V Kuwadzaně na předměstí Harare se od srpna, kdy vláda opět umožnila konání náboženských shromáždění, každou sobotu rozléhá zpěv. Členové zimbabwské Apoštolské církve, která je známá bohoslužbami pod širým nebem, se společně houpají do rytmu. Všichni jsou oblečení v bílém.
Vláda církve požádala, aby jí pomohly porazit koronavirus a podpořily očkování. Své kongregace mají informovat o benefitech vakcín.
Zatímco katolíci, evangelikáni či adventisté tak učinili, někteří z vůdců Apoštolské církve, která je známá nedůvěrou v medicínu a vírou v božské uzdravení přicházející skrze kněží, ale své stoupence odmítají k očkování vést. Raději je přesvědčují o léčivé síle modliteb.
Toto náboženské hnutí má v jižní Africe miliony stoupenců a může tak zásadně podkopat snahu Zimbabwe naočkovat do konce prosince šedesát procent své patnáctimilionové populace a dosáhnout kolektivní imunity.
„Věříme v Boha a věda je zcela podřízena Boží vůli,“ říká člen jedné z kongregací Apoštolské církve Gramaridge Musendekwa.
„Vyrostl jsem na modlitbách svých rodičů a předávám je svým dětem. Má rodina si vakcínu nevezme, protože jsme chráněni modlitbami,“ říká osmatřicetiletý Musendekwa. „Neměli by nás nutit k očkování. Pro nás, kteří jsme vyrostli bez léků, je očkování urážkou naší víry a náboženství.“
Podle výzkumu z roku 2017 přístup zimbabwské Apoštolské církve úspěch očkovacích programů na jihu kontinentu ohrožuje dlouhodobě. Odborníci tuto církev, která je často označována za sektu, mimo jiné přímo spojili s nárůstem případů spalniček v letech 2009 až 2010.
Více než 85 procent Zimbabwanů se hlásí ke křesťanství, z toho 37 procent k Apoštolské církvi. Na jejích venkovních bohoslužbách nosí vládou vyžadované zakrytí úst podle listu The Guardian jen málokdo.
Pandemie v Africe udeřila naplno. Šíří se mutace z JAR, vakcíny v nedohlednu |
Také čtyřiatřicetiletá matka tří dětí Miriam Mushayabasaová, která na mši v Kuwadzaně chodí pravidelně, věří, že žádnou vakcínu nepotřebuje.
„Náš kazatel nám řekl, že pokud použijeme svěcenou vodu a tyto malé kamínky, kterým požehnal, nic se našim rodinám nestane,“ líčí žena. „Od loňského března jsem se já ani moje rodina covidem-19 nenakazili. Věříme modlitbám, které nás bezpečně provedou touto pandemií,“ říká.
I když vláda žádá, aby se bohoslužeb účastnili jen lidé s očkováním, u stoupenců Apoštolské církve, která se schází venku, je těžké to prosadit.
Vládě se nedaří s dezinformacemi bojovat
Zimbabwe od únorového zahájení očkování podalo vakcínu osmnácti procentům populace. Je tak jednou z patnácti afrických zemí, kterým se podařilo splnil cíl Světové zdravotnické organizace (WHO) a naočkovat alespoň deset procent občanů do konce září.
31. ledna 2021 |
Koronavirus
Sledovat další díly na iDNES.tvAčkoli země dostává z Číny pravidelné dodávky vakcín od společností Sinovac a Sinopharm, vláda tvrdí, že očkovací program zpomalují dezinformace a všeobecná nedůvěra.
Ředitel zdravotnických služeb v Harare Prosper Chonzi tvrdí, že se vláda snaží lidi o výhodách očkování přesvědčit prostřednictvím kampaně. „I nadále se snažíme o zapojení církví. Je už mnohem víc ověřených informací, které se snažíme mezi lidi distribuovat,“ říká.
Ne všichni ale vládní osvětě věří. Člen Apoštolské církve Aaron Chakaipa se podobně jako řada jeho souvěrců například obává, že mu vakcína způsobí neplodnost. „Opravdu se vakcíny bojím. Říkat lidem, aby nechodili na mše, pokud nejsou očkování, je totéž, jako je k očkování nutit,“ myslí si.