Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tragických nehod o stromy přibývá, přitom je mnoho soušek u silnic zbytečně

Pro více než dva a půl tisíce řidičů skončila v minulém roce jejich jízda nárazem do stromu u silnice. I když počty takových nehod postupně klesají, především kvůli tomu, že od silnic stromy kvůli svému stáří mizí, počty mrtvých začínají znovu stoupat.

Potvrzuje to i mluvčí policejního prezídia Irena Pilařová. „Za poslední čtyři roky zaznamenáváme nárůst těchto dopravních nehod, při kterých jen v minulém roce zemřelo 93 lidí,“ uvedla Pilařová s tím, že dalších 168 pasažérů bylo zraněno těžce a 1409 lehce. Podstatně se zvýšila i hmotná škoda na havarovaných vozidlech. Tu policisté odhadli na téměř 242 milionů korun, což je o zhruba 7 milionů víc než v roce předchozím.

Příčin je mnoho, nejčastěji jde ale o rychlou jízdu, kdy řidiči neudrží vůz na silnici. Nejhorší situace je podle policejních statistik na silnicích třetích tříd. Jen v minulém roce tam došlo k 861 nehodám, při kterých 28 lidí zemřelo a 582 se zranilo. V roce předchozím na stejném typu silnic zemřelo při 944 nehodách 24 lidí a 620 jich bylo zraněno.

Co se počtu nehod týká, druhé místo patří silnicím druhé třídy, kde se v roce 2019 stalo 787 nehod, ovšem následky byly tragičtější – zemřelo při nich 34 lidí a zhruba 530 jich pak utrpělo různě těžká zranění. Pozadu ale nezůstávají ani silnice prvních tříd. Ač se tam stalo „jen“ 420 nehod, smrtelná zranění při nich utrpělo 24 lidí. Jeden člověk také zemřel i po nárazu do stromu u dálnice.

Nebezpečné stromy zůstávají u silnic

Není téměř silnice, podél které by se nenacházely žádné stromy. Ty jsou prakticky všechny v majetku správců komunikace, kteří se o ně také mají starat. Ovšem ve většině případů se tak neděje s takovou intenzitou, jakou by bylo potřebné. Stromy proto stárnou, usychají často mohutné větve, ale i celé stromy. Ty tam přitom mnohdy zůstávají bez povšimnutí i několik let, dokud se samovolně nerozpadnou, nebo je někdo nepodřízne a neukradne.

Několik poměrně vysokých a uschlých bříz se nacházelo v těsné blízkosti dálnice D10 těsně před Mladou Boleslaví. Postupně ze stromů upadávaly větší větve, přitom stačil jen silnější vítr a zcela uschlý strom se mohl kdykoliv zřítit přímo do dálnice. Přitom tyto uschlé vysoké břízy stály u frekventované komunikace několik let. Proč tomu bylo tak dlouho, jsme chtěli vědět i od správce komunikace, tedy Ředitelství silnic a dálnic.

Jenže ani po více než týdnu jsme se žádné odpovědi nedočkali. A co víc, za dva dny silničáři vytáhli motorové pily a stromy, na které jsme se Ředitelství silnic a dálnic ptali, okamžitě pokáceli. Že rozhodně nešlo o náhodu, svědčí například i to, že všechny ostatní uschlé stromy u dálnice, na které se redakce iDNES.cz už nedotazovala, zůstaly na místě.

Stromy se samy rozpadají

Uschlé a polorozpadlé stromy už většinou neplní žádnou svoji funkci. Jen čekají, kdy je silničáři odstraní nebo někdo jiný ukradne jako palivo do krbu. I když je jasné, že stromy za dopravní nehodu nemohou, jejich přítomnost v době, kdy už jsou zcela suché, je irelevantní. Takových stromů jsou po celé republice desetitisíce.

Do jednoho takového téměř zcela uschlého stromu narazila před několika dny i řidička u Jabkenic na Mladoboleslavsku. Kvůli vyšší rychlosti nezvládla průjezd pravotočivou zatáčkou, vyjela do protisměru a v příkopu narazila čelně do stromu. Skončila v nemocnici.

Ale to není jediné, čím mohou být uschlé stromy u silnice nebezpečné. Upozorňuje na to jiná z řidiček Jiřina Kloučková. „Tady za vesnicí máme několik uschlých švestek. Stačí, když trochu víc zafouká a uschlé větve padají do silnice. A tak je to tam každou chvíli, přitom stromy jsou uschlé už minimálně pět let a nikoho to netrápí,“ popisuje zkušenosti se stromy, o které se silničáři nestarají, dlouholetá řidička.

Námi oslovení silničáři v krajích, kteří se starají o silnice druhých a třetích tříd, ale připouštějí, že nemají moc času se o všechny stromy postarat. Na jejich pokácení je potřeba často i povolení. Když už k jejich kácení a likvidaci dochází, jde většinou o celé aleje. Okamžité pokácení například jen jednoho stromu, je prakticky výjimečné.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...