Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vršecký: z herny na asfalt a zpátky. Závodím s ufony, říká

  15:59
Jen si to představte. Kroutíte volantem v herně, někdo vám zaklepe na rameno a řekne: Mladej, jsi dobrej, nechceš závodit? Uběhne dvanáct let a jste dvojnásobný mistr Evropy. Příběh pilota Davida Vršeckého je profláknutý, ale stále poutavý a až filmový. A teď se, v době koronavirové, trucker vrátil zpátky ke kořenům. K virtuálním závodům.
Pilot David Vršecký během virtuálního podniku na závodním simulátoru. Díky...

Pilot David Vršecký během virtuálního podniku na závodním simulátoru. Díky podobnému, i když z dnešního pohledu už dřevnímu, se k závodění dostal. | foto: Buggyra Racing

„A jezdím s ufonama, jak říkám týpkům, kteří mají v počítačovém simulátoru odjety miliony kilometrů,“ zubí se Vršecký, kterému je nyní 44 let, dvakrát víc než tehdy, když ho v roce 1997 v roudnické herně objevil Martin Koloc, taky dvojnásobný eurošampion v tahači a zakladatel stáje Buggyra.

Pojďme si nejdřív tu automatovou příhodu připomenout trošku víc dopodrobna.

Pro Koloce nebyl Vršecký neznámý. „Kamarádil jsem se hlavně s jeho starším bráchou Péťou. Když mi bylo patnáct a jemu o tři víc, měl Fiata 600,“ zmínil Koloc populárního broučka. „Já tátovi vždycky v neděli odpoledne ukradl wartburga, Péťa Marek svému žigulíka a za Roudnicí jsme my tři měli závody do kopce, když fotři chrápali po obědě. Dělali jsme, že jdeme umýt auta. Tehdy byl David ještě malinký.“

Řídit ho viděl poprvé až v herně, podle všech indicií závodil v legendární hře Sega Rallye. „Já už přesně nevím, jak se to jmenovalo. Před pár lety jsem ten simulátor viděl někde v dětském koutku před kinem. Tehdy byl nejlepší, co se dal najít. Řídil jsem Toyotu Celica, projížděl checkpointy, pětiminutový závod. Byl jsem tam každý den, měl jsem to vychytané,“ líčí Vršecký.

Zleva David Vršecký, Tomáš Enge a Aliyyah Kolocová.

Koloc si chtěl taky zahrát, stoupl si tedy za něj a zůstal v úžasu. „Byla to rallye a já hned viděl, že tomu chuligánovi to jde. Říkám mu, že to není možný! Já taky na tomhle předpotopním automatu hrál, ale nešlo mi to jako jemu. Říkám mu: Hele, nechceš zkusit něco lepšího? On měl vykulené oči: No to bych jako jo... A příští týden testoval tahač,“ vybavuje si majitel Buggyry.

Vršecký přidává: „Martin se chtěl v té hře taky svézt, ale kdo přišel z ulice, skoro to nerozjel. Což hrálo v můj prospěch. Říkal: Dobrý, ty se s tím umíš rozjet! Naučil jsem se tratě nazpaměť, věděl jsem, jestli zatáčku dát zvenku, nebo zevnitř.“

Osudové setkání. I když Koloc tvrdí: „Ono by si to cestu našlo i bez toho. David byl šikovný.“

Počítačové simulátory používal Vršecký i během kariéry v závodech tahačů, ale nejvíc teď v době nouzového stavu. Kvůli koronaviru nešlo závodit reálně, Buggyra se tedy pustila na virtuální pole. A Vršecký, jehož čeká s Mercedesem AMG GT3 Evo série v Číně, se poměřuje v kategorii GT i s profesionálními e-závodníky. „Čili jsem bez šance,“ směje se harcovník. „Že vím, kde je volant a kde pedály, neznamená, že vyhraju. Bez tréninku to nejde. Oni mají za sebou mraky kilometrů.“

Stáj vzešlá z Roudnice, která má nyní celosvětovou působnost, založila virtuální Buggyra Zero Mileage GT Cup. A přihlásil se do něj i mistr světa iRacing a pilot Williams F1 Sports Isaac Price, který třeba na virtuálním okruhu Blackwood GP odjezdil 400 000 kilometrů.

„Oni znají tratě i auto a jeho chování úplně dokonale, což pro nás nováčky je nedosažitelné,“ míní Vršecký. „Člověk musí mít hodně rychlé ruce, aby zvládnul vybrat nějakou krizovku. Na to je simulátor dokonalý. Je super pro začínající piloty, z jízdy se dají stejně jako ze skutečných závodů stáhnout data. Je to příprava na reálné závodění, ale těžko se to srovnává dohromady.“ Jak tedy srovnání vyzní?

„Když venku šlápnu na plné brzdy, cítím přetížení, jak se auto hýbe, jestli to je limit, nebo není. Na simulátoru sedím u obrazovky, taky dupnu na brzdu, ale hůř se to čte. Jestli jedete 40 km/h, nebo 240, tak pořád sedíte v místnosti, nic moc se neděje. Člověk musí vstřebat vjemy, které mu simulátor dává. To, jak se virtuální auto chová,“ vysvětluje šéfkonstruktér Buggyry Vršecký. „V reálném závodění rychlost vnímáte, všechno vibruje, cítíte každou díru.“

Rozdíl je u něj prý i v emocích. „Když na simulátoru něco zkazím, jsem naštvanej, otrávenej. Ale když řídím GT na asfaltu a auto zaplave, jsem naopak šťastný, že jsem to uřídil a jsem zpátky na trati, ne ve svodidlech rozsekaný na cucky.“

Buggyra online závodí i v tahačích a ve virtuálním světě vidí budoucnost. „Ať se to někomu líbí, nebo ne, nástup esportu je nezadržitelný. Covid19 jen přišlápl plynový pedál až na zem. Vždyť první online závod vidělo 60 tisíc diváků a na sociálních sítích jsme měli přes tři miliony ohlasů,“ nadchlo Koloce. „Navíc se jedná o koncept, který zcela zapadá do strategie Buggyra Academy.“

Vršecký přikývl: „Kdo je schopný být rychlý a opakovatelný na simulátoru, má dost velkou pravděpodobnost, že bude rychlý i v autě. Ale obráceně to nefunguje.“

Jeho příběh to potvrzuje.

Buggyra chce dobývat Dakar dál s Tatrou

Stáj Buggyra bude další dva roky jezdit dálkové závody s vozy Tatra.

„Po vyhodnocení posledního kontraktu jsme se shodli, že obě strany mají zájem dále pokračovat ve spolupráci. Na jedné straně značka, kterou celosvětově proslavil nejen Dakar, na straně druhé flexibilní firma s globální působností, která je schopna reagovat prakticky na jakékoli technologické výzvy,“ pochvaluje si pokračující spojení Tatry a Buggyry David Kalivoda, manažer stáje.

Tatra Buggyra Racing v minulých sezonách slavila etapová vítězství i průběžná vedení v nejprestižnějších dálkových závodech planety Rallye Dakar a Silk Way Rallye.

„Technické poznatky z náročných dakarských závodů jsou pro nás důležitým zdrojem informací pro budoucí vývoj, proto jsme rádi, že spolupráce s Buggyrou pokračuje, i velmi si toho vážíme,“ prohlásil šéf představenstva Tatra Trucks Pavel Lazar.

Už nyní se stáj chystá na Rallye Dakar 2021. „Bude to určitě náročný ročník pro všechny zúčastněné, a to nejen po technické a organizační stránce. My se však držíme plánu a připravujeme na příští Dakar dva závodní kamióny s cílem umístit se v elitní desítce,“ plánuje manažer Kalivoda.

Majitel týmu Buggyra Racing Martin Koloc nepochyboval o tom, že kontrakt s Tatrou bude prodloužen. Důkazem toho je, že dakarský speciál Phoenix od Tatry nechal osadit automatickou převodovkou už dlouho předtím, než byla nová dvouletá smlouva podepsána. „Začali jsme na tom dělat v lednu po konci Dakaru, do vývoje jsme investovali nemalé zdroje. Pracujeme i na optimalizaci rozložení hmotnosti, chceme vytěžit potenciál Phoenixe na maximum,“ přeje si Koloc.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Dostál mi málem přivodil infarkt, řekl Pastrňák. Spojil by Česko a Slovensko

30. května 2024  14:20

Ještě teď možná slaví. Rozhodl finále hokejového mistrovství světa, vedl také zlaté oslavy...

Pád cyklistického Supermana. Sám se zničil léky na neplodnost

1. června 2024  8:26

Říkali mu Superman. Ocenili tak jeho čin z roku 2013. Tehdy doma v Kolumbii trénoval na kole, když...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Reakce na tragédii. Hokejisté musí nosit chránič krku, změna se týká i extraligy

5. června 2024  14:02

Nejde o žádnou neočekávanou úpravu. Kvůli tragédii v britském hokeji, kdy hokejistovi Adamu...

Bývalý útočník hokejové Sparty spáchal sebevraždu. Rodině psali i Češi

5. června 2024  10:51

Norský hokejový útočník Alexander Reichenberg v pouhých 31 letech spáchal sebevraždu. „Sám si...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Fotbalový svaz schválil nový stadion na Strahově, Sparta nabídla 1,8 miliardy

30. května 2024  11:41,  aktualizováno  18:24

Sparta může na Strahově postavit novou arénu s kapacitou 35 tisíc míst. Valná hromada Fotbalové...

Šwiateková přehrála Gauffovou, o další titul si v Paříži zahraje proti Paoliniové

6. června 2024  14:36,  aktualizováno  19:02

Grandslamový turnaj Roland Garros v Paříži směřuje k finiši, hlavním bodem čtvrtečního programu...

Kouč italských obhájců titulu nominoval na Euro i zraněného Barellu

6. června 2024  18:44

Trenér italské fotbalové reprezentace Luciano Spalletti při závěrečném zužování kádru před...

Šépka se Sedlákem děkovali i statistice. Štochlová zapomněla, že není začátečnice

6. června 2024  18:21

Jakub Šépka a Jiří Sedlák na elitním beachvolejbalovém turnaji v Ostravě rozjásali domácí diváky...

Fotbalisty čeká první test před Eurem. Chci hráče vidět v akci, přeje si Hašek

6. června 2024  17:59

Když se čeští fotbalisté chystali na mistrovství Evropy 2016, během soustředění v Rakousku odehráli...

Obstála dětská opalovací kosmetika Lirene na horkém sluníčku?
Obstála dětská opalovací kosmetika Lirene na horkém sluníčku?

Jaké jsou zkušenosti našich testerů a jejich dětí s dětskou opalovací kosmetikou Lirene? Ochránil pokročilý systém fotostabilních organických a...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...