Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proudová letadla západních spojenců z druhé světové války. Sověti nic neměli

Druhá světová válka přinesla rozvoj prvních bojových letadel poháněných proudovými motory. Na straně spojenců se nakonec dařilo Britům i Američanům, s jejich proudovými letouny se stručně seznámíme. Naopak v Sovětském svazu v tomto oboru do roku 1945 nic kloudného nevzniklo.
Část 1/8

Gloster Meteor F.1

Stíhací letouny s pístovými motory se za druhé světové války dostaly až k hranicím svých výkonových limitů.

Hlavním parametrem stíhacího letounu je rychlost. Rychlejší letoun svého soka dohoní, zrovna tak mu v případě potřeby uletí.

Mezi nejrychlejší jednomotorové pístové stíhačky patřil například Supermarine Spitfire Mk.24 s maximální rychlostí 730 km/h, na samém vrcholu potom stál P-51H Mustang se 780 km/h. Další zvyšování rychlosti pístových letadel už nebylo rozumně realizovatelné. V těch oblastech vysokých rychlostí by se prakticky o každých pár kilometrů v hodině navíc muselo bojovat neúměrným navýšením stáda koní v motoru, kterým už tam navíc docházelo místo.

A právě řešením pohonu letadel, jejichž rychlosti se měly pohybovat hodně nad 700 km/h, později atakovat rychlost zvuku a následně ji i překročit, se staly motory reaktivní, konkrétně motory proudové.

Za druhé světové války se sice laborovalo i s letouny s motory raketovými, kdy Němci to dovedli i do operačního nasazení s typem Messerschmitt Me 163 Komet (Japonce a jejich sebevražedný třešňový květ takticky přehlédneme). Ale raketový motor byl životu nebezpečný i samotnému uživateli. Navíc doba jeho činnosti, daná velkou spotřebou paliva a okysličovadla, byla krátká, vhodná právě tak akorát pro záchytnou stíhačku proti bombardovacím svazům, které ke své smůle (respektive ke smůle všech zúčastněných, když víme, jakým prevítem pohon Kometu byl) přelétávají víceméně nad její základnou.

Z druhoválečných letadel poháněných proudovými motory se tento článek věnuje strojům spojeneckým (časovým limitem je realizovaný první let před koncem války dne 2. září 1945). A jde o letadla poháněná čistě motory proudovými. Smíšené pohony (motor proudový plus například pístový, kdy samotný motor proudový kvůli malému tahu pro start letadla nestačí), nás nezajímají. A už vůbec nás nezajímají „pseudoproudové“ motory motokompresorové, které byly prakticky k ničemu. I když alespoň v těchto oblastech bychom sovětská letadla našli, pístové stíhačky s přídavnými motory náporovými (Jak-7PVRD) a pístové stíhačky s přídavným pohonem motokompresorovým (experimentální Suchoj Su-5 a MiG I-250; rozdíl s italským Caproni Campini N.1 byl ten, že Ital si vystačil pouze s pohonem motokompresorovým).

Byli géniové, kteří viděli v proudových motorech potenciál dávno předtím, než jich bylo akutně potřeba. Britský konstruktér a vynálezce Frank Whittle běžel s proudovým motorem na patentový úřad už v roce 1930. V Německu dostal podobný nápad Hans von Ohain o šest let později. Prošlapat cestu k hotovému funkčnímu výrobku však nějakou dobu trvalo a jednoduché to nebylo, a to i z důvodu dlouhodobějšího, i když nakonec odvanutého nezájmu z vyšších míst.

Jako první poslali do vzduchu svůj proudový letoun Němci, stalo se tak těsně před zahájením války 27. srpna 1939. Experimentální letounek Heinkel He 178 ukrýval ve svém trupu motor Heinkel HeS 3B od von Ohaina.

První spojenecký proudový letoun – britský experimentální Gloster E.28/39

Britský primát si musel počkat. Malý experimentální Gloster E.28/39 s motorem Power Jets W.1, jehož otcem byl Frank Whittle, vzlétl až 15. května 1941. Abychom se zde neopakovali, tak podrobněji o strastiplné cestě k britskému proudovému triumfu pojednává tento článek.

Během druhé světové války vzniklo na straně spojenců celkem sedm typů proudových letadel, z toho tři ve Velké Británii a čtyři ve Spojených státech. Prvním byl právě uvedený britský experimentální Gloster E.28/39.

Další příspěvky z této země už představují letouny bojové a sériově vyráběné, byť jejich výroba v relativně velkých počtech se týkala až doby poválečné. Ta letadla jsou notoricky známá – dvoumotorový Gloster Meteor a jednomotorový de Havilland Vampire.

Gloster Meteor

de Havilland Vampire

Američané přišli v prvé řadě se stíhačkou Bell P-59 Airacomet, ta se sice během války dostala do omezené sériové výroby, ale k boji byla kvůli chabým výkonům prakticky nepoužitelná, a tak posloužila ve cvičné roli pro seznámení vojenského personálu s na dveře už důrazně klepající proudovou technikou.

Nejznámějším americkým proudovým strojem vzniklým za druhé světové války je rozhodně Lockheed P-80 Shooting Star, ale podobně jako u zmíněných britských stíhaček přišlo jeho hlavní období až po válce.

Bell P-59 Airacomet

Lockheed P-80 Shooting Star

McDonnell Phantom

Bell XP-83

McDonnell FH-1 Phantom se stal prvním palubním letounem s proudovým pohonem v historii, což je myšleno tak, že byl od počátku pro tuto roli navrhován, byť prvenství ve startu a přistání na letadlové lodi mu dopřáno nebylo. Sériová výroba v řádu desítek kusů se konala až po válce.

Nejméně úspěšným americkým strojem z této množiny byl doprovodný stíhač Bell XP-83 postavený pouze ve dvou prototypech.

Proudové letouny druhé světové války – Velká Británie, USA
TypPrvní letPoznámka (+ v závorce počet vyrobených kusů)
Gloster E.28/3915.05.1941Experimentální letoun (2)
Bell P-59 Airacomet01.10.1942Stíhací letoun, kvůli nedostatečným výkonům používaný jako cvičný pro seznámení personálu s proudovou technikou (66)
Gloster Meteor05.03.1943První bojově nasazený proudový letoun na straně spojenců, ale většina produkce těchto letounů potom běžela až po válce (3 850)
De Havilland Vampire20.09.1943Stíhací letoun vzniklý za války, ale ve velkých počtech a v řadě dalších verzí vyráběný až v letech poválečných (4 336)
Lockheed P-80 Shooting Star08.01.1944První operačně nasazený americký proudový letoun, většina strojů byla vyrobena až po válce (1 715)
McDonnell FH-1 Phantom26.01.1945První proudový letoun vyvíjený jako palubní, do konce války vznikl pouze první prototyp, po válce druhý prototyp a série (62)
Bell XP-8325.02.1945Prototyp dálkové stíhačky (2)

Dále si každý z uvedených typů představíme prostřednictvím fotografií a do sedmi bodů strukturovaných základních faktů a v lepším případě i zajímavostí. U některých typů už podrobnější články v rubrice Technet vyšly, s dalšími se v budoucnu ještě počítá.

  • Nejčtenější

Hackerský průlom. Z peněženky, k níž zapomněl heslo, získal miliony dolarů

v diskusi je 76 příspěvků

28. května 2024  18:02

V roce 2013 přišel Michael při poruše pevného disku o heslo k digitální peněžence, ve které měl...

Benzín dodá špagetám říz, pizzu vylepší lepidlo. Googlu se zbláznila AI

v diskusi je 92 příspěvků

29. května 2024

Snad žádná jiná technologie se nevyvíjela tak rychle jako v posledních měsících umělá inteligence....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Nejtěžší dělostřelecká baterie bojující proti invazi měla kanony z Plzně

v diskusi je 35 příspěvků

2. června 2024

Invazní síly mířící přes Kanál k plážím Normandie spatřila jako první posádka těžké dělostřelecké...

Nejlepší přítel zabijákem. Čína testovala robotického psa s útočnou puškou

v diskusi je 46 příspěvků

29. května 2024  11:23

Čína během společného vojenského cvičení Číny a Kambodži „Zlatý drak 2024“ testovala robotického...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stalin, nebo Trockij? Před 100 lety se v Moskvě konal klíčový sjezd bolševiků

v diskusi je 21 příspěvků

1. června 2024

Před 100 lety probíhal v Moskvě třináctý sjezd ruských bolševiků, první sjezd po Leninově smrti....

ANALÝZA: Štve vás elektromobilita? Možná vás překvapí, co vám utvořilo názor

v diskusi nejsou příspěvky

5. června 2024

Informace se na nás valí ze všech stran, a zejména s rozvojem sociálních sítí začalo být běžné, že...

Na hrotu Dne D byla britská kluzáková pěchota

v diskusi nejsou příspěvky

5. června 2024

První bitvou při vylodění v Normandii bylo obsazení klíčových mostů přes Caenský plavební kanál a...

Muskova síť X vrací možnost sdílení sexu i nahoty, ale s pravidly

v diskusi je 8 příspěvků

4. června 2024  18:06

Tento týden upravená pravidla sociální sítě X umožňují znovu sdílet obsah, který může zobrazovat...

Čínská sonda jako první odebrala vzorky z odvrácené strany Měsíce, míří domů

v diskusi je 53 příspěvků

4. června 2024  8:22

Modul čínské sondy Čchang-e 6 úspěšně odstartoval z odvrácené strany Měsíce ke zpátečnímu letu na...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...