Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Aluminiový koráb po českých ministrech je na prodej, prozkoumali jsme ho

Českým internetem koluje inzerát na limuzínu, která vozila ministry vnitra. Třísetkoňový luxusní polykač dálničních kilometrů s patnáctilitrovou spotřebou je důležitým milníkem pro značku Audi. Světu na modelu A8 totiž dokázala, že se dá postavit tak velké a bezpečné auto celé z hliníku.

A8 představené před třiceti lety na autosalonu v Ženevě tak definitivně posunulo německou značku mezi prémiovou automobilovou smetánku.

Autosalon Ženeva vstává z mrtvých. Skromná výstava dává šanci Číně a Renaultu

Budoucnost patří aluminiu

V roce 1982 podepsalo Audi smlouvu s Aluminum Company of America (Alcoa). Umanutý génius, skvělý technik, vizionář a šílenec Ferdinand Piëch chtěl pro automobilku, kterou se rozhodl popostrčit do klubu prémiových značek, vyvinout vůz, který by byl podstatně lehčí než jakákoli jiná vozidla ve své třídě a zároveň kompenzovat to, že standardní pohon všech kol přidá další asi metrák hmotnosti oproti konkurenci zůstávající u tradičního pohonu zadní nápravy.

Audi Space Frame (ASF)

Nástupce vlajkové lodi V8 značky představené v roce 1988 dostal finální podobu v roce 1990, autory designu byli Chris Bird a Dirk van Braeckel, ano to jméno znáte ze Škodovky.

V září 1993 byl na frankfurtském autosalonu představen koncept Audi Space Frame, prototyp z leštěného hliníku ohromoval publikum. To nejzajímavější se ovšem skrývalo pod hliníkovými panely karoserie.

Vývoj skončil na začátku roku 1994, kdy Ferdinand Piëch mohl udělat sumu na účtu za svůj první velikášský projekt, koncern VW to stálo 700 milionů dolarů.

Autofotka týdne z tajného archivu Škody: první fabii navrhl Brazilec

Finální Audi A8 (Typ 4D) debutovalo v březnu roku 1994 na autosalonu v Ženevě, výroba se rozjela v červnu. Oproti předchůdci, modelu Audi V8 spočívajícím na ocelové platformě, tvořil základ A8 celohliníkový monokok, slavný „Audi Space Frame“. Vysoce tuhá struktura prostorového rámu byla svou koncepcí odlišná od všeho ostatního. Od tehdy už převládajících samonosných karoserií se ASF lišil. Podívejte se do galerie na fotografie rámu z muzea značky, je fascinující, jak jsou trubičky, které ho tvoří, tenké. O to náročnější musela být práce konstruktérů s možnostmi tehdejší výpočetní techniky při jeho konstrukci. Výhodou oproti oceli je také možnost libovolně tvarovat odlévané díly a složité profily. Nevýhodou je složitá (tehdy spíš nemožná) opravitelnost v případě nehody.

Utajený Čech, co stavěl nejlepší supersport, ladil audi a léčil se Itálií

Prezidentská limuzína byla k mání ve se standardním rozvorem s délkou přesahující o tři centimetry pět metrů, v české inzerci je nyní na prodej varianta, která přidává mezi nápravami 127 milimetrů prostoru prodlužující místo pro nohy vzadu. Audi A8 mířilo hlavně proti německé konkurenci - Mercedesu třídy S a BMW řady 7. S odstupem pak exotičtějšímu Jaguaru XJ a Lexusu LS .

Zemřel despota, génius, šílenec a největší osobnost světa aut

Audi A8 a A6 byly v roce 1997 podle wikipedie prvními vozidly s pohonem všech kol (quattro využívající Torsen) se speciálně odladěným elektronickým stabilizačním systémem a měly být také prvními sériové vyráběnými vozy na světě s předními i zadními bočními airbagy. K mání byla ovšem i jednodušší varianta s pohonem předních kol, ta mohla mít i šestiválcový motor (190 k), jinak byl ovšem standardem samozřejmě osmiválec (230 koní u 3,7litru nebo 300 koní u 4,2 litru).

„V roce 1998, po nástupu do úřadu, si německý kancléř Gerhard Schröder vybral A8 jako svůj oficiální státní vůz, čímž se vymykal z tradice, protože jeho předchůdci preferovali modely Mercedes-Benz třídy S,“ popisuje wikipedia, tím se stvrdily kvality nejvýše postaveného audi, které tak zaparkovalo definitivně mezi smetánku prémiové kategorie.

V roce 2000 se představilo faceliftované provedení. Rok na to se představila královská verze s motorem W12, který konstruktéři postavili na Piëchův příkaz spojením dvou jím milovaných motorů exotické řadovo-vidlicové konstrukce VR6. Až do konce produkce první generace A8 v srpnu 2002 postavilo Audi prý jen 750 dvanáctiválcových provedení. Celkem Audi vyrobilo 105 092 "á-osmiček“ první generace.

VW GTE: nové kupé z rodiny Passatu vrací do hry legendární VeRunu

Kočár pro ministra

České ministry vnitra vozili v prodloužené variantě z úplného závěru produkce z posledního roku výroby (2002), která ten rok dostala do standardní výbavy xenonové světlomety, vyhřívaný volant nebo systém monitorování tlaku v pneumatikách.

Auto s větším z osmiválců má najeto 350 tisíc kilometrů. „Vůz zakoupilo ministerstvo vnitra v roce 2002,“ popisuje Jan Řezáč, který má auto se zajímavou historií od roku 2015. Za necelých deset let ním ovšem najel jen nějakých dvanáct set kilometrů. „Od roku 2008 využívalo auto krajské ředitelství policie jihočeského kraje,“ dodává.

Řezáč zdůrazňuje, že auto vozilo tehdejšího ministra vnitra Františka Bublana, šestý ministr samostatné České republiky byl ovšem ve funkci pouze dva roky od srpna 2004 do září 2006. Byl však velmi viditelný, protože mimo jiné musel řešit kauzu CzechTek z léta 2005. Auto však sloužilo na ministerstvu vnitra déle, už za ér Bublanova předchůdce Stanislava Grosse i nástupce Ivana Langera. Audi A8 s registrační značkou 1A0 9152 se ovšem proslavilo právě za Bublanova působení, když se ním jeho řidič brázdil dvoustovkou republiku.

Bublan hájil body, jeho vůz zatím stál na zákazu

„Na vozidle jsou původní SPZ, tyčky na vlajky s koženým pouzdrem a druhá sada zimních kol,“ popisuje Řezáč v inzerátu, který nyní auto nabízí za 250 tisíc korun. „Zvenku se kosmetické vady najdou, má odřený zadní nárazník, promáčklý přední blatník a víko kufru.“

Z pravého zadního místa lze ovládat přední sedačku spolujezdce. Auto má roletky v zadních bočních a oknech, ta na zadním okně je pak ovládaná elektricky.

„Auto jezdí velice hezky a tiše, do patnácti litrů se člověk vejde,“ komentuje spotřebu benzinu Řezáč.

  • Nejčtenější

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

EURO 2024: Míříte za fotbalem do Německa autem? Překontrolujte si pojistku

13. června 2024

Jedete na fotbalové Euro 2024 vlastním autem? Nezapomeňte na pojistku, jinak to může být drahé....

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

ANALÝZA: I kdyby chtěl. Proč Trump elektromobilitu zastavit nedokáže

13. června 2024

Premium Bude Donald Trump znovuzvolen prezidentem Spojených států amerických? Odpověď vyčteme jen...

EU naplánovalo clo na dovoz čínských elektroaut, výrobci se bojí odvety

12. června 2024  13:20,  aktualizováno  17:39

Evropská unie je připravena zavést předběžné clo až 38,1 procenta na dovoz čínských elektromobilů,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový panel a propojit...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...