Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nová tramvajová trať přinesla problémy. V sídlišti si překážejí auta i cyklisté

  9:52
Tramvajová doprava po nové trati na jih Olomouce má za sebou přes půl roku provozu. Lidé na Nových Sadech kritizují problémy v dopravě i podobu ulic. Navíc náprava zřejmě nebude kvůli udržitelnosti dotace možná.

Pro cyklistickou dopravu na jednom z největších sídlišť hanácké metropole vypadalo nadějně, že v široké Zikově ulici vyroste trasa pro kola. Výsledek však zůstal za očekáváními. Nevznikl samostatný koridor, ale cyklisté se střídavě vracejí ze samostatných pruhů a smíšeného chodníku do silnice, kde míjejí zaparkovaná auta a potkávají semafory. Pokud je chce předjet auto, musí vjet na tramvajový pás.

„Sjezd před křižovatkou ze samostatné stezky do vozovky ve Schweitzerově ulici je umístěný tak, že cyklistům neumožňuje zařadit se do vyčkávacího prostoru před semaforem. Stezky pro cyklisty v křižovatce mají minimální rozměry, takže při větším počtu jezdců můžou nastat vzájemné tlačenice. Někde je tolik svislých značek, že prostor připomíná spíše dopravní hřiště. Mezi zastávkami v Zikově ulici bezpečné stezky nahrazují pouze piktogramy ve vozovce,“ vypočetl neduhy Petr Daněk, který se profesně věnuje urbanismu a plánování městské mobility a je členem dopravní komise rady města za opoziční STAN a Zelené.

První etapa tramvajové trati na Nové Sady se začala stavět v roce 2012, otevřela v dalším roce. Na jaře 2021 se rozjely práce na prodloužení dráhy o tři zastávky, první tramvaje vyjely loni v listopadu.

Před dvanácti lety nebylo tolik kol

Dlouhodobé přípravy označil olomoucký cyklokoordinátor Stanislav Losert za příčinu současného stavu.

MF DNES přináší nový seriál o dopravních stavbách v regionu, které účastníkům provozu přinášejí těžké chvilky. První díl se věnuje ulicím na olomouckých Nových Sadech, kudy od konce minulého roku jezdí tramvaje.

„Nedalo se to technicky jinak řešit. S projektováním se začalo před dvanácti lety, tehdy nebyla cyklodoprava tak silná. Do projektu se bohužel velmi špatně zasahuje,“ uvedl po zprovoznění trati loni na podzim.

S tím Daněk nesouhlasí. „Vedení města mělo jako obvykle dostatek času projekt upravit. Jde o další promarněnou investici,“ domnívá se.

Některé dílčí věci se přesto povedly. „Například zelené těleso tramvajové trati ve Schweitzerově ulici účinně zasakuje dešťovou vodu a tlumí hluk a vibrace od jedoucích tramvají – zarážející je, že podobné řešení nebylo zvoleno i v Zikově ulici,“ doplnil Daněk.

Krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz vidí podobu ulice jako rizikovou. „Zde naprosto selhal bezpečnostní audit, pokud tedy vůbec někdo nějaký zadal a provedl – velká chyba! Dobře víme, že minimálně čtyřicet procent problémů vedoucích k nehodám má na svědomí špatná infrastruktura a v této lokalitě je opravdu co napravovat,“ zhodnotil odborník.

Příliš mnoho semaforů

Řidiči si museli zvyknout i na nové semafory v křižovatkách v Rooseveltově ulici. Nyní na světelnou signalizaci narazí pětkrát na zhruba čtyřech stech metrech.

„Podle mne těžko pochopitelná dopravní situace, a navíc může být v rozporu se zákonem o provozu na pozemních komunikacích. Mimo jiné velmi zvláštní řešení světelné signalizace na Trnkovu ulici vůči tramvaji,“ podotkl Charouz.

Na rozdíl od Rooseveltovy, kde tramvajové koleje vedou mimo vozovku, se v Zikově místy auta s tramvají potkají. Dále ve Schweitzerově už opět vede trať mimo ve vlastním pásu.

„Hlavním důvodem je vzdálenost tramvajové trati od obytných domů. V Zikově ulici je zástavba na obou stranách, proto je optimální vést trať středem ulice,“ vysvětlují speciální webové stránky tramvaj.olomouc.eu.

Ubylo přechodů

Místním vadí, že výrazně ubylo přechodů, což v praxi dokládají pěšiny vyšlapané přes trávníky. Hned začátkem roku proto zjišťovali, jaké jsou možnosti něco změnit. Z jejich pohledu je komplikací pětiletá udržitelnost dotace.

Stavbu za 469 milionů korun podpořila dotace 347 milionů z Evropské unie. I kvůli termínu čerpání dotace se nemohla stavba prodlužovat. Dotace byla navíc spojená s podporou odstavu tramvají u hlavního nádraží, kde se má udržitelnost začít počítat přibližně letos na podzim a potrvá tedy do roku 2028.

„Neplnění dotačních podmínek má za následek uplatnění sankce ze strany poskytovatele dotace. Odstranění nedostatků a jejich případná náprava naráží na technické a legislativní požadavky a není možné je prosadit. Případné opravy, například cyklostezky, budou zajištěny standardně na základě záruky na dílo poskytnuté zhotovitelem,“ dostala poté komise městské části Nové Sady odpověď z magistrátu.

Potěšující pro cestující tramvajemi je fakt, že krátce po zahájení provozu se podařilo nastavit semafory v jejich prospěch.

„Tramvaje mají přednost před ostatní dopravou. Aktuálně řešíme v této oblasti z důvodu zvýšení bezpečnosti zapínací a vypínací časy semaforů na celé trase Velkomoravská – Zikova – Schweitzerova tak, aby byly v provozu po celou dobu provozu tramvají. Zatím jsou v provozu pouze během dne,“ sdělila mluvčí dopravního podniku Anna Sýkorová.

  • Nejčtenější

Žena přecházela silnici vedle přechodu, řidič jedoucí na zelenou ji srazil

30. května 2024  17:30

Určením viny v případu sražení chodkyně autem se už týden zabývají policisté ze Šumperka, kteří...

V pasti se mění i rovné silnice. Můžou za to hlavně riskující řidiči

4. června 2024

Tady je lepší sundat nohu z plynu. Z deseti nejrizikovějších míst v Olomouckém kraji je v „nejlepší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Na váhu? Raději zaplatí pokutu. Na kamiony chybí páky, volá se po úpravě zákonů

30. května 2024  5:39

Způsoby, jak zlepšit stav silnic v Olomouckém kraji, hledají místní politici. Hejtmanství například...

Díky pomerančové příchuti Hanácká kyselka přežila, líčí pravnuk zakladatelky

2. června 2024

Premium Za minerálním pramenem z Moravy stojí francouzská společnost, která na místě hledala ložiska uhlí....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Natáčí se vánoční pohádka. Tři princezny na Bouzově zachraňují království

28. května 2024  14:25

Jedna z klapek letošní vánoční pohádky České televize Tři princezny cvakla také na státním hradě...

Díky moderním RegioPanterům je cestovaní na Hané rychlejší, přibylo cestujících

4. června 2024  14:19

České dráhy uspořádaly netradiční komentovanou prohlídku nových elektrických vlaků RegioPanter,...

Ptáčata zahlcují záchranné stanice, často je lidé odnášejí od rodičů zbytečně

4. června 2024  12:12

Ne vždy je mladý pták bez dozoru rodičů v ohrožení života, upozorňují ornitologové. Může se totiž...

V Olomouci se narodili zubři. Až vyrostou, spořádají za den až 60 kilo potravy

4. června 2024  10:05

Zubr evropský patří k největším savcům Evropy a na konci května se jeho stádo rozrostlo také v...

V pasti se mění i rovné silnice. Můžou za to hlavně riskující řidiči

4. června 2024

Tady je lepší sundat nohu z plynu. Z deseti nejrizikovějších míst v Olomouckém kraji je v „nejlepší...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...