Díly poputují nejprve do německého Augsburgu k nástřiku tepelné ochrany, pak do Bordeaux ve Francii k montáži elektroniky a nakonec na kosmodrom do Francouzské Guyany k finálním sestavení a vypuštění do vesmíru.
„Jedenáct let po vstupu do Evropské kosmické agentury ESA se Česká republika dostává mezi klíčové dodavatele komponentů pro novou generaci evropských nosných raket Ariane 6,“ zdůrazňuje ministr dopravy Karel Havlíček, jehož resort za kosmické aktivity a členství Česka v ESA odpovídá.
Části pro raketu Ariane 5 již několik let dodává klatovská firma ATC Space. Nyní své portfolio rozšiřuje a bude v rámci sériové výroby každoročně dodávat desítky sestav postranních obrub urychlovacích motorů P120C pro novou Ariane 6. Tyto obruby jsou hlavním strukturním prvkem urychlovacího motoru o průměru 3,4 metru.
„Opravdu pyšný jsem na spodní díl ESA REAR Skirt, který přenáší tah urychlovacího motoru 4,500 kN na centrální stupeň rakety, ten má při tom tah ‘jen‘ 1,300 kN. Pevnost konstrukce a přesnost spojení jsou zde naprosto klíčové“, uvedl jednatel firmy Pavel Dobeš. Firma ale dodává i další komponenty na centrální stupeň.
Kosmické Česko |
„Za rekordně krátkou dobu jsme postavili výrobní halu a vybavili ji nejmodernější technikou na přesné frézování hliníkových dílů a montážní technologií pro finální výrobky. Naše inovace v pracovních postupech chválí a kopírují naši němečtí zákazníci, kteří se v tomto sektoru pohybují již desítky let,“ říká s úsměvem provozní ředitel ATC Space, Aleš Homolka. Ve firmě najde práci v budoucnu až 60 vysoce kvalifikovaných pracovníků.
„Touto dodávkou se završilo úsilí Ministerstva dopravy, které v roce 2016 účast v programu na přípravu Ariane 6 vyjednalo. S investicí 20 milionů eur šlo o největší investici ČR do programu ESA vůbec. Navíc v mimořádné situaci, kdy bylo potřeba s ostatními členskými státy ESA vyjednat vstup ČR do rozběhnutého programu, ve kterém evropské firmy bojovali o dlouhodobé, a tedy atraktivní zakázky,“ vzpomíná Ondřej Rohlík z Ministerstva dopravy, který zastupuje ČR v Programové radě pro nosné rakety ESA a sérii jednání vedl. Ariane 6 tak bude spolu s další nově vyvíjenou raketou Vega C prvními nosiči s českou vlajkou.
„Jedná se o investici, které se vyplatí. Nejen že firma, její subdodavatelé a partneři, zvýší svoji technologickou úroveň, ale díky kapacitě až 32 letových sad ročně se za 20 až 30 let provozu nosné rakety, což je typická doba, po kterou se jedna generace raket využívá, násobně vrátí,“ připomněl ředitel Odboru ITS, kosmických aktivit a VaVaI Ministerstva dopravy, Václav Kobera.
V Česku se už řadu let vyrábějí části evropské rakety Ariane 5:
Výhodná spolupráce
Do programu vývoje rakety Ariane 6 jsou zapojeny i další firmy z ČR. Například pražská firma Iguassu Software Systems se spolu s francouzskými partnery podílí na vývoji palubního software.
Strojírensko-metalurgická společnost UNEX z Uničova zase dodala na kosmodrom v Kourou ve Francouzské Guyaně obří podvozek pro mobilní montážní halu, ve které se raketa připravuje na start a která krátce před startem odjede 97 metrů stranou.
Strojírenská výrobní společnost MCS Slaný nainstalovala pod odpaliště obří deflektor spalin motorů rakety, který je umístěn přímo pod raketou a musí vydržet žár všech motorů, které v okamžik startu pracují současně.
Z programu Ariane 6 těží i Výzkumný a zkušební letecký ústav v Praze Letňanech, který má za úkol díly důkladně otestovat. „Příprava testovacích stolice byla zcela nová zkušenost, která je pro experty na testování leteckých dílů nesmírně cenná a otvírá dveře pro nové komerční zakázky z celé Evropy,“ dodává Ondřej Rohlík a doplňuje že tandem ATC Space a VZLÚ před pěti lety předložil lákavou nabídku vzájemné spolupráce, která je oboustranně výhodná.