V rámci evropské bateriové aliance, která vznikla v roce 2017, bylo podle Šefčoviče alokováno 130 miliard eur, vytvořeno 110 projektů na 30 tzv. gigafabrik. Podle něj jsou hlavními problémy zajištění dostatku kvalifikovaných pracovníků, zvyšování účinnosti lithia a zefektivnění recyklace baterií.
Modrý článek, lego a extrémní úspory. VW vykročil k elektrobudoucnosti |
„Nařízení Evropské komise o akumulátorech je mamutí legislativou, která se snaží pokrýt jejich celý životní cyklus od těžby surovin až po likvidaci. Jeho deklarovaným cílem je učinit evropské akumulátory nejekologičtějšími na světě a současně i těmi nejetičtějšími,“ vysvětlil letos v únoru magazín Autoweek. „Tyto vznešené cíle EU dosáhne stanovením limitů emisí uhlíku pro výrobu, povinností výrobců používat recyklovaný obsah a zavedením kontrol, které zabrání zneužívání otrocké a dětské práce v dodavatelském řetězci akumulátorů.“
Baterie elektroaut jsou větší problém než zákaz motorů, říká manažer VW |
Zástupci automobilky Škoda Auto a představitelé čtyř vysokých škol nově podepsali memorandum o porozumění v rozvoji vzájemné spolupráce na výzkumných projektech o životním cyklu baterií. Memorandum je součástí snahy o vybudování a umístění továrny na bateriové články do elektromobilů na území ČR. Česko je jedním z uchazečů o vybudování nové továrny pro výrobu baterií pro koncern Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto, která bude podle člena představenstva Martina Jahna v roce 2035 plně připravená přejít na výrobu elektromobilů.
Fabrika na baterie elektroškodovek připomíná laboratoř. Dělník se musí vybít |
Místo pro gigafactory nabízí například Plzeňský kraj, který počítá s výstavbou strategického podnikatelského parku Plzeň-Líně (SPP) na 400hektarovém letišti. Český stát by podle návrhu usnesení vložil do přípravy území devět miliard korun, přičemž demolice budov na letišti mají začít ještě letos. Park by měl být připravený pro strategického investora do roku 2027. Skupina ČEZ pak počítá s přípravou projektu továrny na výrobu baterií na místě elektrárny Prunéřov I u Chomutova.
Plzeňský kraj zbrojí na boj o fabriku na baterky VW. Potřebuje pomoc státu |
Automobilka Volkswagen plánuje do nové továrny na baterie investovat až 120 miliard korun a chce zaměstnat až 4 500 lidí. Vedle ČR jsou údajně ve hře další dvě lokality, například v Polsku. Koncern bude baterie vyrábět i v dalších závodech v Německu, Švédsku nebo ve Španělsku.