Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šance pro lokální dráhy. Senátoři jejich rušení shodili ze stolu

Koleje se zatím možná na málo využívaných tratích trhat nebudou. Senátoři ve čtvrtek nečekaně shodili ze stolu zákon obsahující takzvanou konzervaci dráhy. Ta umožňuje Správě železnic zahájit proces ukončení správy trati, pokud na ní během dvou let poklesne provoz pod 300 osobních a 12 nákladních vlaků ročně.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Od konzervace dráhy si ministerstvo dopravy slibuje úspory v řádu stovek milionů korun. Překvapivě ji ale odmítli zejména senátoři z vládního tábora.

Pravidla pro konzervaci tratí už ministerstvo předkládalo několikrát a postupně je zmírňovalo. Původní verze například počítala s provozem alespoň 1 500 vlaků ročně, což by měly problém splnit nejen sezonní turistické lokálky, ale i mnohé trati v celoročním provozu.

Dalším ústupkem bylo to, že se k chystané konzervaci dráhy budou moci vyjadřovat samosprávy. Podle senátorky Hany Žákové (STAN) to ale hlavně v případě malých obcí může být komplikované.

Tratě kolem Prahy čeká omlazení vozidel. Kraj spustí soutěže na nové dopravce

„Pokud jste starosta a máte na svém území železnici, tak byste si měl už odteď hlídat internetové stránky vlastníka dráhy. Musíte vědět, kdo je vlastník dráhy nebo vlečky, jejíž provoz by se měl přerušit. A na to reagovat, protože na to máte jen tři měsíce,“ uvedla Žáková. Po uplynutí této doby se šance prosadit námitky podstatně ztěžuje.

Konzervace podle aktuálně nastavených pravidel hrozí zhruba patnácti tratím. Patří mezi ně třeba spojení z Velké Kraše do Vidnavy na Jesenicku, kde byl provoz zastaven už v roce 2010. Anebo trať z Kněževsi do Kolešovic na Rakovnicku, na kterou v sezoně vyjíždějí turistické nostalgické vlaky.

Jednou z tratí, které by podle aktuálně nastavených pravidel rovněž hrozila konzervace, je turistická lokálka z Bruntálu do Malé Morávky na úpatí Jeseníků, kterou během letní sezony projíždí o víkendech pět párů vlaků denně. Podle Jiřího Mužíka ze společnosti MBM Rail, která na trati provozuje drážní dopravu, se tak ale pravděpodobně nestane.

Ministerstvo oprašuje plán na vlakotramvaje, mají zachránit lokální tratě

„Stačí zavést několik párů vlaků navíc a podmínky splníme. Zároveň máme informace, že kraj počítá s obnovením současné sedmileté smlouvy a chce dopravu na Morávce udržet,“ uvedl Mužík s tím, že turistické vlaky během víkendů nouzi o cestující nemají.

Na druhou stranu státní kasa by podle Správy železnic zrušením údržby málo využívaných tratí ušetřila. Senátor Michal Kortyš (ODS) úsporu vyčíslil na 280 milionů korun ročně.

Správa železnic nicméně v předchozích letech vynakládala na údržbu a opravy tratí řádově méně peněz. A i tehdy se setkávala s kritikou krajů, že vynaložené miliony nejsou na tratích vidět. Konkrétně šlo třeba o sedm milionů, které měly jít na opravu takzvané Kozí dráhy z Děčína do Oldřichova u Duchcova v roce 2020.

Konzervace trati bez pražců

Důvodem, proč nadpoloviční většina přítomných senátorů návrh nepodpořila, mohou být nicméně také jejich pochybnosti o tom, zda po zakonzervování bude reálné v případě zájmu trať opět zprovoznit. Konzervace totiž neznamená pouze to, že stát ušetří na údržbě. Správa železnic může také z trati odstranit koleje i s pražci a štěrkovým ložem, takže fakticky v krajině ponechá jen zemní val.

Znovuobnovení tratě by v takovém případě musela posvětit vláda. Žádost o znovuzprovoznění by navíc místní samosprávy mohly předkládat po neúspěšném pokusu znovu až po uplynutí pětileté lhůty.

Středočeský kraj počítá dalších 10 let s dieselovými vlaky, část lokálek skončí

Snaha o opětovné uvedení trati do provozu by tak mohla vypadat následovně: Obec by se dohodla s dopravcem, kontaktovala kraj a ministerstvo dopravy se žádostí o obnovení provozu v rozsahu minimálně uvedených 300 osobních vlaků ročně. Po tomto podání by měla Správa železnic půl roku na vypracování odhadu, jaké náklady si vyžádá dovybavení trati do provozuschopného stavu a spolu s tímto ekonomickým zhodnocením by projekt teprve směřoval k posouzení vládě.

Obdobně by to probíhalo v případě, že by se trať obnovovala pro potřeby nákladní dopravy. Té přitom z pohledu zákona stačí výrazně nižší množství vlaků, aby provoz na trati zůstal zachován. Nikdo přitom nebude zkoumat, jak jsou zmiňované vlaky využívané.

Dalším způsobem, jak mohou lidé zamezit zrušení železniční tratě, je trvání na provozu vleček. Těm totiž podle Mužíka musí Správa železnic podle zákona o drahách zajistit připojení na železniční síť, aniž by zkoumala, jak často je někdo skutečně využívá.

Silný vítr odfoukl letadlo od nástupního mostu

  • Nejčtenější

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

6. června 2024

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dluží stovky milionů, i Gretzkému. Český nápad na pamětní bankovky zkrachoval

3. června 2024  20:04

Firma Top Legends, která prodává pamětní bankovky věnované slavným sportovcům, na sebe podala...

Po stopách vyhozených petek. Kolik se jich vrátí, ukázal pokus ministerstva

6. června 2024  16:51

Ministerstvo životního prostředí pomocí nové technologie společnosti Adastra Lab sledovalo pohyb...

Šetřit se bude všude. Ukrajina přišla o polovinu kapacit pro výrobu elektřiny

6. června 2024  15:54

Sledujeme online Rusko již připravilo Ukrajinu o více než polovinu kapacit pro výrobu elektřiny ničením a...

Nádraží v Pardubicích nemá vlakový zabezpečovač. Čeká na evropský systém

6. června 2024  15:02

Středeční srážku vlaků způsobil podle ministra dopravy Martina Kupky expres, když nedovoleně projel...

Evropská centrální banka snížila sazby. Základní úrok stáhla na 4,25 procenta

6. června 2024  14:30

Evropská centrální banka ve čtvrtek snížila úrokové sazby o čtvrt procentního bodu. Základní úrok,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...