Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Maserati vyladilo Ghibli na rozloučenou s osmiválci na 334 km/h

Exkluzivně
Je to až nepřístojný zážitek, ryzí zábava, která jako by do dnešní doby nepatřila. Vytočený osmiválec ječí a skoro pětimetrový svalnatý sedan urozené značky se v oblaku sněhu s lehkostí klouže v nádherném nekonečném přetáčivém smyku. Maserati si udělalo radost, na konec své osmiválcové éry si postavilo rekordní auto a uspořádalo vysokooktanový mejdan.

„Přišel za mnou šéf a říkal, že četl o novém nejrychlejším sedanu světa, který umí jet 333 kilometrů v hodině a jestli zvládneme vymáčknout z Ghibli víc, aspoň o kilometr,“ usmívá se Sonia Lauria, inženýrka té urozené automobilky z Modeny, v desetistupňovém mrazu na klouzačce v Livignu podupává zimou, ale když kolem prosviští „její maserati“, rozzáří se jí oči. Sympatická Italka si prý dala den na rozmyšlenou, „vrátila jsem se ráno s tím, že to zvládneme.“ A pustili se do práce.

Maserati Grecale

Maserati Ghibli 334 Ultima vzniklo jako hlavní pomník historického momentu. Slavná modenská automobilka se loučí s Ferrari a osmiválci, těch za posledních víc než dvacet let odebrala z Maranella sto tisíc. Osmiválcová historie značky je však mnohem delší, letos je to pětašedesát let. Poslední stovky kusů a éra, kterou v Modeně odstartovali na popud íránského šáha Rézy Pahlávího, se uzavře.

Maserati MC20 v akci. Přívětivý supersport pro okruh i kancelář

Perský šáh

To bylo tak; perský vládce, který byl světovou celebritou padesátých a šedesátých let, se jako velký milovník výkonných sporťáků při testech modelu 3500 GT optal, zda by nestálo za to zabudovat pod kapotu zdobenou neptunovým trojzubcem osmiválec. Pahláví byl ze světáckého kupé nadšený. Ale přeci jen… chyběl mu přebytek výkonu. V modenské fabrice ve Viale Ciro Menotti ten fanfaronský nápad přijal za své Giulio Alfieri, tehdejší technický ředitel Maserati, to se psal rok 1958. Alfieriho mechanici nakonec museli vůz výrazně přepracovat a upravit, srdcem byl osmiválec ze slavné závodní barchetty Maserati 450S zvětšený na pět litrů. A tak se v roce 1959 na autosalonu v Turíně představilo 5000 GT. Dva plus dvoumístné kupé oblečené renomovanou karosárnou Touring se stalo hvězdou akce, na počest prvního jedinečného zákazníka získal tento kus přezdívku „Perský šáh“ a mimo jiné představil světu unikátní modrý lak, který na rozlučkovou edici s osmiválci Maserati nyní vytáhlo opět ze svého vzorkovníku. Modrá královská barva je speciální, při pohledu z některých úhlu se nemůžete rozhodnout, jestli není zelená. Ke třem „Pahlavího“ kupátkům přibylo ještě dalších jedenatřicet, s karoseriemi, které byly dílem špičkových italských karosářů. A pak už osmiválce v nabídce Maserati nesměly chybět.

Práce u Maserati? Jen pokud máte hodně vášně, je to i věc emocí, říká vývojářka

Ghibli 334 vyrobí 103 kusů, právě takové bylo kdysi označení projektu prvního osmiválcového Maserati pro Rézu Pahlavího. Cenu vozu se sběratelským potenciálem, poháněného osmiválcem biturbo objemu 3,8 litru, stanovili na 196 800 eur (asi 4,8 milionu korun) bez daně.

Maserati GranTurismo

Do nových modelů už Maserati montuje svůj nový (superzajímavý) a stále italsky šarmantní šestiválec Nettuno, dalším krokem je elektrifikace, vždyť v Modeně už vyvinuli benzinovou i elektrickou verzi svého nejnovějšího modelu, velkého Granturisma. Stejně vypadající auto vyvíjeli vlastně dvakrát, protože se mechanicky liší snad úplně ve všem. Ale to už je jiná písnička, zpátky na osmiválcový koncert.

Autofotka týdne: Hromový šestiválec Maserati ukrývá 630 koní

Šlechtění karbonem

Manažerský supersport jménem Ghibli se přiřítil do nabídky Maserati v roce 2013, tehdy s šestiválci. Verze Trofeo s osmiválcem biturbo s 580 koňmi (427 kW) a 730 Nm přibyla do nabídky v roce 2020, umí uhánět 326 km/h.

Sonia Lauria tedy dostala na starosti vyšlechtění nejrychlejšího sériového sedanu a posunutí jeho limitů, což znamenalo pokořit Cadillac CT5 V. Měla na to jen několik měsíců, aby se stihla premiéra na posvátném místě sportovních aut, na festivalu rychlosti v Goodwoodu.

VIDEO: Kruh, kde se trhají rekordy, je vidět i z vesmíru. Nardó má 40 let

A tak se ladilo, vylepšovalo, cizelovalo, testovalo. Lauria s týmem inženýrů vyrazila i na slavný okruh Nardo, asfaltovou kružnici vidíte i z vesmíru. „Mám oprávnění a proškolení testovat a řídit prototypy. Od vysokorychlostních testů jsou tu ovšem profesionální jezdci,“ dodává pokorně.

„Kdyby nebyly emisní omezení, mohli jsme se dostat ještě dál,“ komentuje „nekulatou“ maximálku Ghibli 334. „Kvůli emisním předpisům se nemohly měnit věci na motoru,“ vysvětluje. Takže se zaměřili na odlehčování a aerodynamiku. Sonia Lauria zdůrazňuje, že všechny úpravy a doplňky Ghibli opravdu vylepšily, jsou funkční. Zadní karbonový spojler přidává přítlak. Speciálně vybrané 21palcové ráfky vylepšují aerodynamiku.

Maserati Ghibli 334 Ultima
Maserati Ghibli 334 Ultima

Ghibli je chuligán v obleku. Samozřejmě od italského krejčího. Na délku má skoro pět metrů, ale svalnatá karoserie sedan obaluje tak, že nepůsobí zavalitě. Parádní jsou bezrámová okna dveří. Cílem projektu Ultima (italsky „poslední“) tedy bylo vytvořit z Ghibli nejrychlejší sedan s tradičním spalovacím motorem na světě. Optimalizací, prací s hmotností, její redukci a distribucí, se tedy dostali na 334 km/h a 3,9 sekundy zrychlení z nuly na sto (původně 4,3 s).

Klouzání

V Dolomitech, kde jsme 334 prohnali po horských serpentinách jako jediní z Česka, nebylo na ověření těchto hodnot prostor. Deset pod nulou udělalo z cest dokonalou klouzačku, se kterou si ghibli poradilo se ctí, i díky dobrým extra vyvinutým zimním pirellkám. Nejvíc se nadřela kontrolka systému stabilizace a trakce. Navíc, jak prozradila Sonia Lauria, mají zimní pneumatiky „obecnější“ směs, která je přeci jen odlišná od té speciální, namíchané letní pro extrémní discipliny, maximálka se tedy ověřuje na letním obutí za normálnějších podmínek.

Pět skvěle utracených milionů. S Maserati je cestování i sportování na úrovni

Odpočinout neustále mrkající kontrolku jsme nechali v ledové aréně – dvousekundovým stiskem tlačítka vypnout. A jedeme se klouzat. „Je to zadokolka, možná trochu bláznivá, ale charakterní,“ říkají u Maserati. Líp to popsat nejde.

Když se nebojíte a máte klouzání aspoň trochu „v ruce“, prosvištíte ledovou dráhu v dlouhých skluzech. Z auta s pětimilionovou cenovkou je rázem skvělá hračka. Dlouhý sedan s tradiční architekturou s velkým zadním převisem zasedne na zadní běhy a dokonalé rozložení hmotnosti ho uklidňuje, nemá sklony se nějak razantně přetáčet; stačí nezmatkovat na plynu a být dost rychlý na volantu. Za pár zatáček si vše osaháte, citlivé řízení pilota navede, jak usazovat auto do oblouku, jak dávat kontra a žádné brzdy, jen delikátní práce s plynem. A za chvíli už svištíte bokem v tááááhlém smyku.

Maserati Ghibli Trofeo V8

Rozloučení s osmiválci od Ferrari je pro Maserati konec romantiky, závěr jedné etapy. „Ale mladým je to jedno. Dnes nastupuje elektrika,“ mává rukou jeden z inženýrů (podle plánu značka bude od roku 2030 nabízet výhradně elektrické vozy), a upozorňuje, že nová maserati jsou čtyřkolky.

Jak se ukáže na sněhu, na dovádivosti jim to nic neubralo, přibyla jistota a ovladatelnost. S šestiválcovým SUV Grecale je dovádění na ledovém okruhu přeci jen méně rozevláté a jistější. Klouzat powerslidem se umí stejně dobře, řidič je ovšem suverénnější; jen na nájezdu do oblouku je třeba auto trochu přesvědčovat, než stočí čumák dovnitř. K tomu pomáhá i dokonale přesné, rychlé a komunikativní řízení. Se čtyřkolkou je jízda efektivnější a rychlejší, když si troufnete, otočíte auto mezi sněhovými mantinely v rozverné piruetě a hurá bokem do dalšího oblouku.

Maserati Grecale Trofeo klame tělem. Velké SUV má motor ze supersportu

Témata: Maserati, sedan, Modena
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...