„V červenci jsme představili náš záměr vybudovat fotovoltaiku na ploše bývalého letiště v Ralsku zájemcům o předběžné tržní konzultace. A také nastínili možný model fungování fotovoltaické elektrárny. Nyní volíme variantu otevřeného vypsání soutěže,“ uvedl Zbyněk Miklík, náměstek hejtmana pro resort ekonomiky, investic a veřejných zakázek. Do předběžných konzultací se může přes tender arénu přihlásit kdokoliv.
Nadto kraj osloví potenciální dodavatele, kteří se na něj v minulosti obraceli a projevovali zájem o spolupráci. „Rád bych ale zdůraznil, že to neznamená, že se nemohou přihlásit do předběžných tržních konzultací i další firmy,“ řekl Miklík. Všechny však budou muset splnit kvalifikační kritéria.
Ta se týkají například obratu společnosti nebo jejích předchozích zkušeností s vybudováním elektráren s určitým výkonem – aby měl kraj jistotu, že jedná s partnerem, který je schopný projekt zrealizovat. V říjnu vypíše výzvu k účasti, do které se mohou během 15 dnů přihlásit potenciální zájemci.
Ti obdrží okruh otázek, na něž musí během následujícího měsíce odpovědět. Dotýkají se možných řešení projektu, přípravy dotčeného území, provozování elektrárny nebo financování stavby.
„Podle odpovědí budeme vyhodnocovat, koho oslovíme nebo vyzveme do druhého kola na osobní pohovory,“ popsal Miklík časový harmonogram. Do konce roku tak chce mít jasno o dalším postupu.
Aeroklub na letišti zůstane
Kraj pokročil také v jednání s hradčanským aeroklubem. Místní letci se budou účastnit předběžných tržních konzultací, které povede advokátní kancelář MT Legal. „Vypadá to, že jsme s letci našli společné řešení. Jsou dané rozměrové parametry přistávací plochy, aby to neohrozilo náš projekt, ale aby tam mohli fungovat,“ prozradil Miklík, který dosud čeká na požadavky a podmínky města Ralska.
„Častokrát se lidé ptají, proč děláme na letišti fotovoltaiku. Od odchodu sovětské armády to nebylo letiště, je to brownfield,“ zdůraznil hejtman Martin Půta s tím, že současné aktivity tam chce kraj i po výstavbě elektrárny zachovat.
„Dost z nich tam probíhá nadivoko. Například přistávání malého letadla na ploše, která není letiště, v tu samou dobu, kdy tam jezdí cyklisté nebo auta – která tam samozřejmě vůbec být nemají – není úplně optimální způsob, jak tu plochu dlouhodobě využívat,“ poznamenal.
Největší solární elektrárna v Česku může pokrýt celou plochu letiště v Ralsku |
Fotovoltaika v Hradčanech má produkovat asi dvojnásobek energie, kterou potřebuje krajský úřad a jeho příspěvkové organizace pro svůj provoz. Miklík opětovně připomněl, že cílem kraje není obchod s energiemi, ale hlavně energetická soběstačnost. Jedna z možností, jak by se dala podle hejtmana energie z Hradčan využít, je vznik zeleného vodíku, který by našel uplatnění ve veřejné dopravě.
První – byť nesrovnatelně menší – fotovoltaickou elektrárnou Libereckého kraje se pyšní Středisko ekologické výchovy Střevlik v Hejnicích. A v současné době hledá kraj dodavatele na výstavbu elektrárny na budově D Krajského úřadu v Liberci nebo na střeše Gymnázia Dr. Antona Randy v Jablonci nad Nisou.
20. října 2019 |