Zatímco běžně se na premiéru speciálních vozů, jako je tento, movití zájemci zvou na zážitkový večer, kvůli koronaviru uspořádal Mercedes premiéru v showroomu a živě ji přenášel na webu. Po síti mohli zájemci sledovat představení vozu GLE kupé ve sportovním provedení AMG, paralelně běžel na kanálu i chat, v němž mohli klást dotazy a moderátor je tlumočil zástupcům značky.
„Akci připravil ve spolupráci s agenturou náš český marketingový tým. Aktuální situace nás přiměla zvážit všechny možnosti – nechtěli jsme uvedení na trh odkládat, neboť nás v tomto roce čeká více novinek a zákazníci byli na tento vůz zvědavi. Musím také přiznat, že i mně už chyběl dříve pravidelný kontakt s příznivci značky Mercedes-AMG. To pro nás byla motivace k hledání nových řešení, jak zůstat se zákazníky ve spojení,“ vysvětluje Josef Hlávka, produktový manažer, který má prodej vozů AMG v České republice na starosti.
„S živým přenosem po internetu jsme už měli jistou zkušenost, protože v roce 2017 jsme přes sociální sítě přenášeli livestream o modelu AMG GT R. Ale v tomto rozměru, pro tolik zákazníků a s doprovodným programem, znamenalo představení GLE kupé něco nového,“ upřesňuje Hlávka.
Extra vůz s extra přípravami
V jednu chvíli se u monitorů sešlo přes sto zákazníků, z nichž někteří sledovali novinku anonymně přes YouTube kanál, další využili i sdílené platformy, která dávala možnost přenést svůj obraz. Protože zákazníci sportovní divize Mercedes-AMG se často účastní různých setkání a mnozí z nich se znají, velká část do přímého přenosu pustila i svůj obraz, aby ukázali, odkud přenos sledují. Někteří s telefonem nebo tabletem na zahradě, jiní v obýváku či v kuchyni s rodinou.
Video se přenášelo ze zázemí showroomu AMG v Praze na Chodově. Část prodejny se změnila v technické zázemí s mixážními pulty a režií, vedle prezentujících nechyběl moderátor, který akcí provázel. K ojedinělé premiéře patřil na závěr i zážitkový program spojený s degustací vybraných rumů na dálku.
„V něčem to byla prezentace jako každá jiná, museli jsme oslovit zákazníky a včas získat potvrzení účasti,“ vysvětluje Jan Kuhn, tiskový mluvčí českého zastoupení společnosti Mercedes-Benz. „Náročné bylo v krátké době doručení degustačních balíčků pro registrované po celé ČR. Hodně úsilí vyžadovalo také technické zabezpečení přenosu. Pro moderátory byl rovněž poměrně krátký čas na přípravu, ale myslím, že vše proběhlo dobře.“
SUV pro nejnáročnější
Mercedes-Benz GLE kupé je druhou generací sportovně laděného SUV se splývavou zádí, pro která se vžilo označení kupé, i když mají patery dveře. Jedná se o luxusní model, který kromě hybridní verze 350 de, spojující čtyřválec 2,0 l/143 kW a elektromotor se 100 kW, pohání výhradně šesti- nebo osmiválcové motory. Mezi českými zájemci je výlučné SUV velmi oblíbené, i když prodejů přímého soupeře BMW X6 nedosahuje. Zajímavostí však je, že v rámci modelové řady GLE je v Česku mírně větší zájem o kupé než o výchozí praktičtější provedení.
GLE kupé mohou mít zákazníci s (nejčastěji žádaným) naftovým šestiválcem 3,0 l o výkonu 200 nebo 247 kW (verze 350 d a 400 d), vždy se stálým pohonem všech kol 4MATIC. Silnější diesel umí majestátního obra rozjet až na 240 km/h, zrychlení 0–100 km/h zvládne za 5,7 s, přitom normovaná spotřeba se pohybuje mezi 6,9 a 7,4 l na 100 km. To, že v praxi se dostane spíše k desetilitrové hranici, zájemce o vůz za nejméně 2 020 700 Kč včetně DPH příliš trápit nebude.
Tím spíše, že velký podíl prodaných kusů u nás tvoří vrcholné sportovní varianty AMG, nabízené výhradně s benzinovými motory. Zatímco „běžná“ provedení bývají s elegantnější splývavou karoserií volbou řidiček, do výkonných AMG, spojujících prostorný interiér a vyšší podvozek s jistými jízdními vlastnostmi, usedají častěji muži.
Motor je ruční práce, podvozek jak z motocyklu
Verze 53 4MATIC+, která byla hvězdou digitálního přenosu, se chlubí přeplňovaným třílitrovým šestiválcem o výkonu 320 kW (435 k). Absolutní vrchol pak představuje varianta 63 s přeplňovaným čtyřlitrovým osmiválcem s maximem 420 nebo 450 kW (tedy až 612 k). Toto ultimativní provedení, označené GLE 63 S 4MATIC+, bude dostupné až na podzim a zájemci o něj si musí připravit nejméně čtyři miliony korun.
Za takto extrémní částku ovšem dostanou špičkově vyladěný vůz s extrémními výkony a mimochodem s ručně zhotoveným motorem, který podle firemní tradice „One man, one engine“ sestavuje přímo u AMG vždy jediný mechanik. Ten pak své dílo korunuje podepsanou plaketou umístěnou na krytu motoru.
Obdivuhodný osmiválec dostal stejně jako ostatní jednotky v nové generaci přídavný elektromotor, který slouží také jako výkonný spouštěč a při brzdění dokáže rekuperovat energii. Díky tomu nabízí novinka úspornější jízdu hlavně ve městě, kde se často ke slovu dostane systém stop-start, ale také rychlejší bezprostřední reakci na přidání plynu, protože než se roztočí jedno ze dvou turbodmychadel, přidává sílu právě elektromotor.
Číselná vizitka verze GLE 63 S vypadá s ohledem na pořádné vnější rozměry a nemalou váhu téměř neuvěřitelně: zrychlení na 100 km/h zvládne za 3,8 s (pro srovnání, sportovní legenda Porsche Carrera 4S s extra paketem Chrono udává 3,4 s) a nejvyšší rychlost s balíčkem AMG Drivers Package je elektronicky omezena na 280 km/h.
Všechna GLE kupé jsou vybavena také nejnovější generací maticových LED světlometů s extra dálkovým paprskem schopným dosvítit 650 m, což o 50 m překonává dosvit laserových světel konkurenčního 600koňového Audi RS Q8. Kdyby vám dravost AMG přišla už trochu přílišná, pak vězte, že ingolstadtský konkurent do soubojů top SUV nastupuje s nejvyšší rychlostí 305 km/h…
Špičkové AMG se vyznačuje speciálně upravenou 9stupňovou sportovní převodovkou vlastní konstrukce se zkrácenými časy přeřazení, řadou možností úpravy podvozku pro kluzký povrch, komfortní jízdu nebo sportovní nasazení, vzduchovým pérováním s nastavitelnou světlou výškou, elektronicky řízenou uzávěrkou zadního diferenciálu a řadou dalších vymožeností.
Nejdražším příplatkem, nepočítaje různé pakety, je ovšem elektronicky řízený podvozek E-Active Body Control pro „běžné“ varianty za 200 558 Kč. Jedná se o unikátní systém pérování, které eliminuje náklony karoserie v zatáčkách tím, že se do nich „sklání“ jako motocykl. Komfort dále zvyšuje zařízení, které průběžně skenuje povrch vozovky a upravuje podle toho charakteristiku tlumení.