Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Radní mohou z pardubické třídy Míru vykázat trolejbusy, ale neudělají to

  9:10
Letos je to pět let, kdy skončila oprava pardubické třídy Míru. A jelikož se stavělo také za evropské peníze, končí takzvaná udržitelnost. Tedy období, kdy se ulice nesměla nijak měnit. Je tak logické, že vzhledem k rozbité dlažbě opět ožívá debata, zda na hlavní ulici nechat trolejbusy, nebo ne.

Pardubice čeká debata o tom, zda budou po třídě Míru jezdit trolejbusy. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Před generální rekonstrukcí třídy Míru pardubičtí politici roky debatovali nad tím, zda na bývalé „Stalince“ nechat trolejbusy, nebo ne. Nakonec z toho vyšel jakýsi kompromis. Místo 600 spojů denně jich tam momentálně jezdí 60.

Jenže nyní se diskuse rozjíždí znovu. A jsou k tomu hned dva pádné důvody. Jednak část dlažby na třídě Míru a přilehlé Sladkovského ulici evidentně nezvládá nápor dopravy a za druhé je nyní po pěti letech skutečně možné něco v ulici měnit.

Dlažba na třídě Míru není v dobrém stavu.

„V nejbližší době skončí tzv. období udržitelnosti, které si Unie vymínila na pět let. Během té doby nebylo možné do konečného díla jakkoliv zasahovat,“ uvedl šéf dopravního podniku a radní za Sdružení pro Pardubice Tomáš Pelikán.

Oprava za necelých 100 milionů korun skončila v jarních měsících roku 2015. Od té doby ulice slouží mírnému provozu městské hromadné dopravy, jako pěší zóna a ve dvou úsecích jako poměrně důležitá místní komunikace. 

A není náhoda, že právě v severní části Sladkovského ulice a pak také v úseku mezi Pernerovou ulicí a křižovatkou u věžáku Magnum je na tom dlažba jednoznačně nejhůře. Už několikrát ji dělníci museli opravovat a je evidentní, že v budoucnu je to bude čekat opakovaně.

„Bohužel se to vždy za několik stovek tisíc korun opraví, a během pár měsíců jsme tam, kde jsme byli. Asi není udržitelné, abychom měli na ulicích povrch, který bude nutné každý rok opravovat,“ uvedl náměstek primátora Petr Kvaš, jenž je odpovědný za dopravu.

Trolejbusy za rozbitou dlažbu prý nemohou

Zároveň však jedním dechem dodává, že podle všeho na uvolňování dlaždic či jejich lámání a vyskakování nemají trolejbusy vliv. Ostatně stejný názor má i Tomáš Pelikán. 

„V té nejužší části třídy Míru trolejbusy také jezdí a dlažba tam je zcela v pořádku. Naše stroje jezdí ulicí velmi pomalu a plynule. Žádné prudké brzdění, nic takového. Mám za to, že dlažbu likvidují spíše řidiči osobních aut a dodávek, kteří se ani na třídě Míru nebojí občas pořádně přišlápnout plyn,“ uvedl ředitel dopravního podniku.

Nicméně řada politiků si přeje mít z třídy Míru čistou pěší zónu, a tak nyní mohou obnovit boj za ni. „Nyní je ideální chvilka něco změnit. Řekl bych, že těch pár trolejbusů denně už nehraje roli, a že tedy mohou definitivně zmizet,“ uvedl opoziční zastupitel za Pardubáky Milan Košař.

Podobný názor zastává i šéf zastupitelského klubu Jan Hrabal. „Čistě po mém bych všechny trolejbusy z bývalé Královské třídy střelhbitě vymístil, vjezd vozidlům na ni povolil jen v nočních hodinách s omezením klidně pouze 10 kilometrů v hodině,“ napsal na svůj Facebook.

Sloupy trakčního vedení zůstanou v ulici tak jako tak

Paradoxní však je, že i kdyby trolejbusy z ulice zcela vymizely, to nejhorší po nich zůstane. Z technického hlediska totiž není možné sundat nevzhledné masivní sloupy trakčního vedení. 

„Stále nemáme postavenou novou výměnnou stanici, takže trakce přes třídu nám zásobuje celou východní stranu města. V neposlední řadě je třída Míru nutná jako záložní trasa pro případ, že se něco stane na Sukově třídě,“ uvedl Tomáš Pelikán s tím, že podobu sloupů bere trochu jako truc od architekta Jaromíra Waltera, který navrhl novou podobu ulice. 

„On trolejbusy na třídě nechtěl a myslím, že naschvál vybral ty nejškaredější sloupy,“ dodal Pelikán.

Třída Míru

Ulice vede od Zelené brány na Masarykovo náměstí. Původně osa Dlouhého nebo Pražského, později Zeleného předměstí, vzniklá řídkou zástavbou zemědělskými dvorci, ještě na počátku 19. století dřevěnou. Zděné domy vyrůstaly po požáru 1835, kdy shořela celá jižní strana ulice. Za okupace třída lidově zvaná Na Zeleném dostala ten název úředně. V roce 1945 se přejmenovala na Stalinovu třídu. Od roku 1962 nese jméno třída Míru.

Podle bývalého zastupitele města Jana Linharta by však i sloupořadí mohlo vypadat lépe. „Podle mne by nebylo špatné k nim zasadit nějaké popínavé rostliny. Do místa by se dostala zeleň a navíc by zmizely ty kovové kandelábry,“ uvedl.

Nicméně podle všeho se v nejbližších měsících v provozu na ulici nic zásadního nezmění. Politiky spíše čeká debata nad tím, jak ulici předláždit. 

„Opravy nemají smysl. Musíme zvolit radikálnější řešení. Spojíme se s autorem návrhu panem Walterem a zkusíme se dohodnout na možném postupu. Právě on vlastní práva na podobu třídy Míru a Sladkovského ulice,“ doplnil náměstek Petr Kvaš.

  • Nejčtenější

Rychle se setmělo a Litomyšl zasáhla supercela. Voda a kroupy zaplavily ulice

20. května 2024  15:14,  aktualizováno  16:25

Supercela dorazila v pondělí nad Litomyšl. Voda zaplavila ulice, padaly kroupy. Prudké bouřky s...

Pavel si vyzkoušel letecký simulátor, hokejistům s posilami předpovídá úspěch

21. května 2024  7:30,  aktualizováno  20:54

Za přísnějších bezpečnostních opatření začal v úterý prezident Petr Pavel se svou chotí Evou...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Pardubice mají klid, Zlín po prohře zůstává na dně. Rozhodne poslední kolo

19. května 2024  16:29,  aktualizováno  20:13

O přímém sestupujícím z Fortuna ligy se rozhodne v závěrečném dějství nadstavbové části. Nejhorší...

Kvůli požadavkům armády obchvat postaví blíž k obcím u letiště, starostové zuří

15. května 2024  16:55

Nová varianta jihozápadního obchvatu Pardubic se nelíbí obcím Starý Mateřov a Staré Jesenčany....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Čtvrtá sezona má čtvrtého viníka. Dlouholetá smlouva v Dynamu neznamená nic

20. května 2024  14:40

V hokejových Pardubicích zase padaly hlavy. Finálovou porážku od Třince odnesl jeden z nejlepších...

Hrozilo, že z hnízda bude jezírko, čápi si ho vystlali igelitem. Pomohli hasiči

23. května 2024  9:41

Hasiči nevyjíždí jen k požárům. Zkraje týdne zamířily dvě jednotky na pomoc Záchranné zvířecí...

Pavel si připil slivovicí a opekl vuřt u dělostřelecké tvrze. Usedl i do závoďáku

22. května 2024  7:15,  aktualizováno  18:51

Přípitkem dvaadvacetiletou slivovicí s nadšenci, kteří se starají o dělostřeleckou tvrz Boudu,...

Trenér Kováč skončí u fotbalistů Pardubic, potvrdil majitel klubu

22. května 2024  17:13

Trenér Radoslav Kováč skončí po sezoně u fotbalistů Pardubic. Na setkání s fanoušky to potvrdil...

Košťálek odchází z Pardubic, příští sezonu odehraje ve Vítkovicích

22. května 2024  16:47

Hokejový obránce Jan Košťálek opouští extraligové Pardubice a nově bude hrát za Vítkovice. Dynamo...

Advantage Consulting, s.r.o.
SPECIALISTA INTERNÍCH PROCESŮ - od 46.000KČ+BENEFITY

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 46 000 - 58 000 Kč

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...