Podle jejich vyjádření zběžná statistika vládního prohlášení prozrazuje především český nacionalistický tón dokumentu. „Slova český se v různých tvarech vyskytují 74krát, národ (v záměně za slovo stát nebo občané) 45krát, kraj 36krát. Morava ani jednou,“ reaguje MZH.
I přesto, že je zastoupení moravských ministrů potěšující informací, tak se podle hnutí paradoxně stali čelnými aktivisty českého národního programu, který je silně spjatý s pragocentrismem. „Vrcholem jejich kariéry nemůže být politická aktivita ve prospěch administrativně neexistující Moravské země, ale působení ve vzdáleném pražském mocenském centru,“ uvádí ve zprávě.
Takto protestovali aktivisté před 5 lety |
A dodávají, že aktuální stav je tou nejkřiklavější ukázkou fenoménu brain drain (pozn. red. odchod vzdělaných nebo profesionálních lidí z jedné země, ekonomického sektoru nebo oboru do jiné, obvykle za lepšími platy nebo životními podmínkami).
O Moravě nemá rozhodovat Praha. Nové hnutí chce zrušit kraje |
Za vrchol vykořeněnosti považuje vládní projekt hledání „českého národního ptáka“, kdy místopředseda ODS Alexandr Vondra navrhl, ať si ho lidé sami vyberou.Výběr proběhne v anketě ve spolupráci s Českou společností ornitologickou a základními školami.
Hnutí však namítá, že na Moravě a ve Slezsku odpradávna ctí jejich orlice. „Jedná se o výraz českého nacionálního separatismu, na němž se budou Moravané a Slezané svými daněmi podílet proti své vůli,“ vyjádřili se k projektu.
Moravské zemské hnutí se vyjádřilo taktéž k deklaraci o dokončení vyrovnání s minulostí komunistického režimu, kdy se pozornost směřuje na péči o paměťové instituce, např. o tu spojenou s věznicí v Uherském Hradišti. Opomnělo se však podle nich na větší prohřešky komunismu a to na zločinnou likvidaci samosprávné Moravskoslezské země.
Hnutí povzneslo však také několik potěšujících záměrů a to například výstavbu železničních vysokorychlostních tratí a cyklotras či vyhlášení moravského národního parku Soutok. A v neposlední řadě apelují na moravské politiky, aby prosadili prodloužení dálnice D52 nebo vybudování dálnice D43, které však není absolutní prioritou.