Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Revoluce v letectví. První proudový stroj vzlétl těsně před 2. světovou válkou

Krátce před vypuknutím druhé světové války, dne 27. srpna 1939, se odehrál první úspěšný let aeroplánu poháněného proudovým motorem. Stalo se tak v Německu a tím strojem byl experimentální prototyp Heinkel He 178.
Heinkel He 178 na výtvarném díle

Heinkel He 178 na výtvarném díle | foto: San Diego Air & Space Museum

Hlavními průkopníky proudového pohonu letadel byli Angličan Frank Whittle a Němec Hans von Ohain. Whittle si už v roce 1930 nechal patentovat své řešení proudového motoru, jeho mladší německý rival si skočil se svým řešením na patentový úřad až v roce 1936. Jenže samotný patent nelétá, cílem byl funkční proudový motor instalovaný v letadle a právě v tomto dalším kroku se pořadí obou géniů prohodilo.

Zatímco německý Heinkel He 178 s motorem Heinkel HeS 3B od von Ohaina se vydal na první oficiální zkušební let 27. srpna 1939, tak britský Gloster E.28/39 s motorem Power Jets W.1, jehož otcem byl Whittle, se poprvé vznesl 15. května 1941. A to se před toho Angličana ještě stihl „vecpat“ italský letoun Caproni-Campini N.1 s tzv. motokompresorovým motorem (hybrid, který nemá turbínu a kompresor je poháněn pístovým motorem) a ještě jeden letoun německý – Heinkel He 280.

A kdo byl vůbec ten německý průkopník proudových motorů? Hans Joachim Pabst von Ohain se narodil 14. prosince 1911 v sasko-anhaltském městě Desava. Proudovým motorům se věnoval už v časech studia na proslulé Univerzitě v Göttingenu, kde získal doktorát z fyziky a aplikované mechaniky. 

Vývojové práce na proudových motorech prováděl von Ohain zpočátku víceméně na koleně a ve vlastní režii. Předěl v organizaci jeho práce a krokem k určitým jistotám při věnování se danému oboru představoval nástup do služeb firmy Heinkel. Pan továrník (a letecký konstruktér) Ernst Heinkel přijal von Ohaina do pracovního poměru v roce 1936 na přímluvu jeho šéfa z univerzity Roberta Pohla.

Heinkel He 178

U Heinkela pokračoval von Ohain ve vývoji svého motoru, použitelnou se stala třetí verze, která dostala typové označení Heinkel HeS 3B. První exemplář motoru sice shořel při testech, ale druhý už mohli zabudovat do trupu pro tento účel postaveného malého experimentálního letounu Heinkel He 178.

A přišla neděle 27. srpna 1939. Toho dne v časných ranních hodinách postávala malá skupinka zainteresovaných na Heinkelově továrním letišti v Marienehe u Rostocku, všichni zúčastnění netrpělivě očekávali historicky první oficiální start proudového letounu na světě. Pravda, drobný hornoplošník provedl pár krátkých skoků už o tři dny dříve, ale to se nepočítá a navíc to bylo bez jakékoliv publicity.

První pták v motoru

Během pojížděcích zkoušek He 178 vletěl do sání motoru malý opeřenec. Motor utrpěl pouze drobné poškození, následně být vyčištěn a opraven. Událost prý o nějaký den posunula termín prvního oficiálního vzletu He 178, který nakonec proběhl 27.9.1939.

Zdroj: Air Force Magazine

V kokpitu neobvyklého stroje seděl zkušený zalétávací pilot Erich Warsitz, který už v červnu stejného roku letěl s jiným primátem, a to s Heinkelem He 176 poháněným motorem raketovým. První let proudového He 178, spočívající ve dvou okruzích, trval pouhých šest minut. „Ohavné vytí motoru znělo našim uším jako krásná hudba,“ vzpomínal později na historický den majitel firmy Ernst Heinkel.

Konstrukce He 178 byla smíšená - trup celokovový a křídlo převážně dřevěné. Nevelký letoun s délkou 7,48 metrů a rozpětím křídla 7,2 metru měl prázdnou hmotnost 1620 kg a maximální vzletovou 2000 kg. Proudový motor HeS 3B dával maximální tah 4,4 kN. Vypočtené výkony jsou následující: maximální rychlost 700 km/h, cestovní rychlost 580 km/h a dolet 200 km. Nad malým doletem nemusíme kroutit hlavou, experimentální letoun byl určen pouze k získání prvních praktických zkušeností s proudovým pohonem. Ostatně zcela chyběla výzbroj, pro kterou by se tam stejně nenašlo místo.

Slavnostní večeře po prvním úspěšném letu proudového letadla Heinkel He 178 dne 27. srpna 1939. Stojící muž je Ernst Heinrich Heinkel, vlevo od něho v obleku zkušební pilot Erich Karl Warsitz a vpravo je nejdůležitější persona tohoto revolučního kroku v letectví - otec proudového motoru použitého v He 178, konstruktér Hans Joachim Pabst von Ohain.

Heinkel začátkem listopadu 1939 předvedl He 178, který vlastně postavil bez jakékoliv objednávky a za firemní peníze, zástupcům Luftwaffe. Ti o něj však neprojevili prakticky žádný zájem,ostatně k proudovému stroji vhodnému k operačnímu použití by vedla ještě cesta dlouhá a nelehká, popravdě řečeno by se musel vyvinout zcela nový typ. A v probíhající válce, byť momentálně stagnující ve fázi tzv. podivné, měla přednost výroba a vývoj osvědčených strojů pístových. To zpečetilo i osud druhého prototypu He 178, který byl sešrotován, aniž by jedinkrát vzlétl.

Přesto práce na proudových letadlech v Německu nepřestaly. Ještě do konce druhé světové války se objevily první bojové proudové letouny. Ve vývoji letounu schopného bojového nasazení pracoval i Heinkel, lepší parametry ale měl konkurenční Messerschmitt Me 262, který Luftwaffe začala zavádět do výzbroje od dubna 1944. V červenci stejného roku pak zařadilo do operační služby svou první proudovou stíhačku Gloster Meteor britské Královské letectvo.

Ještě zbývá dodat, co se stalo s prvním prototypem He 178. Ten vykonal celkem pouhých dvanáct zkušebních letů. Potom byl z letounu demontován motor a drak putoval do leteckého muzea v Berlíně. A zde v roce 1943 padl za oběť spojeneckému náletu.

  • Nejčtenější

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 41 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Druhá světová válka měla i své dinosauří oběti

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. května 2024

Psal se 24. duben roku 1944 a nacistická válečná mašinérie už nebyla schopna zabránit konečné...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 55 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Deset věcí, které by měl znát každý uživatel úložiště myšlenek OneNote

v diskusi jsou 2 příspěvky

28. května 2024

Zajímavý pomocník v každodenním životě OneNote disponuje velkou paletou funkcí. Osvojte si...

Hokej byl zátěžovým testem pro český internet, padaly rekordy

v diskusi je 6 příspěvků

27. května 2024  14:57

V síti společnosti O2, která přímé přenosy po internetových linkách pro Českou televizi...

Ladislava Chudíka si diváci pamatují hlavně jako laskavého primáře Sovu

v diskusi jsou 3 příspěvky

27. května 2024  14:05

Slovenský herec Ladislav Chudík, který se narodil 27. května 1924, byl v Česku známý a oblíbený...

Jsou tu už skoro 40 let. Pamatujete si na starší verze Windows?

v diskusi je 31 příspěvků

27. května 2024

Operační systém Windows příští rok oslaví 40 let od svého vzniku. Za tu dobu si prošel mnoha...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...