Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Část e-shopů skončí, část bude na prodej, tvrdí šéf e-mailingové platformy

  18:00
Česká e-commerce scéna zaznamenala svůj první propad v historii. Její meziroční obrat poklesl o 12 procent, zanikly přitom také desítky e-shopů. Akvizice nových zákazníků je složitější, a tak je logickou volbou soustředit se na retenci, říká spoluzakladatel a COO marketingové platformy Ecomail.cz, Jakub Stupka.

Jakub Stupka, Ecomail | foto: Ecomail

Pro internetové obchody jsou hromadně rozesílané emaily nutnost. Také jste loni zaznamenali sešup na číslech?
Nám se v minulém roce se nám dařilo! Měli jsme naplánovaný padesátiprocentní růst a nakonec jsme vyrostli o 42 %, takže jsme nakonec rostli trochu méně, než bylo původně v plánu. Sice jsme zaznamenali útlum české e-commerce, ale zároveň bylo dobře vidět, že e-mailing je pro firmy velmi důležitý a jen málo z nich svou e-mailovou komunikaci se zákazníky omezovalo.

Zaregistrovali jste přitom propad i v rámci vlastního byznysu?
E-mailingu se tento propad naštěstí moc nedotkl. Jedná se totiž primárně o retenční marketingový nástroj – pomocí e-mailingu komunikujete hlavně se stávajícími zákazníky. A tím, že získávání nových zákazníků je nyní složitější a dražší, soustředí se spousta e-shopů právě na vytěžení těch zákazníků, které se jim podařilo získat již v minulosti.

Co očekáváte od letošní sezóny?
První měsíce se zatím rozjíždí velmi slibně. Máme v plánu opět růst o nějakých 40–50 % a velká část tohoto růstu by měla být tažena zahraniční expanzí. Vytvořili jsme přímé napojení Ecomailu na Shopify, Prestashop a další e-shopové platformy a kromě českých a slovenských klientů začínáme obsluhovat i ty anglicky mluvící. Ecomail je jako produkt velmi silný a už jsme si ozkoušeli, že dokáže obstát i v silné konkurenci na globálním trhu, například proti Mailchimpu.

Online nakupování bude ještě snazší. Na český trh vstupují dva velcí hráči

Co podle vás stojí za propadem české e-commerce scény?
Řekl bych, že je to kombinace post-covidového nasycení trhu, drahých energií a nastupující krize. Po uvolnění covidových opatření se část zákazníků logicky vrátila z nakupování v on-line prostředí zpět do kamenných obchodů. To se dalo očekávat a ti chytřejší s tím ve svých plánech počítali. Závratné zvýšení cen energií a tím způsobené řetězové zdražení dalších vstupů už však zaskočilo v podstatě všechny. Celková nervozita z nastupující krize se pak ještě přidala ve formě snížené poptávky po prakticky všech typech zboží.

Loňský rok byl pro české e-shopy náročný. Jaká nálada panuje na e-commerce scéně nyní?
Nálada není nejlepší, všichni kolem e-commerce byli zvyklí na neustálý růst a hlavní problém, který za poslední roky řešili, byl vlastně nedostatek lidských zdrojů. Jinak jelo všechno často ještě líp, než jsme si na začátku roku naplánovali. Posledních 12 měsíců nám však ukázalo, že teď bude potřeba řešit i spoustu dalších problémů. Často existenčních problémů.

Kterým internetovým obchodům momentálně hrozí zánik?
Pořád je tu spoustu e-shopů, které už v době ekonomické konjunktury jenom přežívaly a pro ty to teď bude hodně těžké. Kromě růstu je nyní potřeba se zaměřit hlavně na efektivitu. Mít správně nastavené marketingové kampaně, využívat moderní technologie na řízení firmy i lidí a v neposlední řadě je tu logistika a s ní spojená problematika skladů. Tam si myslím, že má hodně e-shopů prostor pro zlepšení. V dobách rychlého růstu tyto „detaily“ spoustu firem neřešilo a nyní je to začíná dohánět.

Na co by se majitelé e-shopů měli podle vás zaměřit, aby letošní sezónu přežili ve zdraví?
Akvizice nových zákazníků je nyní složitější, takže logická volba je soustředit se více na retenci stávajících zákazníků. Některé e-shopy už to pochopily a zaměřují se na budování vztahu se zákazníkem, pracují na své značce.

Autor:

Silný vítr odfoukl letadlo od nástupního mostu

  • Nejčtenější

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

6. června 2024

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dluží stovky milionů, i Gretzkému. Český nápad na pamětní bankovky zkrachoval

3. června 2024  20:04

Firma Top Legends, která prodává pamětní bankovky věnované slavným sportovcům, na sebe podala...

Světovým podnikatelem je Ind. Půjčuje lidem na bydlení i podnikatelům na rozvoj

7. června 2024

Cenu EY podnikatel roku 2024 si z celosvětového finále v Monaku až do Indie odveze Vellayan...

Křetínského partneři jsou spojeni s kontroverzními transakcemi, píše britský list

7. června 2024  15:53

Jaké je spojení mezi zájemcem o britskou poštu Royal Mail Danielem Křetínským, rajskými ostrovy...

Občerstvení pro volební komise čeká změna. Část příspěvku podléhá dani

7. června 2024  15:21

Členové volební komise nově odvedou z části příspěvku na stravování daň a sociální a zdravotní...

Žádné daně a zaměstnancům bonusy. První české město sní o speciální zóně

7. června 2024  12:54

Vyšší vzdělanostní úroveň, přívětivější podmínky pro podnikatele či dostupnější služby ve městě. I...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...