Zleva bývalý cyklista Ján Svorada, šéf marketingu agentury Sport Invest David...

Zleva bývalý cyklista Ján Svorada, šéf marketingu agentury Sport Invest David Trávníček, rychlobruslařka Martina Sáblíková, Vítězslav Pelc ze společnosti Škoda Auto a manažer projektu Přemysl Novák pózují pro fotografy s trofejí na tiskové konferenci k cyklistickému závodu L'Etape Czech Republic by Tour de France. | foto: ČTK

Uzavřené silnice, jízda v pelotonu i akce pro diváky. Závod L’Etape se blíží

  • 5
Vítězové 108. ročníku Tour de France jsou už známí, trofeje na nejlepší jezdce její české obdoby však zatím čekají. Závod L’Etape Czech Republic se už ale blíží, akce, která je určená zejména amatérským cyklistům, startuje na Strahově už v sobotu 28. srpna.

Zatím 1680 přihlášených.

Takové číslo organizátoři evidovali v pondělí večer. Stále je však možné vyplňovat registrační formuláře a pořadatelé věří, že se počet ještě rozroste.

Dopravní omezení

Na celou trasu závodu bude ve vymezených časových úsecích zakázán vjezd automobilové dopravě i cyklistům z řad veřejnosti. Uzavírky budou vidět díky přechodnému dopravnímu značení i pořadatelům v reflexních vestách a za asistence policistů. Mapa trasy zde.

Na výběr je ze dvou tratí, které cyklisty zavedou z Prahy na Křivoklátsko a Berounsko. Kratší měří 90 kilometrů a má přes 1000 výškových metrů, delší varianta má 130 kilometrů a více než 1600 výškových metrů.

„Poslední dva roky v pandemii pro nás nebyly jednoduché,“ připomněl David Trávníček, šéf pořádající agentury, odložení původního termínu závodu. „Teď už ale víme, že v sobotu odstartujeme. Je to tady. Těšíme se.“

Ve startovní listině nefigurují jen amatéři, ale i profesionálové. Daniel Turek, elitní bikeři Martin Stošek a Kristian Hynek. Paralympionici Jiří Ježek či Michal Stark. Anebo někdejší závodníci Zdeněk Štybar starší s Jiřím Škodou.

To je jen výčet osobností, které se klání zúčastní.

Momentka z tiskové konference, kde byl představen projekt L’Etape Czech Republic by Tour de France.

Představí se i rychlobruslařka Martina Sáblíková. „Pro mě je Tour de France jedna z největších sportovních událostí. Jako rychlobruslařka se na ni nedostanu, tak proto jsem hodně vděčná, že si ji můžu vyzkoušet v České republice. Bude to sportovní svátek,“ těší se.

Ambasadorem akce jsou i Zdeněk Štybar, který se v tuto chvíli účastní španělské Vuelty, nebo Ján Svorada, vítěz tří etap na Tour.

Štybar a vedro na Vueltě: V kopcích máme tělesnou teplotu 39 stupňů

„Tour de France je největší cyklistickou akcí, která existuje,“ říká Svorada. „Pamatuju si na svůj první kontakt s Tour v roce 1993. Když jsme se na večerní prezentaci za krásně nasvíceného pódia představovali divákům, hned mi bylo jasné, že to není jen pouhý závod. Jsem rád, že něco podobného si mohou užít i lidi v Česku.“

A to nejen ti, co pojedou na kole.

Pořadatelé připravili u trati dvě fanzóny. Ta větší je na Strahově a kromě startu a cíle závodu zde diváci budou moci sledovat živé koncerty, zúčastnit se doprovodných aktivit nebo se podívat do muzea Tour, v němž se budou moci vyfotografovat například s dresem Tadeje Pogačara.

RETRO: Hinault i LeMond. Když se Československo dotklo cyklistických hvězd

Druhé zázemí je v Berouně a je mimo jiné spojené se sledováním sprinterského segmentu.

„Lákadel je víc,“ povídá Sáblíková. „Už jen ta vesnička. Pak samotná trasa, začátek za vozidlem, ostrý start, v průběhu etapy za vámi pojedou další vozy. Bude to skvělá zkušenost.“

Návrat k cyklistickým závodům? S tou myšlenkou si hraju, připouští Sáblíková

Podle Svorady bude velkým zážitkem i jízda v pelotonu. „Což je to, co si lidé nemohou zkusit každý den,“ líčí.

Jak by podle něj klání mohlo vypadat? 

„Na špici to skutečně může připomínat etapu Tour de France. Bude tam určitě spousta zkušených borců, kteří mají natrénováno a mají zkušenosti. Na druhou stranu tam bude i část, která tolik natrénováno nemá. Ta to může pojmout jako výlet, utvořit svoji skupinku, která si bude užívat krajinu Křivoklátska a Berounska,“ zamýšlí se Svorada.

Právě na jízdu v balíku se pořadatelé před startem hodně zaměřili.

Profesionální cyklisté se v centimetrových rozestupech pohybují celý život, vědí, co jízda ve skupině obnáší. Většina amatérů však takové zkušenosti nemá, a proto organizátoři před startem pořádali kempy a učili, jak se v pelotonu chovat.

Díky tomu věří, že akce proběhne bezpečně. Tomu by měl nahrávat i fakt, že se pojede po kompletně uzavřených silnicích.

Což však pořadatelům na druhou stranu přidělávalo i starosti.

„Dříve jsme nic podobného nedělali. Všechny naše akce se konaly mimo pozemní komunikace,“ říkal Trávníček. „Proto nejnáročnější část projektu byla získat všechna razítka a povolení. Je to až neuvěřitelné, jak dlouho to trvalo. Některé věci jsme museli měnit až úplně na poslední chvíli.“

Podařilo se. A závod se může konat.

Ti nejlepší se mohou těšit na cenné trofeje. Podobně jako na skutečné Tour, i zde ten nejlepší obdrží žlutý dres a ve hře také budou zelený a puntíkatý, které se budou udělovat na základě měřeného segmentu.

Kromě trikotů se bude závodit i o poháry z dílny sklárny Lasvit, jež vyrábí i trofeje pro vítěze skutečné Tour.

Závodníci musí doložit potvrzení o bezinfekčnosti, návštěvníci, kteří zavítají k trati či do fanzón, se musí řídit dodržováním aktuálních opatření.