Novela zákona o elektronických komunikacích, která vstoupila v platnost letošního 1. dubna, přinesla kromě jiného i možnost zažádat o vrácení nespotřebovaného kreditu při změně poskytovatele služby. S tím byl ovšem spojen poplatek. Nejméně si účtoval T-Mobile, a to 118,98 Kč. Předplacenkáři Vodafonu pak museli počítat s poplatkem ve výši 149 korun, nejvíce pak zaplatili zákazníci O2: 199 Kč.
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) v této souvislosti v květnové monitorovací zprávě informoval, že prověří, zda tyto poplatky opravdu odpovídají skutečným nákladům, které operátorům vznikají právě v souvislosti s vracením nespotřebovaného kreditu. Ke kontrole ovšem již nedojde, všichni mobilní operátoři tento poplatek totiž postupně zrušili. Zmizel i z ceníků některých virtuálních operátorů.
Jako první od poplatku za vrácení nespotřebovaného kreditu upustil T-Mobile. V jeho ceníku byl přitom už od roku 2006, podle mluvčí Martiny Kemrové byl zaveden v souvislosti s přenositelností mobilních čísel. „Zrušili jsme jej k 8. 6., vzhledem k marginálnosti této služby,“ vysvětlila Kemrová.
Pouhý týden poté, v pondělí 15. června, zrušilo tento poplatek i O2, tedy operátor, který za vrácení nespotřebovaného kreditu při přenosu čísla účtoval vůbec nejvyšší částku. Lze usuzovat, že i v tomto případě byl důvodem jeho zrušení minimální zájem ze strany předplacenkářů.
Naznačuje to také odůvodnění konkurence, i Vodafone totiž zrušení tohoto poplatku vysvětlil malým zájmem. „Z nejnovější analýzy například vyplývá, že více než polovina zákazníků měla při převodu čísla zůstatek kreditu menší než dvě koruny. Za měsíce duben a květen přišlo do Vodafonu 17 žádostí o vrácení kreditu,“ informoval operátor v tiskové zprávě.
ČTÚ krok operátorů kvituje, podle předsedkyně Hany Továrkové úřad s mobilními operátory aktivně diskutoval jak důvody k požadovanému poplatku, tak jeho výši.
„Oceňujeme takový samoregulační přístup mobilních operátorů jako nepochybně pozitivní a prospotřebitelsky orientované rozhodnutí,“ okomentovala Továrková zrušení poplatku u všech třech velkých mobilních operátorů.