Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Záchrana pro skvělá auta. Porsche začíná vyrábět benzín z elektřiny

Zatímco nová vozidla bude stále častěji pohánět přímo elektřina, Porsche zahajuje výrobu takzvaných „eFuels“, tedy tekutého „bezemisního“ paliva vyrobeného elektřinou z obnovitelných zdrojů, které mají pomoci s dekarbonizací stávajícího vozového parku.
I třílitrový šestiválcový boxer legendární 911 SC RS by mohlo brzy pohánět z elektřiny vyrobené palivo.

I třílitrový šestiválcový boxer legendární 911 SC RS by mohlo brzy pohánět z elektřiny vyrobené palivo. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Éra spalovacích motorů se blíží k závěru a uvědomuje si to i automobilka Porsche, ostatně v roce 2030 plánuje nabízet 80 procent vozidel s elektrickým pohonem. Zároveň si ovšem uvědomuje, že na silnicích, v garážích a leckdy i sbírkových depozitech milovníků sportovních aut jsou a ještě mnoho desítek let budou miliony vozidel Porsche, na které se jejich majitelé nechtějí jen koukat, ale především se jimi těšit na silnicích a závodních okruzích.

I těmto vozidlům chce Porsche snížit provozní uhlíkovou stopu, aniž by bylo potřeba jakkoli upravovat jejich pohonná ústrojí. A receptem na to mají být eFuels, tedy „elektrická paliva“. Již v tuto chvíli je v jedné továrně v Chile vyrábí a testují se svými závodními vozy na okruzích. Výrobce je nejprve plánuje komerčně nasadit v motosportu.

Benzin z elektřiny

Titulek nepřehání, to písmeno „e“ v eFuels je elektřina a ta je také středobodem výroby syntetického paliva. Základem eFuels je totiž vodík, který se nechá katalyticky reagovat s oxidem uhličitým, čímž vznikne tekutý metanol, který se dále chemicky zpracuje tak, že se promění v benzin.

Porsche

Zní to jednoduše, ale má to spoustu háčků.

Tím prvním je, že vodík nejprve musíme vyrobit a pokud má být výsledné palivo uhlíkově neutrální, musíme jej vyrobit z obnovitelných zdrojů. Vodík tak v pilotní továrně Porsche (a také Siemensu a Enelu) vzniká elektrolýzou mořské vody za použití elektřiny získané z větrných turbín. Projekt nazvaný Haru Oni je umístěn v Chile a je pro to dobrý důvod – v dané oblasti vítr fouká prakticky neustále a proto je zde větrná turbína velmi stabilním zdrojem elektřiny.

V tom červeném a žlutém pruhu je největší potenciál pro výrobu elektřiny z větru. Jinými slovy, hodně a skoro pořád tam fouká.

Druhou zásadní komponentou elektrických paliv je CO2, tedy oxid uhličitý, který je získáván ze vzduchu pomocí mohutných filtrů. Na vstupu je vzduch a elektřina, na výstupu vyčištěný vzduch a zachycené čisté CO2.

To je i jedna z důležitých point oné bezemisnosti. Když totiž taková devětsetjedenáctka pojede na syntetické palivo, z výfuku bude vypouštět CO2 - bez toho to nejde. Ale vypouštět bude právě to CO2, které bylo předtím ze vzduchu získáno, takže v konečném důsledku nebude CO2 v atmosféře přibývat, ale bude recyklován ten stávající.

Ještě letos by měla Haru Oni vyprodukovat 130 000 litrů syntetického benzinu, do čtyř let by měla roční produkce vyšplhat až na 550 milionů litrů.

Porsche zatím plánuje, že bude toto palivo spotřebovávat v rámci motosportu a také jej nabízet svým zákazníkům – řidičům některých modelů automobilky. Letos by se cena měla pohybovat kolem 10 dolarů (zhruba 215 Kč) za litr, ale do pěti let by měla klesnout až na zhruba 2 dolary (aktuálně 43 Kč) za litr. V jaký moment se dostane cena eFuels do rovnováhy s tradičními palivy, bude záviset i na růstu cen ropných produktů.

Palivo z dovozu

Ze spotřeby nafty a benzinu měly největší zisky USA, Saúdská Arábie a Rusko – jednoduše proto, že v jejich podzemí byly obrovské zásoby „černého zlata“, tedy ropy. Při pohledu na vizualizaci na obrázku výše je jasné, že u eFuels tomu bude jinak, největší potenciál má Chile, Argentina, Uruguay, jih Austrálie a Nový Zéland.

Vše je tedy ještě významně dál od oblastí s největší spotřebou energií, tedy Severní Ameriky, Evropy a Asie. Elektrická paliva bude potřeba převážet v tankerech, počítá se však s tím, že i u této dopravy by mohla být ePaliva využita.

Nově se ovšem do syntetických paliv pustili aktivisté, údajně nejsou dost ekologická (psali jsme zde).

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...