Vozy potravinového e-shopu Košík.cz

Vozy potravinového e-shopu Košík.cz | foto: Košík.cz

Jste v izolaci? Online supermarkety zbrojí na zásobování lidí v karanténě

  • 49
Online supermarkety se připravují na objednávky lidí, kteří se nacházejí kvůli riziku šíření koronaviru v domácí karanténě. Od těchto zákazníků požadují například platbu předem, aby šlo rozvoz nákupu vyřídit bez osobního kontaktu mezi klientem a řidičem. Od soboty platí povinná karanténa pro všechny navrátilce z Itálie.

Ministerstvo zdravotnictví nařídilo povinnou dvoutýdenní karanténu každému, kdo se od soboty vrátili nebo teprve budou vracet z Itálie. Také řada firem či škol v posledních týdnech nařizuje izolaci lidem, kteří pobývali v oblastech zasažených koronavirem.

Nákupní panika nejen v Česku. Prázdné regály jsou i v Německu nebo USA

Na zákazníky v domácí izolaci, v níž by se mohly v následujících dnech ocitnout desítky tisíc Čechů, se už připravují online prodejci potravin, kteří lidem rozvážejí nákupy domů. Rohlík.cz i Košík.cz své zákazníky v karanténě žádají, aby je o této skutečnosti informovali.

„Již v průběhu víkendu byla na stránky Košíku umístěna prosba, aby všichni držící domácí karanténu napsali tuto informaci při nákupu do poznámky a pokud je to možné, platili za nákup předem,” uvádí mluvčí Košíku František Brož. E-shop bude zákazníky žádat o nahlášení karantény i prostřednictvím SMS při příjezdu kurýra s nákupem.

„U zákazníků, kteří povinnou domácí karanténu dodržují, dojde k předání nákupu bezkontaktním způsobem: kurýr nákup vynese k prvním dveřím od domu nebo bytu a nebude přijímat platbu v hotovosti,” říká Brož. Osoby, které nemohou zaplatit kreditní kartou, se mají podle něj obrátit na zákaznickou linku firmy.

Obdobným způsobem postupuje také Rohlík.cz a prosí své zákazníky v karanténě o spolupráci. „Vydali jsme pokyn, že akceptujeme pouze platbu předem a doručení před dveře bez osobního setkání,“ uvádí mluvčí Rohlíku Zdeňka Svoboda Kuhnová. Klienti mají informaci o izolaci rovněž připsat do poznámky k objednávce.

Prouza: potřebovali bychom více řidičů

Zvýšený zájem o rozvozy potravin registruje také Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky (SOCR ČR), mimo jiné kvůli vládnímu nařízení, které od středy uzavře všechny školy v Česku, kromě mateřských. 

„Poptávka po rozvozu roste jednak proto, že se lidé připravují na to, že budou se svými dětmi doma (což bude mnohonásobně více lidí než těch, co jsou v karanténě) a jednak proto, že roste počet lidí, kteří začínají objednávat potraviny online pro své starší rodiče, aby omezili nutnost starších lidí (kteří nesou největší zdravotní rizika) vycházet na nákupy,“ uvedl prezident SOCR ČR Tomáš Prouza.

Panický nákup i o hmotnosti 600 kilo. Košík.cz proto omezuje objednávky

Zástupci Teska, které také nabízí dovoz nákupů až domů, na dotazy iDNES.cz nereagovali. Mluvčí řetězce Václav Koukolíček pouze odkázal na SOCR ČR, který zastupuje celý maloobchodní sektor.

„Hlavním cílem pro všechny je především posílit rozvozovou kapacitu. A pro čistě online prodejce potravin také navýšit zásoby ve svých skladech, klasické obchody včetně Teska mají výhodu v tom, že mají rozsáhlé sklady a umí tak mnohem lépe vykrýt výkyvy v poptávce. To, co bychom všichni potřebovali, je více řidičů,“ tvrdí Prouza.

Zákazníci přestali panikařit

K nákupnímu „šílenství“, jaké se českými supermarkety prohnalo koncem února, v těchto dnech nedochází. „V objednávkách jsme nad běžným průměrem. Rozhodně to však není skokový nárůst jako před dvěma týdny u panikářských nákupů,” tvrdí František Brož.

Nedošlo také k žádné úpravě závozových oblastí, kterou internetové supermarkety pokrývají. „Nárůst objemů zatím není nijak velký. Rozvozy aktuálně zvládáme do 120 minut a zatím zavážíme do všech míst jako doposud,” říká Kuhnová.