V hlavním městě je ale logicky čekání nejdelší – v průměru až 57 hodin ročně. Leasingové společnosti proto začaly firmám nabízet alternativu. Zaměstnanci by mohli přesednout do elektrokol na operativní leasing.
Podle nejnovějších výzkumů doprava houstne po celém světě. Nizozemská společnost TomTom ve svém každoročním dopravním indexu uvádí, že ve více než 60 procentech sledovaných měst stoupl čas, který řidiči stráví za volantem. Průzkum od společnosti INRIX zase vyčíslil, že konkrétně v Praze stráví řidiči v dopravní špičce v průměru 57 hodin ročně.
Podobným problémům se nevyhnou ani řidiči v dalších městech. Například v Českých Budějovicích stráví řidiči průměrně 35 hodin ročně, o hodinu méně pak v Pardubicích. Společně s nárůstem počtu a pravděpodobnosti dopravních kolapsů se zvyšují i průměrné emise vypouštěné při jízdách do ovzduší. Například v Praze každé benzinové auto za dobu, kterou prostojí ročně v kolonách, průměrně vypustí 842 kg CO2.
Neefektivním čekáním lidé marní svůj osobní čas, pokud jde ale o služební jízdu, zaměstnavateli vzniká svým způsobem i finanční ztráta, protože platí zaměstnance za čekání v koloně. Leasingová společnost Arval proto v reakci na to přišla s nabídkou operativního leasingu na elektrokola.
„Elektrokoly na leasing určujeme trendy, ale hlavně jsme vyslyšeli volání neutěšeného stavu dopravy nejen v Praze. Tato služba se hodí i do menších měst nebo na periferie měst krajských, kam často dojíždějí za prací lidé z okolních obcí nebo na popojíždění v průmyslových areálech,“ upřesňuje Aleš Polák, generální ředitel společnosti Arval.
„Uvědomujeme si, že právě alternativní formy dopravy mohou pomoci k lepší udržitelnosti mobility i životního prostředí. Proto firmám nabízíme možnost pořízení elektrokol na operativní leasing, a nabídnout je tak zaměstnancům jako další formu přepravy vedle své motorizované flotily,“ vysvětluje Polák. Podle něj mají elektrokola ve firemních flotilách velký potenciál a mezi největší výhody řadí například ušetřený čas, který by jinak řidič strávil v koloně nebo při hledání parkování.
Pražanům mnohdy trvá najít parkovací místo delší dobu než samotná cesta. Elektrokola dále pomohou firmám lépe plnit ekologické závazky, což do budoucna bude hrát čím dál větší roli díky blížící se povinnosti ESG ratingu, který ukazuje, jak si firma stojí v oblasti udržitelnosti a hodnotí chování firmy ve vztahu k životnímu prostředí, společnosti i řízení rizik. V neposlední řadě se díky flotile z elektrokol zaměstnavatel zaměstnancům postará i o benefit po stránce zdravotní.
Měsíční splátka elektrokol se pohybuje zhruba od 2 000 do 7 500 Kč bez DPH. V řadě zemí je pronájem kola či elektrokola podporován dotačními programy, daňovými úsporami, nebo je naopak penalizováno, pokud firmy nějakou formu uhlíkově neutrální mobility zaměstnancům nenabízí. V Česku za onu maximální cenu operativního leasingu na elektrokolo pořídíte stejnou formou vozy typu Škoda Fabia, Hyundai Kona či Seat Arona.