou, právě dnes, 1. dubna, oficiálně vstupuje...

Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Jak vyjádřit soulad s Teslou a nesouhlas s postoji generálního ředitele Tesly?...

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk...

Elektromobily přicházejí v zimě až o 50 % dojezdu, nejhůř je na tom Tesla

Pokud nemáte možnost vlastního předkondicionování vozu ve vlastní garáži,...

Reálný dojezd aut se liší podle stylu jízdy, průměrné rychlosti nebo ročního období u všech aut, je...

ANALÝZA: Problémy evropského autoprůmyslu umíme pojmenovat, ale ne řešit

Škoda zahájila v Kvasinách výrobu druhé generace modelu Kodiaq.

VIDEO Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent HDP Evropské unie....

Nejčtenější

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Tuto perlu art deca nikdy neuvidíte. Leží v chuďoučké Severní Koreji Afriky

Čerpací stanice dnes odráží extrahovanou funkčnost. Hodnotit u nich můžeme jen čistotu toalet a přístup obsluhy. Všimneme si jich tehdy, když potřebujeme natankovat, a v paměti si obvykle zvláštní...

18. května 2025

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

18. května 2025

Jednoduchý úkol s velkým dopadem. Proč nezanedbávat kontrolu tlaku v pneumatikách

Přestože řada motoristů každoročně řeší přezouvání a nákupy pneumatik, na pravidelnou údržbu už jich velká část zapomíná. Tlak v pneumatikách vašeho vozu je ovšem vhodné ověřovat alespoň jednou za...

17. května 2025

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

17. května 2025

Manželům začal hluk vadit dodatečně, spor s autodromem Most nekončí

Manželé bydlící jen kousek od mosteckého autodromu si roky stěžují na přílišný hluk. Vše skončilo u soudu, který jim, pro některé překvapivě, dal za pravdu. Zástupci okruhu se hodlají dovolat k...

17. května 2025

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

17. května 2025

Chceme zrušit zákaz prodejů aut se spalovacím motorem, řekl Kupka

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie.

16. května 2025,  aktualizováno  20:08

Hvězdou při otevření nové Mototechny bylo Chladovo bugatti, takto burácí

Značka Mototechna se před dvěma měsíci oddělila od AAA Auto a chce se profilovat jako prodejce prémiových aut nabízejících nadstandardní služby. Na slavnostní otevření prvního showroomu dorazil také...

16. května 2025  16:10

Výměna stěračů je jednoduchá a zvládne ji téměř každý. Levným se vyhněte

Základem pro bezpečnost za volantem je dobrý výhled a čisté sklo. Nepodceňujte kondici stěračů, zabrat jim dává slunce i zima. Kvalitní výhled i za deště zajistí jen dobře fungující stěrače. Výměna u...

16. května 2025

Průkopník plug-in hybridů je zpátky. Outlander má tři motory a otravné asistenty

Mitsubishi Outlander po čtyřleté přestávce v Evropě naskakuje do rychle rozjetého vlaku kategorie SUV. Průkopník plug-in hybridního pohonu sází na to, co mu dříve přineslo úspěch. A tvrdí muziku...

16. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Přes jezero a Alpy až na Riviéru. Podívejte se na automobilové perly z Česka

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

16. května 2025

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.