Čína poprvé nasadila na komerční let stroj C919, překonala „košilové ponížení“

  • 128
V Číně uskutečnil svůj první komerční let nový dopravní letoun čínské výroby C919. Na lince China Eastern Airlines odstartoval dopoledne místního času (brzy ráno SELČ) z letiště v Šanghaji a o dvě hodiny později přistál v Pekingu. Čínští politici a média slaví triumf domácích inovátorů, kteří dokázali prolomit monopol západních výrobců.

„Jsem si novým letadlem jistý. Let byl hladší, než jsem čekal,“ řekl po dosednutí stroje jeden ze 130 cestujících čínské státní televizi CCTV.

Letoun s úzkým trupem C919 začala firma Commercial Aviation Corporation of China (COMAC) vyvíjet před patnácti lety, loni dostala souhlas se zahájeném sériové výroby. Jde o stroj s jednou uličkou mezi sedadly, který konkuruje letadlům Airbus A320 a Boeing 737.

Čínská média o novém letadle píší jako o symbolu národní hrdosti, průmyslové zdatnosti a důkazu technologického pokroku. Prezident Si Ťin-pching projekt označil za triumf.

„Po úsilí několika generací jsme konečně prolomili monopol Západu a zbavili se ponížení, kterým bylo 800 milionů košil za jeden boeing,“ napsal list Beijing Daily v narážce na slova čínských politiků, kteří před 20 lety prohlašovali, že na to, aby dokázali koupit jedno letadlo, je třeba vyvézt 800 milionů košil.

První testovací lety C919 absolvoval v roce 2017 a počítá se s tím, že o letoun budou mít zájem převážně domácí dopravci. COMAC obdržel do konce minulého roku 1035 objednávek od 32 zákazníků, čínská média píší, že výrobní kapacita by měla do pěti let dosáhnout 150 strojů ročně.

Ačkoli finální montáž letadla se děje v Číně, řadu nezbytných komponentů včetně motorů a elektroniky dodávají zahraniční firmy, napsala agentura Reuters.

„Evropské ani americké regulační orgány letadlo necertifikovaly,“ uvedl Greg Waldron, vedoucí redaktor asijského průmyslového webu FlightGlobal. Mezinárodní trhy tak podle něj pro letoun C919 zůstávají zatím uzavřené.

Předchůdce letounu C919, ARJ21, je 90místný letoun pro krátké tratě, který vstoupil do komerčního provozu v roce 2016, ale používají ho zejména rozvojové země. To podle Waldrona naznačuje, že i C919 čeká mezinárodní budoucnost spíše v rozvojovém světě.

Společnost COMAC rovněž vyvíjí širokotrupý proudový letoun CR929 ve spolupráci s Ruskem, dodává Reuters.

,