Při čtvrtečním startu na dostihovém závodišti ve Velké Chuchli nebude chybět v nižší kategorii RC2 jedenáct domácích pilotů v čele s Erikem Caisem, mezi elitou dost možná obhájí titul nadějný Fin Kalle Rovanperä.
Ovšem Ogier a jeho Toyota GR Yaris Rally1 budou poutat velkou pozornost, tím si buďte jistí.
Středoevropská rallyeod 26. do 29. října Kdy se jede v Česku? pátek * RZ = rychlostní zkouška, časy značí start prvního vozu |
Slavný Francouz si už nemusí zdaleka nic dokazovat, ale pochopitelně nedorazil jen proto, aby si užil si české, rakouské a německé silnice.
Přestože druhou sezonou neabsolvuje kompletní šampionát a vybírá si jednotlivé podniky, pořád je úžasně rychlý. Precizní. Ambiciózní.
„Moje startovní pozice nebude úplně optimální,“ přemítal Ogier, který vyrazí na trať jako pátý. „Bude záležet na počasí. Pokud bude sucho, můžeme pravděpodobně bojovat o nejvyšší příčky. A já začínám každou rallye s nejvyšším cílem.“
Letos zasáhl do šesti závodů, tři vyhrál. Naposledy v červnu na zrádné Safari Rallye v Keni, předtím v Mexiku a na úvod šampionátu v Monte Carlu, kde slavil už podeváté a překonal tak svého předchůdce a krajana Sébastiena Loeba.
Právě po něm převzal nadvládu nad rallye.
Neměli se rádi
Zatímco Sébastien I. dominoval mezi roky 2004 a 2012, Sébastien II. téměř nepřetržitě od sezony 2013 do 2021. Jen před čtyřmi lety, kdy kraloval Estonec Ott Tänak, skončil až třetí.
Tyto dva Francouze nespojuje jen jméno a závodění - kdo ví, kde by Ogier byl bez Loebovy přímluvy. „Po závodě Peugeot Cupu za mnou přišel a gratuloval mi k výkonu. U týmu Citroën pak důležitým lidem zmínil mé jméno,“ vzpomínal Ogier, jak mu Loeb v roce 2007 pomohl do mistrovství světa.
O čtyři sezony později byli dokonce spolujezdci, ale nedělalo to dobrotu. Neměli se rádi. Ogier se totiž z pozice dvojky tlačil na šampiona a ve stáji Citroënu to vřelo. Dva závody před koncem se ocitli na rozdílu tří bodů, vedení se rozhodlo preferovat zkušenějšího z Francouzů a toho druhého po konci mistrovství nechat odejít.
Loeb dokonce jeden čas konkurenta na rozdíl od ostatních jezdců, o nichž mluvil křestním jménem, zmiňoval jedině příjmením. Čas ale spory odvál a když před deseti lety předával Ogierovi pomyslné žezlo, prohlásil: „Nevoláme si každý den, ale nemáme problém si spolu promluvit.“
Přímé přenosy na O2 TV SportPřímé přenosy ve čtvrtek, v pátek, v sobotu i v neděli ze Středoevropské rallye nabídne stanice O2 TV Sport, která vysílá kompletní sezonu WRC. Stanice ČT sport nabídne ve čtvrtek souběžně s O2 TV Sport slavnostní start a rychlostní zkoušky. |
Zatímco Loeb kraloval právě za volantem francouzské automobilky a vyhrál neuvěřitelných 80 závodů (Ogier je v tabulce druhý s 58), kariéru jeho nástupce zdobí taky mimořádný počin: stal se mistrem světa se třemi různými značkami Volkswagenem, Fordem a Toyotou.
Devětatřicetiletý Ogier sice Loeba o jeden titul nedohnal, má jich „pouze“ osm, ale nelze pochybovat o jeho výjimečnosti.
Bezchybný analytik
Při závodech nedělá chyby, je neskutečně soustředěný a výborně analyzuje, co je potřeba k úspěchu.
„Zbytečně nezkracuje zatáčky, ani nejezdí po vnějšku. Pokud to není nutné, tak neřídí auto bokem. Má totiž obrovský cit pro pneumatiky a extrémně efektivní styl. Není tak nápadný, ale často má nejlepší čas, nejméně poničené gumy a na autě ani škrábanec,“ říkal o něm Gerard Jan de Jongh, závodníkův šéfinženýr v éře Volkswagenu.
Ogierovou velkou devizou byl vždy také cit k autu jako takovému. Než Volkswagen v roce 2013 vstoupil do rallyeového šampionátu, Ogier během roku s legendou Carlosem Sainzem dokonale vyladil Polo WRC. S ním pak byl čtyřikrát za sebou suverénně zlatý.
Sébastien Ogier v dobách, kdy pilotoval Ford (vlevo) a Volkswagen.
„Jeho komentáře k autu jsou mnohem preciznější, než na které jsem zvyklý od jiných pilotů. On ví, co chce. Ví, jak se má auto chovat, a dokáže si přesně říct, co chce změnit,“ líčil před pěti roky český inženýr Milan Poláček ve Fordu.
Loni na startu hybridní éry Ogier pomáhal zdokonalit Toyotu, která na minulém eventu v Chile stvrdila třetí zisk Poháru konstruktérů za sebou a její jednička Kalle Rovanpëra právě na česko-rakousko-německé Středoevropské rallye může obhájit titul.
Ale to je zas jiný příběh ze světa motorsportu.
Ten Ogierův se pomalu chýlí ke konci. „Le Patron“ (šéf) si však ještě tuze rád občas zazávodí a v Toyotě, jež zatím nepotvrdila sestavu pro rok 2024, by chtěl částečný úvazek prodloužit.
„Pokud budu moci takto pokračovat, myslím, že budu spokojený,“ pravil. „Takový je víceméně plán a myslím, že je to dobrý scénář pro tým i pro mě. Stále jsem schopný zajíždět dobré výsledky a baví mě to. Nevidím důvod nenavázat na naši spolupráci.“