„Železnice by v příštím roce měla poprvé čerpat nejvyšší objem financí ze všech dopravních sektorů. Předpokládaný rozpočet je silně proinvestiční a umožňuje pokrýt nejen všechny probíhající akce, ale především zahájit nové významné stavby,“ uvedl Jiří Svoboda, generální ředitel SŽ.
Do rozvoje tratí chtějí jejich správci investovat 48,5 miliardy korun. „Naplno by se měla rozběhnout stavba několika traťových úseků na pražské letiště,“ uvedl Jan Nevola, mluvčí SŽ. V roce 2023 plány předpokládají, že začne stavba linky mezi Bubny a Výstavištěm.
„Tato trať se dočká zdvoukolejnění a elektrizace, navíc u Výstaviště vznikne nová zastávka. V úseku Výstaviště – Dejvice bude vedení tratě přes Stromovku povrchové. V tunelu povede do zahloubené stanice Dejvice,“ shrnuje předpokládaný projekt Nevola.
V Bubnech záměr předpokládá zrod nové výpravní budovy a tří nástupišť. „Jde o faktický začátek proměny celých Holešovic. Nádraží dlouho rozdělovalo Holešovice na dvě nesourodé části, nová železnice je bude přirozeně spojovat,“ komentuje proměnu Jiří Svoboda.
Hodnota vypsané zakázky je 3,8 miliardy korun, jde o maximální cenu. Nová železnice se stanicí v Bubnech promění spolu s plánovanou filharmonií celou přilehlou čtvrť. Ulevit se má také šoférům, zmizí totiž problémový přejezd v Bubenské ulici.
Budovat se napřesrok začne též na opačném konci této trasy, a to v Kladně. „Odstartují hlavní práce mezi stanicemi Kladno a Kladno–Ostrovec. Počítáme se zahájením tendrů pro stavbu tratě v úseku Ruzyně – Kladno,“ popsal Jan Nevola.
V Kladně správci tratí počítají se zdvoukolejněním a elektrizací, vznikem přestupního uzlu u zastávky Kladno město či kompletní přestavbou kladenské stanice. Trať z kraje hlavního města do centra patří k nejproblémovějším.
Koleje nejsou překážkou
Startuje také modernizace stanice Smíchov. Pasažéry, ale též obyvatele tohoto koutu hlavního města čeká několik změn. Nový komplex železničního nádraží spolu s developerskou výstavbou čtvrť významně promění.
Počítá se třeba s rekonstrukcí výpravní budovy kolejiště stanice, se vznikem dopravního terminálu Dobříšská, parkovištěm či s lávkou přes kolejiště. To zkrátí cestu pěším, například od objektu Správy sociálního zabezpečení u Dobříšské ulice k metru Smíchovské nádraží to dnes trvá přibližně 15 minut. Nová lávka má čas cesty snížit asi o polovinu.
Pro cestující i chodce změnu k lepšímu slibuje také rekonstrukce Masarykova nádraží. „Významně se rozšíří a díky nově vybudované platformě nabídne kvalitnější propojení, kdy se zkrátí přestupní vazby na metro B, ale umožní i přímé propojení Hybernské ulice s ulicí Na Florenci,“ slibují investoři.
Lepší cestování se nabídne i na vytížené trati ze Smíchova na Beroun. Příští rok SŽ slibuje, že se dokončí modernizace na trase ze Smíchova do Radotína. Úpravy zlepší cestování za hranicí metropole do Karlštejna a Berouna.
Změnou projde též výrazná dominanta jihu Prahy, „Most inteligence“ v Braníku. Ten dostane druhou kolej. Proměny pocítí také cestující na této trati, SŽ počítá například se zřízením ostrovního nástupiště o délce 220 metrů na kačerovské stanici.
Most a památkáři
Příští rok se posune přestavba železničního mostu na Výtoni. Vítězný návrh na novostavbu předložilo studio 2T Engeneering. Pokud vše půjde hladce, SŽ příští rok doladí smlouvy. Stavět nový most chce od roku 2026 s tím, že dílo potrvá 20 měsíců. S podobou vítězného návrhu ale nejsou spokojeni památkáři.
Experti upřednostňovali opravu historické ocelové konstrukce mostu, případně pořízení její repliky. „Z dvanácti došlých projektů v prvním kole zástupci NPÚ favorizovali návrh, který zachovával stávající přemostění v posunuté poloze s redukovaným železničním provozem,“ shrnují památkáři.
Ten však do druhého kola nepostoupil. Vítězné řešení počítá s moderní mostní konstrukcí osazenou na stávající opravené a doplněné pilíře. Její forma vychází z tvaru historické konstrukce a využívá motivu oblouků.
„Debata k podobě mostu by měla pokračovat. Změna by měla být citlivější k okolnímu historickému prostředí,“ shrnuje stanovisko Jaroslav Podliska, ředitel pražského územního odborného pracoviště Národního památkového ústavu (NPÚ).