Pondělí 25. října 2021, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. října 2021 Beáta

K motorkám mě od scénografie dostali divocí pankáči, říká konstruktér

Boří tradiční představu o motoristickém konstruktérovi. Vystudoval scénografii a měl animovat filmy, poté ale přišlo osudné setkání. „Když jsem viděl ty divočáky, pankáče, co si ladili svoje stroje, byl jsem okouzlen,“ říká Matěj Sysel, který zasvětil Čechy do světa café racerů. Je nominovaný na cenu Esquire Man v kategorii Art.

Matěj Sysel | foto: Esquire

V roce 2014 založil společnost garáž Gas and Oil Bespoke Motorcycles a začal poznávat svět rokenrolových hvězd na dvou kolech. Každý café racer je silnou individualitou s touhou se odlišovat od společnosti, stejně jako jeho majitel.

Ve středočeské Čími staví stroje na zakázku, hraje si s designovými historickými kousky. Některé z nich zvedá doslova z prachu, občas mu přijde motocykl rozebraný v krabicích. A to vše dělá na míru zákazníkům, podle jejich potřeb i životního stylu.

Jak jste reagoval na nominaci na Esquire Mana?
Moc mě potěšila. Je vážně hezké, když si někdo všimne vaší práce. A s přesahem, že jste nominovaný na cenu, je to samozřejmě ještě hezčí.

Café racer

Tento fenomén se začal objevovat v průběhu 50. let 20. století v Anglii. Jednalo se o lehké, nepříliš výkonné motorky, které si jejich mladí majitelé upravovali pro dosažení co nejvyšší maximální rychlosti. K těmto úpravám patřila především redukce hmotnosti, ovládání a podvozek byly často modifikovány na úkor pohodlí při dlouhých cestách.

Design prvních café racerů byl inspirován motorkami, které v šedesátých letech závodily v rámci mistrovství světa silničních motocyklů. Charakteristickými znaky café raceru jsou minimalismus, maximální redukce hmotnosti, nízká řídítka „clubman“ nebo „clip on“, nádrž s výřezy pro kolena a velmi často jednomístná sedačka se zadní částí, na kterou se v případě závodních motorek v minulosti umísťovalo číslo.
Wikipedie

Vystudoval jste scénografii a měl jste animovat filmy. Není vám líto, že děláte úplně něco jiného?
Celkově bych řekl, že ne. Našel jsem se u motorek. Ale kdybych měl být hodně upřímný, jsou okamžiky, kdy se mi po krásně košatém světě plném fantazie zasteskne. Když se trápím s nějakými technickými věcmi a nevím, co s tím, a vyběhne na mě na telefonu hezká animovaná reklama... To si vzpomenu. Ale je lidské, že každý občas zapochybuje o tom, co dělá. Jen to třeba nepřizná.

Kdy jste se od animace dostal k motocyklům?
Už někdy na škole, když mi kamarád ukazoval v nějakém historickém časopise jedny z prvních café racerů. Do té doby mi motocykly nic neříkaly. Postupně jsem zjistil, že bych mohl být v Česku průkopníkem, a to mě lákalo. Toužil jsem popohánět jinou kulturu a stávat se její součástí. A jsem z toho nadšený dodnes, snažím se nejen dělat krásné zákaznické stroje, ale také vytvářet obsah, ukazovat lidem v Česku motocykly.

Češi motocykly neznají?
Znají, ale jen dva druhý motocyklů - nová motorka a motorkářská motorka. A nevědí, že mohou vypadat jinak, že existují klasické motocykly, které nabízejí jiné požitky z jízdy, které vám umožní poznat jiný svět.

Jaké jsou požitky z jízdy na café racerech?
Za prvé. Všichni se na vás dívají, někteří lidé vám mávají, ptají se vás, co je to za stroj. Najednou jste na silnici středem pozornosti. A za druhé. Motocykly z dvacátého století mají mnohem větší charizma, mnohem větší charakter než dnešní stroje, jsou totiž ještě nedokonalé. Dnešní motocykly jsou perfektní, to je jejich slabina. Skvěle jezdí, skvěle tlumí, skvěle zatáčejí... Dnešní svět se už dostal za hranu toho, kam se bylo možné po technické a designové stránce dostat, a už trochu stagnuje.

Always Maybe - Honda CB 1100

Always Maybe - Honda CB 1100

Jak tedy vypadá jízda na café raceru?
Na starším stroji cítíte jízdu mnohem intenzivněji - při startu použijete sytič, poznáte každou nerovnost, musíte mít ke stroji osobitější a speciálnější přístup. A to se nehodí do dnešní doby. Miluju úniky do světa dvacátého století, staré stroje jsou vyráběny s neporovnatelně větší fortelností, existovala mnohem větší férovost mezi výrobcem a uživatelem.

Esquire MAN

Esquire MAN

Pět kategorií, v každé tři výrazné osobnosti. Hlasujte, který muž vás oslovil v oblasti byznys, sport, fashion, art a digital.

Férovost? Jak to myslíte?
K novým motocyklům potřebujete speciální nářadí, které vám výrobce také prodá. A stejně jako třeba u varné konvice a dalších přístrojů, už vidíte, že výrobce plánoval vše tak, aby to mělo omezenou životnost. Ve světě dvacátého století nic takové nebylo. Skvělé a kvalitní zpracování, skvěle souznící celek, a dokud budete mít náhradní díly, ty motocykly budou jezdit.

Jak přesně vypadá vaše práce? Staré motocykly sám sháníte?
Jsou možné dva scénáře. Jeden je ten, že za mnou přijde človíček, který už motocykl má a chce ho dát dohromady po technické stránce, případně předělat po vizuální stránce. A potom za mnou může přijít zákazník, který žádný motocykl nemá, ani se v nich neorientuje. Je to nemotorkář a chtěl by pomoct. Pomáhám mu najít, co by mu sedělo - jestli chce jezdit dlouhé vzdálenosti, nebo jen po městě, zda chce jezdit hodně rychle, nebo jen pohodově o víkendech pod stan. A hledáme spolu ten pravý stroj. A když ho najdeme, servisuju ho a předělávám.

Nestudoval jste žádný technický obor, jak jste se všechno naučil?
Patřím do skupiny lidí, kteří si sami dělají život těžší. Neměl jsem ve škole žádnou technickou průpravu, takže to stále doháním. Měl jsem a mám několik starších kamarádů, kteří rozumí starým motorům, starým tlumičům, staré elektrice, obrábění kovů, a já se od nich učím. Často způsobem pokus - omyl. Hodně padám na kolena a stále musím vstávat. Stále se snažím posouvat hranice světa zákaznických strojů. Zapojuji 3D tisk, moderní frézy a snažím se do své práce zavádět další moderní technologie.

Royal - Moto Guzzi Le Mans I. „Náš nejslavnější a nejrychlejší motocykl,“...

Royal - Moto Guzzi Le Mans I. „Náš nejslavnější a nejrychlejší motocykl,“ dodává Matěj Sysel.

Takže se budete učit celý život.
Ano. A nechci se spokojit s tím, že vím, co funguje a nefunguje. Člověk nikdy nesmí usnout na vavřínech, svou práci musí stále posouvat dál a dál.

Jak moc vaši firmu poznamenal letošní turbulentní rok?
Změny samozřejmě přišly, ale není to pro mě tak citlivé, jako kdybych měl restauraci. Když bylo na jaře všechno zavřené, díly ze zahraničí měly zpoždění, pár mých externích spolupracovníků mělo problém se zdravím, ale to je všechno. Ale jinak mě koronavirus nijak nepoškodil.

7. ročník prestižního ocenění Esquire Man

Stačí poslat hlas. A možná právě vy rozhodnete o držitelích cen pro muže, kteří ve svých oborech projevili tolik talentu, píle i vytrvalosti, že dokázali uspět. Seznamte se s elitní patnáctkou uchazečů o ceny Esquire MAN pro rok 2020!

byznys
sport
fashion
art
digital
HLASUJTE ZDE
Autoři:
  • Nejčtenější

Proměna Jakuba Štáfka. Udělal jsem krok mimo komfortní zónu, vysvětluje

Proslavil se jako Matěj Jordán, jedna z hlavních postav nekonečného seriálu Ulice. „Složenky se nějak platit musí,“...

Vyšší hladina testosteronu souvisí u žen s masturbací, u mužů s nevěrou

U pánů se váže s podváděním, u dam s častější masturbací a sexem s osobami téhož pohlaví. Studie prokazuje, že vyšší...

Nejbohatší Čech v historii. Majetek získal skrz zradu a žár boje

Premium Ani dědicové tragicky zesnulého magnáta Petra Kellnera, ani prvorepublikoví továrníci, ba ani panovníci. Nejmajetnějším...

Vytetovanou trofej z hospodského tahu chci pryč, žádal mladík

V opilosti mu to přišlo velmi povedené, i po vystřízlivění to viděl jako vtipný nápad. Když mu však došlo, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Florentské monstrum. Nad brutálním sériovým vrahem visí dodnes otazník

Premium V novodobé italské historii nemá onen případ obdoby. Čtrnáct vražd bylo spácháno brutálně, plánovaně. Stejnou zbraní....

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Sněz, co můžeš jako sebevražda. Jídelní řetězec šel ke dnu za pár dní

Takto vypadá excelentní příklad neuvážené marketingové akce. Věhlasný jídelní řetězec Red Lobster neodhadl síly a...

Pravěká velryba s nohama a krokodýlím čumákem sužovala oceány i souš

Vážila kolem 600 kil, měřila tři metry, hlavu měla jako šakal. S čelistmi a zuby mocnými jako krokodýlí. A i když to...

Vytetovanou trofej z hospodského tahu chci pryč, žádal mladík

V opilosti mu to přišlo velmi povedené, i po vystřízlivění to viděl jako vtipný nápad. Když mu však došlo, že...

Pryč od sterilní módy. Nežijeme v bílé kostce, říká návrhář Jan Černý

Jako neznámý kluk z Hodonína prorazil mezi českou návrhářskou elitu už během studií a svým neotřelým pohledem na...

Koupání je legrace. Zvlášť, když voda šumí, bublá a je barevná
Koupání je legrace. Zvlášť, když voda šumí, bublá a je barevná

Večerní hygiena je důležitá. A co teprve u dětí, které přes den nemyslí na to, že se nemají umazat. Jak zařídit, aby se děti do vany těšily a vy...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...