Honda RC181 Mika Hailwooda | foto: Getty Images

Japonské motorky vládnou světu, jejich tažení začalo přes ostrov Man

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Z padesáti milionů motorek, které se na světě v roce 2020 vyrobily, nesla téměř polovina logo některé ze čtyř největších japonských značek. Příběh nadvlády japonského motocyklového průmyslu se začal psát téměř před sedmdesáti lety. A na jeho začátku byl sen o titulu mistra světa.

Je třetí červnový víkend 1954. Depem legendární Tourist Trophy na ostrově Man, ležícím mezi Anglií a Irskem, se téměř bez povšimnutí prochází starší Japonec s brýlemi. Nakukuje pod ruky mechanikům. Jde se podívat podél trati. Pár týdnů předtím napsal doma v Japonsku svým spolupracovníkům dopis.

„Rozhodl jsem se, že budeme závodit na Tourist Trophy na ostrově Man. Je to velká výzva, ale my ji musíme přijmout, abychom prověřili životaschopnost japonských průmyslových technologií a ukázali ji světu. Tímto vám sděluji můj pevný záměr závodit na závodech Tourist Trophy a prohlašuji, že se svými nejbližšími spolupracovníky vložím všechnu svoji energii a tvůrčí úsilí do toho, abychom zvítězili.“

Ten nenápadný brýlatý Japonec se jmenoval Sóičiró Honda. A jen šest let předtím založil v rozbombardovaném Japonsku továrnu nesoucí jeho jméno.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se