VIDEO: Zlaté motorkářské ručičky postaví z obyčejné mašiny unikát

  • 0
Doba, kdy motoristé strávili činorodé chvíle v garáži údržbou a úpravami aut, je dávnou minulostí. Motorky však s trochou šikovnosti stále zachovávají prostor pro alespoň částečnou invenci a tvorbu svých majitelů. Ve stavění motocyklových unikátů patří střed Evropy ke světovým velmocem.

Obrovské množství „garážových talentů“ staví obdivuhodné stroje. Stovka mašin, které na celém světě existují pouze v jediném exempláři, na brněnském výstavišti soupeřila v deseti kategoriích klání Custom Grand Prix, tedy v soutěži na míru postavených nebo upravených motorek. Soutěž, která byla součástí veletrhu Motosalon, jež byl poslední akcí na brněnském výstavišti před koronavirovou karanténou, byla oficiálním semifinále mistrovství světa. 

„Custom motorky jsou opravdu každá jiná, každá je originál. V televizi můžete vidět, že někteří lidé si nechávají stavět motorky opravdu nákladné, každá součástka je od jiného dodavatele a korunuje to lakýrnické dílo. Takové motorky ale často nejsou vůbec určené k jezdění,“ upozornil pořadatel soutěže Ondřej Hrůza.

Jde o stroje určené spíš na výstavy. Jsou sice krásné, ale nebývají pohodlné, navíc je u nich důležitější design než funkce, takže by se při používání mohly odřít nebo jinak poškodit.

„Trend u nás je opačný, lidé v Česku chtějí na custom motorkách jezdit. Místo velkých staveb se tak vrací k reinkarnacím takzvaných cafe racerů, které se stavěly na přelomu 50. a 60. let minulého století. Jsou to motorky minimalistické, cokoliv, co není potřeba k jízdě, se z nich sundavá. Vychází také mnohem levněji,“ popsal Hrůza.

Na Custom Grand Prix byly k vidění jak obrovské a nádherně lakované stroje, tak i jednoduché modely, které slouží spíš pro radost z jízdy. 

„Soutěžící se jednak hodnotí navzájem s tím, že nesmí hlasovat pro vlastní stroj, ale právo veta má třináctičlenná porota, ve které je šest certifikovaných porotců a další odborníci, kteří ale vlastní stroj v soutěži nemají,“ uvedl Hrůza.

Pro ty, kdo se stavbami nebo přestavbami motorek zabývají, je takováto soutěž jako olympiáda.

Vítězové jednotlivých kategorií

Kategorie National Legends - 1. místo - Max Faragula - Jawa Speciál
,