Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tesla dobije Ameriku. Její konektor tam povládne, v Evropě je bez šancí

Surfování Tesly na amerických dotacích pokračuje. Její dobíjecí standard NACS se v Severní Americe chystají převzít všichni hlavní hráči a celkově na tom vydělají všichni. Evropa je ovšem v jiné situaci a hýčká si standard CCS-2.
Ze 45 000 Superchargerů je téměř třetina v Severní Americe, což představuje 60%...

Ze 45 000 Superchargerů je téměř třetina v Severní Americe, což představuje 60% podíl na tamním trhu. | foto: Tesla Motors

Tesle, která právě slaví 20 let své existence, se v poslední době hodně daří. Agresivní snížení cen pomohlo navýšit prodeje, Model Y se vyšplhal až na čelo evropských prodejních tabulek, americká firma plánuje druhou evropskou Gigafactory a nově vyhrává i americkou bitvu o nabíjecí standardy. Po loňském listopadovém oznámení, že svoji síť Supercharger, která původně vznikla jako uzavřený ekosystém Tesly pro její zákazníky, nabízí i ostatním, se stane novým severoamerickým standardem.

To nyní způsobilo dominový efekt, když se po Fordu k novému standardu NACS (North American Charging Standard), jak přejmenovala Tesla svůj standard, přidal i koncern GM. Vznikla tak situace, kdy konektor NACS získal podporu značek, které mají 72% podíl na americkém elektromobilním trhu.

Tesla vás může zabít, v automobilce o tom vědí, potvrzuje únik informací

K závazku v nadcházejících letech přijmout tento standard pro své severoamerické zákazníky se začaly přidávat další značky jako Rivian, Volvo a Polestar. A touto cestou se vydá i Volkswagen, ale nejspíš i koncerny Stellantis a Hyundai-Kia. Pro posledně jmenovanou, ale například i pro Porsche, je to vzhledem k jejich 800voltové technologii, jejíž výhodu nepůjde na NACS uplatnit, určité dilema. Nejspíš jim však nic jiného nezbyde.

Nový standard pro Severní Ameriku

Podporu portu NACS totiž již podpořila organizace pro automobilové standardy známá jako SAE International, když oznámila, že zahájila proces jeho standardizace. Zavedou ho ale i provozovatelé nabíjecích stanic jako jsou Blink Charging, ChargePoint, EVgo, a nejnověji i firma Electrify America, která patří koncernu Volkswagen.

Od roku 2025 budou mít nová auta i dalších spolupracujících automobilek nabíjecí porty NACS, a do té doby vyrobené a starší elektromobily modely se budou moci připojit k tomuto standardu pomocí adaptéru. Dojde i k úpravě příslušných dobíjecích aplikací v autech a v mobilech. Toto vše tedy znamená z dlouhodobého hlediska konec pro standard CCS-1 v Severní Americe.

V zavádění nabíječek za Evropou zatím zaostává. Podle studie Národní laboratoře pro obnovitelnou energii (NREL) ovšem Spojené státy směřují k tomu, že do roku 2030 instalují síť 1,2 milionu veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily. Tato prognóza překračuje cíl Bidenovy administrativy zavést do roku 2030 půl milionu veřejných nabíjecích stanic.

Co na té Tesle všichni vidí? V testu potěšily zrychlení i nezvyklé aplikace

Vlastní dobíjecí síť jako základní kámen Tesly

Na rozdíl od jiných automobilek, které se začaly věnovat elektromobilitě, si u Tesly uvědomili, že jen vyrábět auta nestačí, ale že je třeba vybudovat i vlastní dobíjecí síť. To je sice velmi nákladná záležitost, ale dnes se ukazuje, že to bylo klíčové rozhodnutí, které se začíná zúročovat. V roce 2012 Tesla spustila svou nabíjecí síť s rychlými nabíjecími stanicemi Supercharger, která má dnes přes 45 000 nabíjecích míst po celém světě. Z tohoto počtu je téměř třetina v Severní Americe, což představuje 60% podíl na tamním trhu.

Tato síť byla na dlouhou dobu vyhrazena pouze pro zákazníky Tesly, kteří tam dostali možnost dobíjet zdarma. S nárůstem produkce a nástupem levnějších modelů toto privilegium pro nové zákazníky sice již pominulo, ale propracovaný systém, dostupnost a spolehlivost Superchargerů slaví úspěchy.

Podle renomované společnosti JD Power, která se zabývá průzkumem spokojenosti zákazníků, se ze všech poskytovatelů nabíjení těší té nejvyšší. Organizace zjistila, že na tisícibodové stupnici dosáhla síť Supercharger nejvyšší ze všech poskytovatelů nabíjení. Zatímco získal skóre 734, průměr všech ostatních poskytovatelů byl nízkých 558.

Vysoká spolehlivost těchto dobíječek je dána i tím, že Tesla těží z možnosti řídit a testovat kompatibilitu mezi hardwarem a softwarem aut a Superchargerů, zatímco ostatní poskytovatelé se musí vypořádat s různými auty a různými softwary. Bude zajímavé sledovat, zda se vysoký standard bude dařit udržet i při tomto náročnějším provozu.

Vydělají na tom všichni

Celkově to vypadá jako typická win-win situace. Tesla těží z toho, že do sítě Supercharger přidává tržby prostřednictvím většímu objemu dobíjejících a získá tak obrovskou vzpruhu k dalšímu rozvoji. Bude si navíc moci „sáhnout“ na část z mnohamiliardové podpory americké vlády do elektromobility. Ale bude muset jako podmínku pro její čerpání přechodně dovybavit Superchargery v Severní Americe zavedeným konektorem CCS-1. To mu ale zase rychle přinese nové zákazníky.

Nespokojeni by mohli být snad jen majitelé tesel, neboť provoz na Superchargerech se tímto zahustí. Tato síť byla na dlouhou dobu vyhrazena pouze pro zákazníky této značky, kteří tam zpočátku dostali možnost dobíjet zdarma. S nárůstem produkce a nástupem levnějších modelů toto privilegium pro nové zákazníky sice již pominulo, ale propracovaný systém, dostupnost a spolehlivost slaví úspěchy.

Severoamerický nabíjecí standard se tedy výhledově stane v zámoří jakýmsi zlatým standardem. Výhody jsou zřejmé, má poloviční velikost portu i dobíjecích koncovek a je dvakrát výkonnější než konektory CCS-1. Navíc umožňuje mít pro AC i DC dobíjení jen jeden kabel.

Nabíjení trvá déle, než výrobci elektroaut tvrdí. Nejhorší je zima

V Evropě NACS nemá šanci

Což tedy celosvětová standardizace NACS? Ne, ta není reálná. To by ostatně i Tesla nazvala svůj standard „Worldwide Charging Standard“. K tomu ale nedošlo. Elon Musk si dobře uvědomuje limity NACS. Mimo Severní Ameriku se tento port používá částečně pouze v Jižní Koreji a Japonsku. V zemi vycházejícího slunce ale tradičně dominuje standard CHAdeMO, který je k dispozici i u některých dobíjecích stanic v Evropě. Na starém kontinentu vévodí standard CCS-2 prosazovaný EU a oproti NACS má ve zdejších podmínkách zřetelné výhody.

Většina veřejné distribuce je zde třífázová, zatímco NACS je podobně jako CCS-1 ve své podstatě kvůli americké elektrické síti jednofázový systém. Ani jeho další vylepšení nového severoamerického standardu tak nebudou podporovat třífázové nabíjení střídavým proudem. A to je v Evropě zásadní záležitost. CCS-2 je navíc kompatibilní se všemi novými auty, všemi nabíjecími stanicemi a až na několik oblastí i se všemi evropskými zeměmi.

CCS-2 je tedy pro Evropu ideální, a přes to „vlak nejede“. Přechod na jiný ekvivalentní standard by byl příliš drahý a zbytečně komplikovaný. Bez šance je NACS i v Číně, kde se používá standard GB/T. Elon Musk tedy s velkou slávou dobyl severoamerický dobíjecí trh a Tesla hezky si „zasurfuje“ na tamních vládních dotacích, jak to umí jen ona. Byl to chytrý tah a další důkaz skvělého plánování Tesly. V tom se jí jen málokdo vyrovná. Ale vše má své meze. Dobývat evropský trh jí musí stačit „jen“ jejími auty. A to jí v poslední době jde opravdu náramně.

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Autozápisník: Lady Gaga má šaty z nárazníku. A znáte siamská autodvojčata?

4. června 2024,  aktualizováno  10:37

I v květnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Opět jsme prošli pelmel událostí a ty „nej“...

Utajená velmoc aut. V nizozemském autobyznysu se ročně protočí 50 miliard eur

4. června 2024

Premium Nizozemsko se na první pohled nejeví jako země automobilismu zaslíbená. Ale i když si na žádnou...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Jízda na elektrickém tygru dohání automobilky. Ukvapený přechod jim škodí

3. června 2024

Premium Sen o rychle rozšířené elektromobilitě se v Evropě i v USA rozplývá. Velkolepé plány narazily na...

Imunita v 1 kapsli: Soutěžíme o roční balení přípravku ImuBerin
Imunita v 1 kapsli: Soutěžíme o roční balení přípravku ImuBerin

Chcete podpořit svou imunitu? Zapojte se do soutěže a vyhrajte roční balení komplexního doplňku stravy ImuBerin. Přípravek obsahuje superkombinaci...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...