Co si myslí pražské radnice o omezení dopravy v centru? Většina je proti

  7:03
První pražská městská část spolu s náměstkem pro dopravu Zdeňkem Hřibem (Piráti) momentálně vymýšlí, jak omezit průjezd Smetanovým nábřežím a Malou Stranou. „Co se týče dopravních dopadů případného zpoplatnění vjezdu, žádná apokalypsa by nenastala. To není jen můj názor, ale potvrzují to data z předchozích uzavírek i názory odborníků,“ míní Hřib.

ilustrační snímek | foto: ČTK

Idea je zatím taková, že by projet dotčeným územím mohl de facto každý. Ti, jejichž cíl by se ale nenacházel v této oblasti, by museli za průjezd zaplatit, podle posledních zpráv by je to stálo 200 korun.

Návrh má kromě radnice Prahy 1 podporu také na magistrátu, konkrétně třeba u Pirátů a opoziční Prahy sobě. Už menší pochopení mají pro tento plán například členové ODS, kteří hned na několika letošních jednáních zastupitelstva opatření kritizovali jako nesystémové.

Stop zbytečnému provozu. Praha hodlá brzy zpoplatnit vjezd do centra

„Počítejme s tím, že Praha 4 nepochybně přijde s Prahou 2, že chce zavřít průjezd nejen po nábřeží, ale i Vyšehradskou. A očekávejme zcela určitě, že budeme chtít mýtnou bránu na Nuselském mostě a všechny ty, co pojedou z centra ven, nepustíme, pokud nám nezaplatí,“ řekl při jedné z diskuzí s nadsázkou pražský radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS).

8. července 2022

MF DNES se proto zeptala radních pro dopravu okolních městských částí, jak by na takový krok zareagovali.

Anketa: Jak by vaše radnice zareagovala v případě, že by Praha 1 zpoplatnila průjezd Malou Stranou a Smetanovým nábřežím?

Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní Prahy 6 pro dopravu
Pro Prahu 6 by to znamenalo, že musí intenzivně jednat s magistrátem, aby došlo k zásadnímu zvýšení ceny hodinového parkování v centrální části Prahy 6, abychom se nestali levným parkovištěm pro Středočechy, a zároveň došlo k většímu vymáhání pokut za špatné parkování. Není přípustné, aby se problém Prahy 1 jen přelil k nám. Zároveň budeme žádat magistrát, aby začal v ranních špičkách omezovat počet přijíždějících vozidel ze Středočeského kraje, například pomocí světelných signalizací.

Ondřej Rut (Strana zelených), místostarosta pro dopravu Prahy 3
Zpoplatnění průjezdu by na Prahu 3 nemělo velký vliv na rozdíl od jiných městských částí. Omezení dopravy musí být plánováno systémově na úrovni hlavního města. Žádoucí snížení objemu tranzitní dopravy pro jednu městskou část zpravidla znamená zhoršení pro jinou. Proto o takovém omezení nemůže žádná městská část rozhodovat sama. Byl by to nebezpečný precedent. To říkám s plným pochopením a podporou pro snahy o omezení tranzitu zrovna na Malé Straně a Smetanově nábřeží.

Tomáš Halva (TOP 09), radní Prahy 2 pro dopravu
Návrh vnímám jako velmi nešťastný a nesystémový. Tranzitní doprava trápí nejen Prahu 1, ale i další centrální MČ. Prahu 2, na jejímž území se nacházejí celoměstsky zásadní dopravní tahy, nevyjímaje. Tranzitní doprava prochází také dalšími lokalitami obytného charakteru, jako je Rašínovo nábřeží, náměstí Míru a další. Tady všude žijí tisíce obyvatel, které tranzitní doprava také trápí. Omezení, které radnice Prahy 1 navrhuje, sem přivede denně další tisíce automobilů, s čímž rozhodně jako radní nemohu souhlasit. Pokud podpořit omezení zbytné tranzitní dopravy, tak takové, které bude centrum města řešit systémově a jako celek. Nikoli jen omezením ve vybraných ulicích.

Mikuláš Pobuda (ODS), radní Prahy 10 pro dopravu
Na to bychom asi pozitivně reagovali, pokud by byl dokončený Pražský okruh, pak by to totiž dávalo smysl. Do té doby takovouto myšlenku považuji za bezpředmětnou a nejsem si zcela jist, zdali by Pražané takovýto krok kvitovali. Nedávalo by to totiž smysl. V případě, že nebude vnější okruh a za průjezd centrem by se mělo platit, bude těžké takovou věc obhájit.

Tomáš Holeček (ODS), radní pro dopravu Prahy 9
Pokud bychom zavedli systém zpoplatnění ulic, nikdo nezabrání starostům z jiných městských částí, aby postupovali stejně. Na samotném konci procesu bude naprosto nepřehledný systém zpoplatňování v různých městských částech. Vznikl by takový „guláš“, že by na to elektronické bankovnictví bylo krátké. Dovedeno ad absurdum, kdybychom zpoplatnili naši Poděbradskou, byli bychom rázem asi nejbohatší městská část. Bez diskusí je, že město musí napnout všechny síly, aby pomohlo ŘSD dokončit Pražský okruh a dobudovalo vnitřní okruh. Pak bude možné definitivně a efektivně vyřešit dopravu v centru města.

Jaroslav Míth (ODS), radní Prahy 4 pro dopravu
Pokud se zpoplatnění bude týkat průjezdu pouze těmito lokalitami, tak ze strany naší městské části nebudeme přijímat žádná opatření. Pro nás je klíčový průjezd přes Severojižní magistrálu, kde by se omezení přeneslo přes Nuselský most až do Prahy 4. Toto zatím naštěstí navrhováno není. Dané lokality se u nás projeví v dopravě pouze na Podolském nábřeží a tady je kritická na pár let oprava Barrandovského mostu. Proto bychom striktně požadovali toto zpoplatnění realizovat až po ukončení oprav.

Tomáš Slabihoudek (TOP 09), radní Prahy 8 pro dopravu
Zatím probíhá diskuse a neznáme finální podobu návrhu. Ale samozřejmě nechceme, aby toto opatření mělo negativní dopady na provoz v Karlíně, Libni či dalších částech Prahy 8. Pochopitelně se naskýtá logická otázka, zda v případě, kdy bude nějakým způsobem zpoplatněn průjezd v části Prahy 1, se neotevře pomyslná Pandořina skříňka, kdy i další městské části budou žádat o zpoplatnění vysoce tranzitních dopravních tepen na svém území. V Praze 8 by to mohl být případ zpoplatnění tranzitní dopravy např. v oblasti Karlína.

Pavel Zelenka (Praha sobě), místostarosta pro dopravu Prahy 7
Musíme se rozhodovat na základě dat a ta jednoznačně říkají, že z omezení tranzitu centrem bude mít prospěch drtivá většina obyvatel města, protože se přestane zpožďovat tramvajová doprava. Podle měření a modelů, které si Praha nechala zpracovat, se tranzitující automobily přesunou na páteřní komunikace, kam patří, a navýšení nepřesáhne v Blance či na magistrále pár jednotek procent. Žádná apokalypsa nenastane. Omezení tranzitu centrem mělo nastat už současně s otevřením tunelu Blanka, který stál 40 miliard a jehož smysl na plakátech obhajovala hesla „Auta patří pod zem.“ Takže nyní by došlo jen ke splnění tehdejších slibů.

Milan Kryl (Piráti), místostarosta pro dopravu Prahy 5
Pro rezidenty Prahy 5 z oblasti od Újezdu k náměstí Kinských chceme vyjednat výjimku, tedy stejné podmínky, jako budou mít rezidenti Prahy 1. Zatímco ostatní budou mít možnost volby, jet ze Smíchova do Holešovic zadarmo tunely nebo si zaplatit za průjezd Malou Stranou, tak pro obyvatele popsané oblasti nedává smysl jet opačně nejprve na Smíchov, aby se pak dostali do tunelu.

Měla by Praha zpoplatnit nerezidentům vjezd do centra?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 středa 5. července 2023. Anketa je uzavřena.
Autor:
  • Nejčtenější

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Fotbalový svaz schválil nový stadion na Strahově, Sparta nabídla 1,8 miliardy

30. května 2024  11:41,  aktualizováno  18:24

Sparta může na Strahově postavit novou arénu s kapacitou 35 tisíc míst. Valná hromada Fotbalové...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Topící se děti s dospělým zmobilizovaly k řece všechny, vrtulník i potápěče

2. června 2024  15:32

Záchranáři v neděli vyjížděli do Hlásné Třebaně na Berounsku ke třem lidem, kteří se topili v řece...

První pražský mural na silnici vytvořili studenti, padlo na něj 70 kilogramů barvy

30. května 2024  16:53

Na pražských Vinohradech vznikla první velkoplošná malba na vozovce v Praze. Mural souvisí se...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Už čtvrtina Pražanů jsou cizinci. Za dvacet let jich přibylo přes čtvrt milionu

3. června 2024

Mezi lety 2001 a 2022 vzrostl počet cizinců v Praze z 61 na 345 tisíc. Cizinci tak tvoří zhruba...

Basketbalistky USK Praha povede dál Hejková, nově jí pomohou Pavlík a Bašta

4. června 2024  13:12,  aktualizováno  21:13

Basketbalistky mistrovského ZVVZ USK Praha povede i v příští sezoně členka Síně slávy Slovenka...

Prostory karlínských kasáren nejsou zkolaudované, oblíbený bar i kino musí zavřít

4. června 2024  17:04

Stavební úřad Prahy 8 zakázal činnost kulturně-společenskému centru Kasárna Karlín v Praze 8. Podle...

Red Bull si vybral Karlín. Kromě F1 přiveze i drifty nebo kaskadéra

4. června 2024  17:04

Vědělo se, že 17. srpna dotáhne tým Red Bull Racing do Prahy mistrovskou formuli 1 Sebastiana...

Provoz na dálnici D1 zkomplikoval požár kamionu, u Divišova byly kolony

4. června 2024  12:52,  aktualizováno  16:03

Dálnice D1 byla dnes na 40. kilometru ve směru na Prahu zhruba hodinu a půl uzavřená kvůli požáru...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...