Výměna ocelové konstrukce mostu ve Vilémově si vyžádala speciální postup

  • 0
Nový železniční most překlene Karolinino údolí ve Vilémově na Šluknovsku na mezinárodní trati z Rumburku do německého Sebnitzu. Ten starý sloužil téměř 120 let a jeho stav už neodpovídal technickým požadavkům. Kvůli váze jednotlivých částí se demontáž i osazení konstrukce provádí unikátní technologií.

V současné době práce na novém mostě dospěly do nejnáročnější fáze, začala výměna jednotlivých částí konstrukce.  Celkem se vymění pět ocelových konstrukcí a dvě klenbové po stranách mostu.

„Abychom mohli starou ocelovou konstrukci vůbec vyzvednout, bylo nutné některé prvky vyztužit,“ popisuje náročné přípravy Marek Urválek ze Správy železnic (SŽ), která je investorem celé akce za více než 260 milionů korun. 

S ohledem na váhu jednotlivých částí, kdy každá váží 114 tun, zvolila SŽ k demontáži staré konstrukce a k osazení nové unikátní technologii. 

„Na každém pilíři postavíme pomocnou portálovou věž, která se spojí příhradovou konstrukcí osazenou hydraulickými písty. Ty konstrukci vyzvednou z pilířů nahoru a celá se začne vysouvat na připravené podvozky a lokomotiva ji odveze na montážní plochu,“ vysvětluje Urválek. 

Stejným způsobem, jenom v opačném pořadí, se na místo dostanou nové díly ocelové konstrukce. Celá operace, tedy výměna všech částí ocelové konstrukce, trvá 90 dní. 

Jenom na vystavení pomocné konstrukce je potřeba asi týden, tři dny pak na výsun jedné části, tři dny na osazení nové. Celý proces se musí zopakovat pětkrát. 

„Konstrukce se posouvá rychlostí zhruba jeden metr za hodinu, ale během posunu je několik fází, kdy se musí převěšovat, a to nás trochu zdržuje,“ přibližuje časovou náročnost Jakub Sláma z firmy, která práce provádí.

A taky nesmí moc foukat. Podle projektu může být rychlost větru maximálně 8 metrů za sekundu.

„Jakmile nárazový vítr přesáhne tuto hranici, práce se musí zastavit. A v tomhle otevřeném větrném koridoru, kdy nejvyšší bod mostu nad údolím je 34 metry, nám to práce dost komplikuje,“ zmiňuje Sláma, proč museli už několikrát termín demontáže staré konstrukce a zasazení nové posunout.

Vlaky tu začnou jezdit o prázdninách

Výměna mostní konstrukce měla proběhnout už v loňském roce, průběh stavebních prací ale negativně ovlivnila nepříznivá epidemická situace.

„Došlo ke zpoždění dodávek ze zahraničí, například ložisek, která se vyrábí v Itálii. Problém byl i s dodávkou oceli potřebné pro výrobu konstrukcí,“ komentuje loňskou situaci Marek Urválek. 

Práce se proto musely rozdělit na dvě části, loni došlo na sanace kamenných částí mostu a až letos bylo možné začít se samotnou výměnou ocelové konstrukce, na které bude použito speciální upevnění koleje, jež významně odhluční jízdu vlaku. Zvýší se i rychlost, vlaky tady budou moci jet až o 20 kilometrů rychleji, než doposud. 

Rekonstrukce by měla skončit v půlce července, ale ani po tomto termínu vlaky po mostě ještě jezdit nezačnou. Na trati v úseku Rumburk–Šluknov totiž probíhá do konce července navazující výluka, při níž se opravuje několik propustků, renovuje se i stanice ve Šluknově, kde bude nové nástupiště a mění se kolejový svršek. 

Správa železnic proinvestuje na této mezinárodní trati zhruba půl miliardy korun. „Pokud nás něco nezdrží, začnou vlaky jezdit od srpna,“ věří Urválek.