Nová budějovická nákupní zóna má ideální polohu u silnice směrem k D3

  • 6
Ještě před deseti lety to byly nevyužité pozemky za hřbitovem sv. Otýlie, dnes mají cenu zlata. Jednu část území při českobudějovické ulici Generála Píky od července zastavuje konsorcium pražských realitních společností Rosea Real. Na dvou a půl hektarech vzniká nová nákupní zóna.

„Máme stavební povolení a vykoupené pozemky. Odhadujeme otevření centra na polovinu příštího roku,“ řekl jednatel společnosti František Bouda.

Areál budou tvořit čtyři objekty s prodejnami a občerstvením, plánuje se i čerpací stanice s myčkou.

Obchody si už dopředu zamluvily známé značky – například Lidl, DM drogerie, JYSK či Mountfield. Služby se budou vzájemně doplňovat.

Na ploše už pokračuje betonáž podloží, provozovna rychlého občerstvení má vztyčené betonové sloupy skeletu. Zastavěná plocha zabere devět tisíc metrů čtverečních, zbytek bude zeleň, parkoviště a drobné technické objekty.

Podle Pavla Fornbauma, stavbyvedoucího společnosti Welkin stavební, která dostala zakázku na vybudování areálu, patří tato lokalita k jedné z nejvhodnějších pro obchodní centrum tohoto typu v zemi.

„Retail Parků jsme stavěli už několik po celé republice. Tady je blízko město, obytná čtvrť a hlavně silnice s napojením na budoucí dálnici,“ hodnotí Fornbaum.

Oblast potenciálních klientů tohoto nákupního centra, tedy obyvatele Husovy kolonie a lidí jezdících po přilehlé silnici, zmiňuje ve svém projektu i investor.

Zdůrazňuje, že obchodní zóna tady chybí a k nejbližší je daleko. K úspěšnému zahájení stavby mu přitom stačilo několik měsíců příprav, námitky nikdo nevznesl. Se záměrem souhlasila českobudějovická radnice, pozemky prodalo několik soukromých vlastníků.

Popis obchodní zóny

Staví se na rohu ulic Generála Píky a Za Otýlií. Projekt vychází z dokumentace společnosti Mane Engineering, která sídlí v sousedství. Hlavní jednopodlažní objekty tvoří písmeno L. Bude v nich 11 obchodů včetně prodejen zahradní techniky, elektra, oděvů, nábytku, drogerie, potravin, potřeb pro chovatele, tabáku či lékárna. Součástí bude první občerstvení řetězce Burger King na jihu Čech. Myčka aut je projektovaná pro šest samoobslužných boxů. Po propojení ulic Generála Píky a Za Otýlií vznikne obyvatelům lepší spojení mezi vzdálenějšími konci celé lokality.

Největším bonusem projektu je jeden a půl kilometru dlouhá silniční spojka mezi ulicemi Nádražní a Okružní. Stavba zabrala zemědělskou půdu a část zahrádkářské kolonie. Město spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic ji slavnostně zahájily v roce 2009 a otevřely už za dva roky.

Čtyřproudá silnice přišla na víc než 700 milionů korun. Vede na důležitou kruhovou křižovatku v Okružní ulici, kde se kříží trasy do centra města, na Písek a Jindřichův Hradec.

Směrem dál na Lišov se staví obchvat krajského města, který bude součástí dálnice D3. Má být hotový v roce 2022. Okružní ulici i tamní křižovatku čeká modernizace a zvýšení kapacity už příští rok.

Ceny okolních pozemků stouply díky propojce už před deseti lety. „Věděli jsme, že to tak bude. Proto jsme se sem před šesti lety stěhovali. Že bude vedle nás obchodní centrum je jenom pozitivní zpráva. Každá taková aktivita je dobrá,“ chválí majitel sousedního zahradnictví Michal Ferenčík.

Zahuštění služeb zvyšuje tržby

O vzrušení mezi dalšími obchodníky sousedícími se vznikajícím Retail Parkem svědčí i současný stavební ruch na přilehlých pozemcích. Je tu obchod s hračkami, tiskárna, středisko a sklady e-shopu, dokončuje se prodejna a provozovna s počítači a elektronikou. Zahuštění obchodů a služeb na jednom místě podle obchodníků zvyšuje tržby.

Ačkoli má krajské město železobetonových skladových a obchodních hal poměrně dost, další se připravují. Ve stejné lokalitě mají vyrůst haly obřího logistického centra, podobný záměr je u nedalekých Hrdějovic. Společnost KPD Group, která je součástí konsorcia Rosea Real, připravuje stavby obchodních parků v Plané u Budějovic nebo v Třeboni.

Podle realitních společností je nejvíc obchodních zón v Praze a Středočeském kraji, ale kvůli vysokým cenám pozemků postupují developeři na venkov. Mezinárodní ratingová agentura Moody’s nedávno spočítala, že Česko má v současnosti v přepočtu na jednoho obyvatele víc ploch obchodních center než Německo nebo Itálie. Ve střední Evropě jich má více pouze Polsko.