Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Inspirovala mě anglická divoká mládež, říká stavitel custom motorek

Vystudoval scénografii a animaci, propadl však světu custom motorek. Upravuje staré stroje, vdechuje jim nový život. Motorka je pro něj objekt, který po takové recyklaci přímo volá. „Dělalo se to tak odnepaměti. Mě inspirovali angličtí rockers po druhé světové válce,“ říká Matěj Sysel z dílny Gas and Oil Bespoke Motorcycles.

Garáž jste otevřel v roce 2014. Jak jste k tomu vlastně přišel?
Vůbec nejsem typ člověka, který měl kolem sebe už odmala motorky. Naopak, já na nich nikdy nejezdil, vždycky maximálně babeta. Zajímala mě hlavně auta. Změnilo se to po stření škole.

Prohlédněte si stroje z dílny Matěje Sysla

Takže za to může studium?
Ani náhodou, na střední jsem studoval scénografii, na vysoké animaci, já nejsem klasický servisák s výučním listem. Někdy mě to trochu mrzí. Dostal jsem se k tomu díky kamarádům, zlomové bylo, že se mi do rukou dostaly zahraniční magazíny, kde byly upravené biky, potom jsem dostal knihu o upravovaných britských motocyklech z třicátých let. Víte, historie upravování motocyklů je dlouhá. Upravovaly se už od doby, kdy se začaly sériově vyrábět. Motocykl k tomu totiž svádí, je to skvělý objekt, upravit si ho dokážete do jisté míry svépomocí. Je to ideální objekt.

Jak konkrétně jste se k tomu ale dostal vy?
Když jsem se seznámil se subkulturou rockers, která vznikla v Anglii po druhé světové válce. Byla to taková ta divoká mládež, zrovna tam stavěli rychlostní silnice a oni se na nich snažili jezdit co nejrychleji. Říkal jsem si, že přesně to se mi hrozně moc líbí. Jenže když jsem takový motocykl chtěl, zjistil jsem, že ty krásné staré anglické biky z oněch let už jsou hodně drahé. Neměl jsem na ně, jsou to cenění veteráni. Takže jsem si řekl OK, vezmu novější, ale přitom pořád starý bike, na který mám, a zkusím ho předělat po vzoru těch kluků.

Vlastně jste se k úpravám strojů dostal z nutnosti.
Přistoupil jsem k tomu tak, jak to tehdy dělali oni, malý rozpočet, dostat z motocyklu co nejvíc. Jejich filozofii jsem se rozhodl aplikovat na novější bike. A zjistil jsem, že to takhle jde. A takhle to dělá celý svět custom motocyklů. Aplikuje filozofii, přístup, který je víceméně neměnný.

Berete hotové motorky a děláte z nich unikáty.
To je základ. Hlavička je custom. Hrozně rád se specializuji na motocykly vyrobené v sedmdesátých až devadesátých letech. Jsou to stroje, v nichž pořád vítězí mechanika nad elektronikou, pohání je pořád karburátor, jsou to motocykly, které byly většinou ještě vyráběné dost poctivě, fortelně. Tyhle staré kousky renovuji, aby byly dokonale nové, perfektně funkční. A i díky tomu, že jich bylo tehdy vyráběno hodně a dnes je to v uvozovkách tak trochu motocyklový odpad, si s tím hraji, předělávám design, zdokonaluji jejich technické vlastnosti, upravuji věci, které byly tehdy třeba poddimenzované, snažím se z motoru dostat větší výkon, zdokonalit. To je ten custom.

Celý rozhovor v pořadu Drive na Óčku

Matěj Sysel bude jedním z hostů pořadu Drive na televizi Óčko v neděli 17. listopadu ve 22:00 hodin.

Povídal si s ním Jakub Buba Ouvín.

Základní druhy úprav jsou tři, že?
Café Racer, Tracker, Scrambler. Café Racer neboli kafáč nebo lógr racer, jak mu říkám rád já, je stroj, jemuž jde o to, aby byl na silnici hodně rychlý, aby to byl závoďák, se závodním posedem. Tracker už nabízí víc pohodlí, posed je rovný, dá se na tom jet trochu dál a přežijete to, ale pořád je to bike určený na silnici. A Scrambler je pro mě poslední dobou asi nejzábavnější. Jsou to motocykly upravované hlavně proto, aby zdolaly co nejtěžší terén. Aby byly v bahně jako doma.

Proč úpravy starých motorek? Nechtěl byste někdy vyvíjet vlastní stroj, časem si udělat sterilní manufakturu, střílet jednu motorku za druhou?
Ono by mě to asi i lákalo, ale je náročnější vymyslet to od nuly, navrhnout celou konstrukci, technologii. Pak vám samozřejmě nafackuje evropská realita, musí se splnit normy a najednou ty kreativní ruce Evropa svazuje a zjistíte, že to vlastně není možné. Nějak se to kupříkladu povedlo české Jawě, která si vyrobila limitovanou sérii přibližně sta motorek, užili si to a už zase zastavili výrobu. A kvůli tomu, že evropské normy budou od roku 2020 přitvrzovat, takový snílek jako já by neměl šanci. Proto musím vzít něco, co už značku má, co má doklady, technický průkaz, a předělávám to.

Je to vlastně recyklace.
Právě to se mi na tom líbí, vezmete bike, který už svým způsobem patří do starého železa, a vdechnete mu úplně nový život. A fantastické je, že jsou ty motocykly nesmrtelné, dokud na to budou díly, nebo je dokážete vyrobit, vždycky to pojede. To je moc hezké. A líbí se mi ten skrytý příběh.

Je nějaký model vaším bestsellerem?
Jde o to, aby se na motocykl daly sehnat náhradní díly. Je pár typů, které jsem si oblíbil, o kterých vím, že na ně díly jsou, proto je doporučuji. Ale záleží na tom, jaká očekávání zákazník má. Je velký rozdíl mezi staršími motocykly a novými, starší jsou z doby, kdy jezdec ještě musel být mechanicky trochu zručný.

Musel do stroje občas sáhnout.
Ano, a to není pro každého, zvlášť když jsou dnes všechny motocykly dělané tak, abyste tam sahat vůbec nemusel, a když ano, tak v autorizovaném servisu, což je mi trochu nesympatické. Je důležité, abychom se s tím človíčkem dohodli, na jaký břeh té řeky se vydáme. Ale obecně hrozně rád stavím z Yamahy SR 500 a její menší sestry s nižší kubaturou Yamahy SR 250. To jsou motocykly s hodně charakteristickými vlastnostmi, jsou na ně díly, je to ideální základ.

Co ekologie, jaký vztah máte k tomuto aspektu motorismu?
Rozhodně nechci být ten, kdo bude říkat: „Jedině spalovací motory, byly tady a budou!“ Vůbec ne. Vím, že celou společností rezonuje, že se něco děje a je potřeba k tomu přistoupit. Snažím se být jako člověk, co má dílnu, ohleduplný, neleji starý olej do potoka, neházím gumy do lesa, snažím se zachránit starý motocykl, když můžu. Samozřejmě, že spalovací motor dělá zplodiny, to je prostě fakt. Jestli ho jednou nahradí elektrobiky a budeme tady sedět a bavit se o tom, jak jsem předělal elektrobike? Je možné, že to nastane. Bojkotovat to nebudu, vezmu to jako věc, která patří k vývoji lidstva.

Autoři:
  • Nejčtenější

Sexem k milionům. Seznamte se s bohatými pornoherci

22. května 2024

Je to obor, v němž je propast ve finančním ohodnocení opačná než ve velké většině ostatních...

Sekera v čelisti. Rekonstrukce přiblížila vraždění švédských rolníků

23. května 2024

Nebyla to vyrovnaná bitva. Na jedné straně stálo vojsko dánského krále, na druhé prostí švédští...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Pošlapat, vystavit, vyvrhnout. Televizní soutěž ženy ničila kamerami a skalpely

21. května 2024

Premium Vybrali nejnešťastnější, nejzoufalejší ženy. Mělo se jim dostat proměny, která postaví jejich život...

OBRAZEM: Jsem to já. Před 75 vznikla slavná nahá fotka Marilyn Monroe

20. května 2024

Je to příběh o nouzi, hrdosti, uznání. Ono nahé focení před rudým sametem podstoupila v roce 1949...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Přemohly ho úchylné choutky a pak spatřil otevřené okno. Přežila zázrakem

25. května 2024

Premium Na stole obvodního oddělení VB Jeseník se té květnové noci rozdrnčel telefon. „Tady závodní stráž...

Bylo tu policejní komando i dobývání ve Škodě 120, líčí exkastelán Karlštejna

26. května 2024

Premium Bývalý karlštejnský kastelán Jaromír Kubů zná tajnosti středověkého hradu z dob Karla IV. jako své...

Přemohly ho úchylné choutky a pak spatřil otevřené okno. Přežila zázrakem

25. května 2024

Premium Na stole obvodního oddělení VB Jeseník se té květnové noci rozdrnčel telefon. „Tady závodní stráž...

Mozek nedovede cítit chuť ani hlad. Profesionální jedlík ukončil kariéru

25. května 2024

Šestkrát za sebou zvítězil na newyorském šampionátu v pojídání hot dogů. Na posezení jich jednou...

Od svalů k mozku. Studie zjistila, jak cvičení pomáhá kognitivní kondici

24. května 2024

Dokáže podpořit paměť, koncentraci, zmenšovat riziko degenerativních nemocí, jako je Alzheimerova...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...