Letos slaví Audi čtvrtstoletí svých sportovních modelů RS. Prvním byl RS 2 Avant. Vůz o výkonu 232 kW/315 k poháněl podélně uložený pětiválec. Logickým doplňkem výkonného motoru byl pohon quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem. Jubileum oslavila automobilka postupným představením šesti nových RS modelů, z toho dvou v modelových řadách, kde dosud RS varianta nebyla.
Fotogalerie |
Letošní modelová ofenziva vrcholí modelem RS Q8. Obří SUV kupé není asi tím netypičtějším sportovním autem, Audi má ale určitě dobře spočítané, že si své kupce najde, a ti mu pomůžou spolufinancovat vynucené elektrické projekty. Cena pro český trh zatím nebyla stanovena, ale na německém má auto stát 127 tisíc eur, tedy přibližně 3 250 000 korun. Aktuálně nejdražší verze v této modelové řadě – SQ7 – vyjde na 2 759 900 korun.
Čtyřlitrový benzinový dvakrát přeplňovaný osmiválec ovládaný 8stupňovou automatickou převodovkou slibuje působivou sílu - 441 kW (600 koní), 800 Nm točivého momentu mezi 2 200 a 4 500 ot. a zrychlení z nuly na stovku za 3,8 sekundy. Maximální rychlost je 305 km/h. Permanentní pohon všech kol umí poslat až 70 % výkonu na přední nebo až 85 % na zadní kola. Doplněn je zadním diferenciálem vektorujícím točivý moment mezi jednotlivými koly.
Podvozek s aktivními stabilizátory má udržet kontakt s vozovkou za každé situace. Zadní kola se při nízkých rychlostech natáčejí až o 6 stupňů opačně než ta přední pro lepší manévrovatelnost, naopak ve vysokých rychlostech až o 1,5 stupně ve stejném směru pro zvýšení stability třeba při přejíždění mezi dálničními pruhy. Za příplatek může být RS Q8 vybavená karbon-keramickými brzdami.
Že půjde o opravdu rychlé auto, o tom svědčí fakt, že ještě před svým oficiálním odhalením stihlo na Nürburgringu, nejnáročnějším závodním okruhu světa, překonat rekord pro SUV, když s časem 7:42,253 min o 7 sekund překonalo loňský rekord Mercedesu GLC 63 AMG.