Od 1. listopadu platí povinnost zimních pneumatik, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Podle Vojtěcha Schwangmaiera z webu Pneumatiky.cz je vhodné na zimní pneumatiky kvůli jejich vlastnostem přezout již tehdy, kdy průměrné denní teploty klesnou pod sedm stupňů. „Osobně bych přezouvání dál neodkládal. Riziko námrazy je v listopadu den ode dne větší a pneuservisy budou v následujících týdnech zatíženy nejvíc z celého roku,“ dodal.
Nejvyšší čas přezout: test chválí celoroční pneumatiky |
Podle majitele e-shopu Nejlevnější pneu Radka Grilla letos výrazně stoupl trend využívání celoročních pneumatik. „Pro zákazníky, kteří nežijí v horských oblastech a nenajedou ročně více než 15 tisíc kilometrů, jsou řešením na tři až čtyři sezony bez nutnosti platit drahé služby pneuservisu,“ vysvětluje Grill. „V Česku není zima jako na Aljašce, se sněhem nebo námrazou na silnici se řidiči setkají maximálně několikrát za sezonu. Při rozumném jízdním stylu je u moderních aut se stabilizačním systémem riziko krizové situace u celoročních pneumatik větší jen o minimum,“ podotýká.
Test zimních gum: čínské pneumatiky propadly na vodě |
Služby pneuservisu jsou podle něj vedle rostoucích cen pneumatik dalším faktorem, který řidiči dnes zvažují. Pneuservisy od jarní sezony podle vyhledávače GetFix zdražily v průměru o 12 procent. Od minulého podzimu se tak cena přezouvání zvýšila zhruba o pětinu. „Jsou však výjimky, které drží ceny stále na stejné úrovni, a ty mají enormní počet objednávek. Tento rok je přezouvání postupné, protože ještě nebyla výrazná zima. Očekáváme nárůst objednávek s příchodem prvních minusových teplot. Zájem o online objednání vzrostl od jara asi o 30 procent,“ uvedl ředitel GetFix Stanislav Toman. U většiny servisů je v současnosti možné sehnat volný termín zhruba za týden.
Samotné pneumatiky letos podle údajů Pneumatiky.cz průměrně zdražily o 13 procent, tedy pod úroveň inflace. Za sadu pneumatik letos řidiči utratí v průměru 10 052 Kč, což je o 1 485 Kč více než v minulém roce. Cena průměrné objednávky výrazně vzrostla kvůli zdražování i nákupu větších rozměrů, kdy se obouvají novější auta. „Každoročně stále více řidičů přezouvá na pneumatiky s průměrem 18 a více palců, které jsou dražší. Loni tyto pneumatiky nakoupilo 16,7 procenta řidičů, letos už 19 procent,“ dodal Schwangmaier. Ceny podle něj budou pravděpodobně do konce roku nadále růst.
Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy |
Podle Radka Grilla, který prodává mimo jiné i vlastní značku pneumatik Tomket, se na cenu pneumatik řidiči ohlížejí stále víc. A nejen v Česku. „I na náročných západoevropských trzích je tento trend vidět. My jsme letos díky obrovskému objemu prodaných pneumatik u naší značky prakticky nezdražovali. I proto máme téměř rekordní prodeje,“ říká Grill.
Řidiči, kteří svá auta zatím nepřezuli, podstupují riziko, že jim pojišťovna při nehodě nevyplatí plnou náhradu. Podle pojišťovny Uniqa je ovšem vždy potřeba prokázat, že vznik škody a její výše souvisí s použitými pneumatikami. Pokud pneumatiky roli nehrají a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí. Radek Grill připomíná, že současné teplé počasí čistě teoreticky nahrává spíš používání letních pneumatik. „Je třeba přiznat, že z pohledu rozdílu v brzdné dráze je lepší jezdit na letních pneumatikách ve třech stupních, než na zimních ve dvaceti stupních,“ naráží na paradox současného teplého počasí Radek Grill.