Premium

Získejte všechny články
jen za 99 Kč/měsíc

První úpravy jsem dělal na Jawě Mustang, směje se světový stavitel motorek

První jízdu absolvoval na Stadionu S11, první úpravy dělal na Jawě Mustang. To mu bylo jedenáct. Dnes je Davidu Zimovi třicet a s bratrem Martinem má v Třebíči vlastní dílnu ROD Motorcycles, kde si unikátní přestavby motorek jezdí zadávat klienti z celé republiky.

Jak jste se vůbec dostal k motorkám?
Když jsme byli kluci, seděli jsme s bráchou na zábradlí u silnice a mávali na motorky, co se řítily krajinou na Velkou cenu do Brna. To byl asi okamžik, který rozhodl. Strašně nás to bavilo, a když nám někdo zamával, měli jsme strašnou radost a říkali jsme: „To je borec.“ U nás doma motorkám nikdo neholdoval, my k nim dorostli sami.

Pamatujete na svou první jízdu?
Úplně první jízda byla na Stadionu S11, kterého mi půjčil kamarád u nás na polňačce za domem. Strašně mě to chytlo, a tak jsme si často na tajňáka půjčovali babiččinu babettu, když nebyla doma. Kamarádi ve vesnici proháněli pionýry a my později měli Jawu Mustang od našeho strejdy. Byla to padesátka, kterou jsme ladili tak dlouho, až jsme jí zadřeli motor.

Od jaw a čézet k Ride or Die

Jaká byla vaše první motorka?
Jawa 175, peníze na ni mi půjčila spolužačka. Pořídil jsem si ji v době největší slávy chopperů a podle toho vypadala. Už tehdy se mi líbilo, když se motorka upravovala, takže měla vysoká řídítka, třásně, zkrácené blatníky, předělané sedlo a otevřené výfuky, aby měla pořádný zvuk. V té době se mi strašně líbily stavby s dlouhatánskou přední vidlicí. Tak jsem si usmyslel, že si postavím vlastní motorku od základu a sehnal motor a další komponenty. Svařil jsem přední vidlici ze dvou jiných, zadní kolo jsem vzal ze škodovky a napletl ho na buben z jawy, nádrž jsem sehnal ze starého triumpha. Tím to ale skončilo, protože jsem ještě neměl žádné zkušenosti ani vybavení.

Kdy přišla vaše první vlastní přestavba?
Bylo to v době, kdy jsem si udělal řidičák. Bylo mi šestnáct a s bráchou jsme jezdili na upravených motorkách. Já měl ČZ 180 a brácha Jawu 350. Skoro každý víkend jsme jezdili na nějaký sraz, kde měly naše motorky obrovský úspěch.

To už byl jen krok k vlastní dílně...
Mít vlastní dílnu jsem toužil už od dětství. Průlom nastal, když jsme postavili vlastního street fightera. Objížděl jsem s ním soutěže a vyhrával první ceny u nás i v zahraničí, včetně zlaté medaile na mistrovství střední a východní Evropy. Tehdy si mě lidi všimli a říkali, že to dělám dobře.

Co bylo dál?
Krátce poté si mě vzal pod křídla Martin Rigó se svým projektem MR43, kde jsme s dalšími stejně postiženými lidmi z okolí dali dohromady čtyři motorky. Pak však najednou přišlo období, kdy jsem měl motorek dost. Jako vyučený elektrikář jsem nastoupil do Dukovan, kde jsem pracoval tři roky. Až tam jsem si naplno uvědomil, co chci dělat, a právě v té době jsem dostal první zakázku na přestavbu. Dělal jsem to po práci, táhlo se to a nešlo to tak dál, protože každý zákazník chce mít motorku hotovou co nejdřív. Tehdy mi došlo, že to musím rozjet naplno, a v roce 2015 jsem založil ROD Motorcycles.

Proč ROD?
Název jsem nosil už dlouhou dobu v hlavě. Je to zkratka pro Ride or Die. Rod pak v angličtině znamená ojnice, takže je to vlastně dvojsmysl.

Na čem si zakládáte?
Dost sleduji světovou scénu a chci mít všechno dotažené do konce. Moje dílna je moje vizitka, takže udržuji maximální pořádek. Lidi, co ke mně přijdou, se občas ptají, jestli se tam vůbec pracuje. Zakládáme si na detailu a pečlivosti. Občas nám lidi říkají, že je na našich motorkách skoro škoda jezdit, ale motorky jsou hlavně od toho, aby se na nich jezdilo.

Kolik motorek vám prošlo rukama?
Číslovat motorky jsme začali ještě před otevřením dílny a dostali jsme se na číslo šest. S novou dílnou přišla sedmička. K současnému okamžiku jsme udělali šestnáct motorek. Ročně jsme schopni zmáknout podle náročnosti tak dva až tři stroje.

Zlatá medaile z Vídně

Jak dlouho v průměru trvá jedna přestavba?
Ta první byla dlouhá, protože jsme na ni dělali po práci, byl to totální vrak a bylo na ní strašně práce. Trvala tři a půl roku. Dneska máme na motorku kolem půl roku. Spoustu dílů si vyrábíme sami a karosařinu děláme ručně, takže to zabere dost času.

Když někdo obětuje půlrok života práci na motorce, nemůže to být levné. Jak se dá s přestavbou motorek uživit v Třebíči?
Podle mě je jedno, jestli máte dílnu v Praze, Brně nebo Třebíči. Česká republika je malá a nezáleží, jestli někam jedete hodinu přes Prahu nebo dvě hodiny k nám do Třebíče. Důležité je, aby si zákazník vybral stavitele, od kterého se mu líbí nějaká předchozí motorka nebo jeho styl a který mu bude blízký srdcem. Vzdálenost pak nehraje roli.

Na kolik to tedy vyjde?
Levné to samozřejmě není. Je to řemeslo a poctivá ruční práce, která zabere hodně času. Jenže i za výrobu bot na zakázku zaplatíte jako za nové osobní auto.

Co česká scéna?
Je hodně pozadu. Dlouho trvá, než se k nám něco dostane. Lidé jsou spíše opatrní a bojí se změn. Souvisí to i s tím, že lidi na přestavby nemají takové rozpočty jako v zahraničí. Ale poslední dobou nastupuje a hodně se prosazuje mladá nadějná krev. Uvidíme, kam se to posune.

Na jaký styl úprav motorek se zaměřujete?
S bráchou Martinem jsme začínali se street fightery, silničními motorkami s ostrými hranami, ale asi před sedmi lety k nám dorazila retro vlna café racerů, scramblerů a dalších. Nějak jsem se v tom našel a nyní je to můj život. I u široké veřejnosti je o to poslední dobou větší zájem.

All Ride Show

Motorky Davida Zimy budou od 25. do 26. října mezi dalšími desítkami skvostů k vidění na výstavě All Ride Show v prostorech Pragovky v Praze. Jeho dílna ROD Motorcycles představí dva stroje. Prvním bude Triumph Thruxton přestavěný na café racer, ovšem v moderním podání se spoustou špičkových komponentů, jako jsou tlumiče Ohlins, drátěná kola Alpina, kompletní elektroinstalace od Motogadget. Druhou motorkou bude Buell XB12S – právě ta dostala ve Vídni zlatou medaili. „Je to mix café raceru a street trackeru. Hodně radikální motorka. Veškerá kapotáž je ručně klepaná z hliníku, majitel nám dal zcela volnou ruku, takže jsem měl prostor pro odvážnější řešení,“ prozrazuje David Zima.

Co vás baví na café racerech?
Od samého začátku, tedy od padesátých až šedesátých let, se jejich stavitelé snažili přiblížit se co nejvíc závodním motorkám. To znamená, že si sami doma zvyšovali výkon, snižovali hmotnost, ladili podvozek a brzdový systém nebo instalaci aerodynamické kapotáže. Pak závodili mezi kavárnami, což motorkám vyneslo jejich název. Tahle filozofie se mi líbí – vzít motorku a vylepšit ji, co to jen jde. Když se podívám na jakoukoli motorku, u každé vidím něco, co se dá vylepšit.

Ocení to lidi, když zrovna nejsou Valentino Rossi, profesionální závodníci?
Protože kromě přestaveb na zakázku dělám i servis motocyklů, někdy se až divím, na čem za mnou lidi přijedou. Vídám prázdné pneumatiky, špatná ložiska, nefunkční tlumiče a podobně. Jedněm je to jedno, druzí to zase nepoznají. Ale jsou zákazníci, kteří kvalitu ocení a poznají, co jejich motorce chybí a co by ji mohlo vylepšit.

S jakými značkami rád pracujete?
Z japonských motorek mám rád Hondy, protože jsou dobře udělané po technické stránce. Ale téměř každá značka má model, který mě nějak zaujal. Mám rád i Harley Davidson, především tedy Buelly. Sám jsem majitelem dvou kousků. Z evropských značek se mi líbí BMW, Triumph a Ducati, což jsou také nejčastěji předělávané značky.

Všimli si vašich motorek i někde v zahraničí?
Před třemi týdny jsme se vrátili z akce Moto Circle Festival ve Vídni, kde jsme dostali zlatou medaili za nejlepší stroj výstavy. Mimo to se naše motorky objevují na těch nejprestižnějších světových online serverech, jako je BIKE EXIF, Rocket Garage a podobně.

Poslední víkend v říjnu budete v Praze na výstavě upravených motorek All Ride Show. Proč jste si vybral právě tuhle akci?
Na první ročník jsem přijel jako divák, protože tehdy jsem ještě neměl žádnou motorku, kterou bych mohl ukazovat. Byl jsem úplně unešený. Chodil jsem kolem a obdivoval motorky. Zaujala mě atmosféra i komunita, jakou jsem u nás ještě nezažil. Byli to lidi, co patří do custom kultury. Všichni stáli kolem motorek, povídali si o nich, všude vládla pohoda a večer zahrála kapela. Tohle je třeba zažít. All Ride Show se třikrát konala v Továrně v Holešovicích, ale Továrnu zbourali a letošní výstava bude v Pragovce kousek od metra Kolbenova. Viděl jsem nové prostory a vypadají super, ale výstavu stejně dělají hlavně lidi a motorky, takže nemám obavu, že letošní All Ride bude nezapomenutelná. Mimochodem, vím, jaké motorky tam budou k vidění, a je opravdu na co se těšit! Zatím však nesmím nic prozradit.

Jezdíte hodně na výstavy?
Kromě All Ride Show třeba na Bohemian Custom Bike, Motoemotion festival a na Slovensku Customs of Slovakia. Loni jsme byli jako první česká dílna na výstavě Bike Shed v Londýně. Tam se ceny nedávají, jako ocenění se bere účast samotná. Letošní a příští rok chceme jezdit více do zahraničí a svrbí nás prsty na mistrovství světa AMD.

Autoři:
Témata: motocykl, motorkář

Nejčtenější

Ultrazpracované potraviny škodí. Další studie poukazuje na míru průšvihu

Až čtrnáct procent předčasných úmrtí jde na vrub konzumaci ultrazpracovaných potravin. Tvrdí to aktuální studie, která se zařadila mezi rostoucí zástup varovných prací. Nejsou to zbytečné další a...

Mrkev pro lepší oči. Britští piloti napálili za druhé světové celý svět

Premium

Jestliže je osmdesáté výročí konce druhé světové války, nastal čas podívat se na její odkaz týkající se mrkve. Ano, mrkve. Takže: proč věříme, že s ní líp vidíme? Je za tím velká klamná operace.

Co znamenal dlouhý život. Jak se měnilo dožití od pravěku dodnes

Na dlouhý život! Jenže ono přání znamenalo v různých historických údobích velmi rozdílná očekávání. Projděte se dějinami, abyste nahlédli, jak si lidské podmínky pohrávaly s nadějí dožití. Během...

Odtáhl ji za ruce a ukojil své zrůdné pudy. Od oprátky vraha nezachránila ani matka

Premium

Mrzlo. Seběhl schody a kabát si zapnul až ke krku. Otevřel dveře a žárovka z chodby osvítila nehybné tělo, které leželo přímo na prahu před vchodem. Žena měla zkrvavenou tvář a potrhané šaty. Vyběhl...

Ještě odcizenější, ale víc na míru. AI mění porno, personalizuje ho

Premium

Proměnily ji kazety VHS, potom naprosto extrémně internet. Nyní pornografii transformuje umělá inteligence. Aktuální studie zkoumala jak: rychle a mohutně.

Od archiváře k arcibiskupovi. Miloslav Vlk se stal symbolem nezdolné víry

Kardinál Miloslav Vlk byl významnou postavou české katolické církve a celospolečenského dění. Jeho život se podobal kamenité cestě plné překážek a historických zvratů. Díky úctyhodné statečnosti se...

17. května 2025

Tajné město. Za blahobyt platí ruský Ozjorsk ozářením. Snáší to s letargií

Premium

Jsou rukojmím pocitu výlučnosti, rukojmím blahobytu. A kolektivní letargie. Obyvatelé Ozjorska, bývalého supertajného Města 40, chodí po prosvětlených bulvárech bez kriminality, nakupují v dobře...

17. května 2025

Smrt jsme začali ignorovat a pak se shodli, že neexistuje, říká kněz Orko Vácha

Premium

Smyslem truchlení je sice prokázat úctu zesnulému, víc než pro nebožtíka jsou nicméně pohřební obřady a tradičně roční respekt k zármutku důležité jako útěcha pro nás živé. Máme prostor na to,...

16. května 2025

Klasika se vrací do módy. Plavky pro padesátníky jsou hlavně o pohodlí

Padesátiletý chlap už dosáhl životní etapy, kdy nemusí nikomu nic dokazovat. Může si tak užívat pohodu, relaxaci a zasloužený odpočinek. A to i na pláži nebo u bazénu. Pryč jsou ty doby, kdy zralí...

16. května 2025

Krysy proti čínskému režimu. Mladí protestují proti kultu přepracovanosti

Je to neudržitelný protest, teatrální, virálně nadsazený. Jenže vypovídající. Mladí lidé, kteří na internetu oslavují, že tráví celé dny v posteli, jsou generační reakcí. Na tlak čínského režimu na...

16. května 2025

Sňatek Ludvíka XVI. měl spojit mocné rody. Skončil krvavou revolucí

Ludvík XVI. se stal tragickým symbolem Francie, ale paradoxně i svobody. 16. května 2025 uběhne 255 let ode dne, kdy si vzal Marii Antoinettu. Už jejich svatba byla poznamenána tragédií, která v...

16. května 2025

Z vězně rádcem vládce. Seriál Šógun vyšel z reálného příběhu prvního samuraje z Evropy

Premium

Anglický námořník William Adams se na počátku 17. století stal historicky prvním Evropanem, jemuž se dostalo cti stát se japonským samurajem. Před 50 lety zvěčnil jeho neuvěřitelný příběh James...

15. května 2025

Co znamenal dlouhý život. Jak se měnilo dožití od pravěku dodnes

Na dlouhý život! Jenže ono přání znamenalo v různých historických údobích velmi rozdílná očekávání. Projděte se dějinami, abyste nahlédli, jak si lidské podmínky pohrávaly s nadějí dožití. Během...

15. května 2025

Odtáhl ji za ruce a ukojil své zrůdné pudy. Od oprátky vraha nezachránila ani matka

Premium

Mrzlo. Seběhl schody a kabát si zapnul až ke krku. Otevřel dveře a žárovka z chodby osvítila nehybné tělo, které leželo přímo na prahu před vchodem. Žena měla zkrvavenou tvář a potrhané šaty. Vyběhl...

14. května 2025

Módní plavky pro mladé muže na léto. Trendem budou zemité tóny a retro

Léto 2025 se blíží a s ním i nová sezona a nevyhnutelná otázka: co si pořídit na sebe? A ne, není to jen o tom, jak budete vypadat na Instagramu. Plavky, které si letos vyberete, se stanou vaším...

14. května 2025

Když cibule rozplakala burzu. Manipulace zničila farmáře a změnila americký zákon

Premium

Mezi všemi plodinami ve Spojených státech má výsadní postavení. Obchodování s cibulí reguluje speciální zákon. A může za to Vincent Kosuga. Muž, který v roce 1955 skoupil každou cibuli v Americe....

14. května 2025

Římský tyran? Kdo byl Pilát Pontský, jenž označil Ježíše za pomateného filozofa

Premium

Nejen Ježíš a jeruzalémští Židé, ale také tehdejší římský správce Judeje patří mezi klíčové postavy Velikonoc, nejdůležitějších křesťanských svátků. Čím méně se o tomto muži ví, tím je atraktivnější...

13. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.